Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Aby ją zrozumieć trzeba
powstaje w wyniku
zrozumieć język.
powiązania pewnych reakcji
28.04.2006 WYKŁAD 4
Elementy tworzące osobowość w wyniku uczenia się:
- popęd
Krytyka teorii cech:
- sygnał – daje szansę redukcji popędu
- reakcja
I. sytuacjonizm – próba pokazania, że osobowości
- wzmocnienie
względnie trwałej nie ma
By zrozumiec osobowość trzeba zrozumieć proces uczenia
Założenia:
się.
1. zachowanie jest uzależnione od sytuacji
2. różnice indywidualne są efektem błędów pomiaru
2) Skiner
3. w różnych sytuacjach może się pojawić taka sama
-osobowość to fikcja w psychologii
kategoria bodźców
- 3 zasady:
4. eksperyment jest znaczącą metodą badania
Trzeba studiować naturę a nie książki
Dobry świat jest mozliwy po odkryciu zasad i
Wszystko jest uzależnione od sytuacji, nie ma względnie
praw
trwałych cech osobowości.
Żyć według nich
Sytuacjoniści odkryli:
- determinizm – nie jesteśmy za cokolwiek
zrozumienie, że kluczm osobowości jest
odpowiedzialni
subiektywna interpretacja osobowości,
- 2 rodzaje uczenia się:
umysłowa reprezentacja sytuacji
Warunkowanie klasyczne
pojawił sie nowy nurt: nr1
Warunkowanie instrumentalne
- reprezentacja umysłowa – stały element
- wskazują na to, że nasza osobowość zależy od
- badania te odkryły w człowieku coś stałego
okoliczności
nurt nr 2
- osobowość może ......................., że organizm jest istotą
- zrozumienie taktyk, które są w różnych
aktywną, powoduje, że
sytuacjach
wystąpują pewne reakcje
- ludzie nie podlegają sytuacjom, ale sami je
- osobowość może być konfiguracją wzorców zachowań,
wybierają, prowokują
reakcji
- powtarzalne formy reakcji nie będą fikcją
Strategie:
- osobowość jest fikcją, ale jest potrzebna do wyjaśniania
selekcja sytuacji – świadczy o indywidualności
powtarzalnych form reakcji
- pragmatycy – będą wybierać sytuacje, w
których dobrze wypadają
3) Kurt Lewin
- pryncypialiści – będą wybierać sytuacje stałe
- aby zrozumieć osobowość trzeba związać
9
jednostkowość z sytuacją
prowadzą do wzmocnień ( kary i nagrody )
- każdy żyje w otoczeniu a to tworzy przestrzeń
- osobowość jest rezultatem uczenia się na bazie
psychologiczną ( są osoby, które żyją
doświadczeń
jakby były odgrodzone od otoczenia i takie, które nie
- osobowość jest jednością i pozostaje względnie trwała
są, są otwarte )
- zachowanie ma charakter celowy; to jak przewidujemy
- warstwa percepcyjno – motoryczna
determinuje nasze
- warstwa wewnętrzno – osobista – nie jest dotępna
zachowanie
bezpośrednio
Trzeba zrozumieć:
- otoczenie – reprezentowane przez regiony, które są
- procesy wzmocnień
podzielone przez fakty
- oczekiwania
psychologiczne
- procesy poznawcze i motywacyjne
Podmiot prezentuje przez warstwy , otoczenie przez
pewne regiony.
Psychologiczna sytuacja:
- Cechy otoczenia i podmiotu – właściwości regionu
- ważne wzmocnienia i oczekiwania – to tworzy potencjał
a) bliskość – odległość regionu
zachowania
b) siła – słabość regionu; siła – regiony moga mieć
- zgeneralizowane oczekiwania – system względnie
większy lub mniejszy wpływ na moje życie
trwałych przekonań
c) płynność – sztywność regionu; płynny jest
- oczekiwania są indywidualne
zmienialny a sztywny niezmienialny.
- zgeneralizowane oczekiwania – przekonania,
- jest to wymiar strukturalny
oczekiwania pod wpływem doświdczeń
Dynamika osobowości:
Zgeneraliowane oczekiwania:
energia psychiczna – stan, który pojawia się
przekonanie umiejscowienia kontroli:
wtedy, kiedy pomiędzy regionami pojawia się
- wysiłki zależą ode mnie a nie od otoczenia
napięcie. Wyzwala to zmiane zachowania.
- poczucie kontroli wewnątrz – zależy ode mnie
Regiony są w ciągłym stanie
- poczucie kontroli zewnątrz – zależy od
napięcia.Osobowość jest w ciągłym stanie
otoczenia, osoby o tym poczuciu są
dynamiki. Istotne jest jak silne jest napięcie ( np
konformistyczne
dany region bardzo przytłacza)
zaufanie interpersonalne:
wzrost napięcia może być spowodowany
- przekonanie o możliwości polegania na innej
potrzebą. Są regiony, które mogą uwolnić
osobie
napięcie i są takie, które nie uwolnią ( zależy to
- niskie zaufanie interpersonalne – osoby
od wzrostu napięcia)
podejrzliwe
potrzeba
- wysokie zaufanie interpersonalne – osoby, które
współpracuja z innymi
Sytuacjonizm doprowadził do powstania reprezentacji
wolność działania (A) i minimalny poziom cech
umysłowej.
(B)
A. przekonanie o tym, że podejmowane wysiłki
Na bazie tych wszystkich analiz ujawniły się
doprowadzą do nagrody
interakcyjne teorie cech.
B. minimalny poziom wzmocnienia, który może
Postulaty:
zadowolić osobę, która podejmuje działanie
1. zachowanie rzeczywiste jest funkcją procesu
interakcji między sytuacją a podmiotem
II. A.Bandura
2. jednostka jest intencjonalnym, aktywnym
Wzajemna interakcja podmiotu i otoczenia –
sprawcą w procesie interakcji
wzajemny determinizm – wyjaśnia zmienność
3. podstawowymi determinantami sa czynniki
zachowania
poznawcze i motywacyjne ( od strony podmiotu)
4. psychologiczne znaczenie sytuacji dla jednostki
Źródła aktywności podmiotu:
) od strony sytuacji)
- intencjonalność – zdolność angażowania się w działanie
- dalekosiężne działania, przewidywania – zdolność
TEORIE OSOBOWOŚCI INTERAKCYJNE (
dowidzenia konsekwencji
poznawczo – społeczne)
- samoregulacja – zdolność korygowania zachowań, na
mocy tego, że się porównuje
I J. Rotter
- autorefleksyjność – zdolność do refleksji nad samym
Bazuje na elementach społecznego uczenia się.
sobą.
Założenia:
Relacja z otoczeniem – człowiek jest aktywny
- osobowość to rezultat interakcji pmiedzy podmiotem
Otoczenie jest źródłem nagród i kar
a otoczeniem. Interakcje