Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
K.)
To koncepcja zarządzania kosztami w fazie poprzedzającej ich ponoszenie. Polega ona: (1) na określeniu wartości dla klienta wynikającej z analizowanego produktu i wyrażeniu jej w postaci możliwej do uzyskania ceny sprzedaży, (2) odjęciu od niej docelowej marży, (3) ustaleniu kosztu docelowego, którego wartość stanowi ściśle przestrzegany standard, jeżeli już podjęta zostanie decyzja o produkowaniu wyrobu lub świadczeniu usługi. Określenie kosztu docelowego wymaga często zaangażowania grupy pracowników przedsiębiorstwa, fachowców w zakresie technologii i projektowania produktów, finansowania działalności gospodarczej, zaopatrzenia. Ich zadaniem jest zweryfikowanie jeszcze w fazie estymowania realności dotrzymania kosztu docelowego w warunkach wewnętrznych i zewnętrznych, w których przedsiębiorstwo będzie realizować produkcję lub świadczenie usług na skalę komercyjną. Rachunek ten stanowi strategiczne narzędzie zarządzania kosztami. Mobilizuje do głębszego poznania procesów i działań zachodzących w przedsiębiorstwie. Dyscyplinuje przepływ informacji i integruje różne obszary działania przedsiębiorstwa.
Rachunkowość zarządcza (A.K.)
Zawsze ma wymiar prospektywnych analiz, nawet jeśli wykorzystują one dane retrospektywne. Jest integralną częścią zarządzania przedsiębiorstwem. Współdziałanie w zarządzaniu ekspertów z zakresu rachunkowości zarządczej wspomaga bowiem na przykład: wytyczanie kierunków działania organizacji, formułowanie strategii, analizę projektów i ich ocenę, alokację zasobów i budżetowanie. Wyraża się poprzez proces zapewniający pomiar i prezentację informacji nie tylko finansowych, stanowiących dla menedżerów istotną bazę do podejmowania decyzji gospodarczych służących realizacji misji i celów operacyjnych przedsiębiorstwa.
Strategiczna rachunkowość zarządcza (A.K.)
Wyrosła z potrzeb raportowania informacji odnoszących się do rynków, na których organizacja gospodarcza prowadzi swoją działalność, oraz danych charakteryzujących (finansowo lub w inny sposób) firmy dla niej konkurencyjne. Rachunkowość zarządcza, poszukując rozwiązań odpowiadających nowemu zapotrzebowaniu informacyjnemu - głównie za sprawą japońskich doświadczeń i koncepcji, zmienia się i wzbogaca o orientację zewnętrzną, dzięki której możliwe jest kreowanie informacji naświetlających pozycję przedsiębiorstwa na rynku i cechy jego konkurencyjności. Strategiczna rachunkowość zarządcza powinna wskazywać przyczyny rynkowego status quo, zagrożenia, potencjalne możliwości oraz - poprzez różne finansowe analizy, inne wielkości i charakterystyki - ułatwiać formułowanie, rozwijanie i implementowanie konkurencyjnych strategii. Aby to ostatnie było możliwe, strategicz-
209
na rachunkowość zarządcza powinna na bieżąco między innymi: (1) dostarczać informacji umożliwiających monitorowanie strategii już wdrożonych, (2) koncentrować się na gromadzeniu i przetwarzaniu informacji na przykład o aktualnej fazie w cyklu życia produktów przedsiębiorstwa i o ich strukturze asortymentowej, (3) przedstawiać te informacje na tle konkurencyjnych firm, (4) wspomagać system wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie.
Transakcja transferowa (transakcja wewnętrzna) (M.K.)
Transakcja, która występuje pomiędzy wydzielonymi organizacyjnie komórkami jednostki gospodarczej generującymi zysk lub pomiędzy jednostkami powiązanymi.
Ustawiczne doskonalenie (A.K.)