Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.W różnych miejscach tej książki ciągle pamiętaliśmy o tym, że pojedyncze osobniki mogą na różne finezyjne sposoby „oszukiwać” innych członków tej...Rne formy podskokw znajduj szerokie zastosowanie, zwaszcza w wiczeniach rytmicznych...Przegląd literatury ujawnia różne sposoby uproszczenie, sztywność itp...przy różnych chorobach należy stosować różne połączenia soków...rozne, calibre Bridget jest dużo bardziej kompetentna i ogarnięta niż była...- Są różne powody - odparł...zwłoki sępów sprawiło, że Mark sięgnął po telefon...Z początku Ayla była przekonana, że przypadkowe zachowania swych półdzikich przyjaciół niepotrzebnie bierze za przejaw celowego działania, lecz po dłuższej...wszystkiego, jest jedną z nauk, ale jest nauką wyjątkową, jej miejsce jest bowiem tam, gdziew ludzkim doświadczeniu jawi się byt jako przedmiot poznania...Otóż jeśli tak jest, wspomniani zwolennicy dialogu muszą to słowo inaczej rozumieć, niż się to zwykle czyni...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

_ może-.-v~rpro~radzić dzieci--au..śsąciat ci, wzorów
postępowania, obowi,~zujących norm moralno znyćh;-ale...że stwarzać zagrożenia dla
procesu wycho
godzinnego. f ~. . ..._.... _. _ _ ... ; ~jmujaąc więc rodzinę w kategorii środowiska
wychowawczego, ~ltę zwrócić uwagę na miejsce i rolę, jaki telewizja spełniać ~ w rodzinie, w procesie wychowania dziecka.
działalność wychowawcza ściśle łączy się ze środowiskiem kulpWym, ponieważ dziecko żyje
w świecie kultury i podlega jej ~twom, kształtowaniu. Srodowisko kulturowe34dziecka
tworzy tlone dobra, wartości materialne i duchowe przekazywane, udo~Iane mu przez osoby,
grupy społeczne, instytucje w celach poWtzych, rekreacyjnych, zmierzających do wywołania
u dziecka ~Ionych przeżyć, reakcji, postaw.
~rodowisko kulturowe, które zgodnie z koncepcją kultury S. ~nowskiego35 ma charakter
obiektywny, oddziałuje wychowawdopiero wtedy, kiedy staje się środowiskiem
subiektywnym, docierające bodźce "ze środowiska obiektywnego zostani ode~e i przeżyte przez człowieka"36. Zależy to z kolei w dużym niu od powszechności i dostępności treści kultury, ale "przede ratkim od umiejętności uczestnictwa w kulturze, od pełnej i okiej recepcji treści kultury, recepcji, która jest istoty uczestwa kulturalnego"37. W procesie tym wiodąc~
rolę powinny odekontakty wychowawcze mniej sformalizówane, nieinstytucjo
(r)k:eślenie pojęcia środowisko kulturowe w literaturze przedmiotu oparte jest na pieniu
terminu kultura - jako zespołu zobiektywizowanych elementów historycz1 dorobku
człowieka, zarówno materialnego jak też duchowego.
~. Czarnowski: Kultura. Dzieła. t.I, Warszawa 1966. Pow. za A. Przecławską: Re1=etiędzy
ludźmi jako przedmiot badań pedagogicznych, Warszawa 1993, s. 15.
~. Przecławska op.cit., s. 15. p. Przecławska: op.cit., s. 17.
E
60
Dla potrzeb podjętych przeze mnie badań, w świetle zasygo.~ lizowanych wyżej różnych
stanowisk~_rodzinę ujmuję ja.kc> śrocl~~ wistro wychowawcze w zn~zeniu szeroko
rQ~uińianego środowisl" życia dziećka, w którym mają miejsce zarówno oddziaływania wv chowawcze zamierzone, jak lei wpływy, samorzutne, w charakterr~ dadatmm.,"~o~ywnym,
jak r~~rież--uje~nl~!m3°. ~ddziaływaoi~ wychowawcze zamierzone, planowe,
zorganizowane w rodzinie j:~l też okazjonalne, samorzutne, niezamierzone,
niezorganizowane, różnym charakterze, natężeniu i sile wpływu na dziecko, tworz~
środowisko wychowawcze rodziny. Niektóre z tych oddziaływa n najbardziej pozytywne z
punktu widzenia społecznego i pedag~~ gicznego, świadczy o sile i wartości rodziny jako
środowiska ws chowawczego.
Rodzina jest dla dziecka środowiskiem w którym odbywa ~n proces wyc~ó va,riia
naturalnego, w odróżnieniu od środowisk ch;~ rakteryzujących się instytucjonalnymi,
celowymi oddziaływaniam wychowawczymi jak: szkoła, placówki opiekuńczo -
wychowawc~~ kulturalno - oświatowe3l. Dziecko uczestnicząc w naturalnych sy tuacjach
życia rodzinnego, w bezpośrednich interakcjach międw członkami rodziny, przyswaja
elementarni wiedzę o świecie, wn~ tości, normy moralno - społeczne, kulturę domu
rodzinnego, p.· maje sposoby zaspokajania potrzeb, rozwijania indywidualny l zainteresowań.
W środowisku wychowawczym, jakim jest rodzina odbywa cif proces dwustronnego
komunikowania się32 wychowawcy (rodziców z wychowankiem (dzieckiem), zachodzi
określone relacje w pr~~ cesie wychowania rodzinnego. Wychowawca - pisze A. Przecław
ska - "(...) jest organizatorem środowiska wychowawczego, jest ~s pewnym sensie
odpowiedzialny za to, aby stworzyło ono jak na,i lepsze możliwości kształtowania przez
wychowanka swego system n wartości"33. Przy czym wpływ środowiska wychowawczego
rozn mie autorka nie jako mechanizm behavioralny, wywołujący reakc,j~ na bodźce, ale jest on indywidualnym przeżyciem, powstającym u
3o porównaj: H. Izdebska: op.cit.
31 przyjmuję klasyfikację instytucji wychowawczych opracowaną przez E. Trempal.;
Edukacja równoległa. 1·hnkcjonowanie i kierunki rozwoju edukacji równoległej w p..l skitu systemie oświaty i wychowania. Red. E. Trempała, Bydgoszcz 1990.
3z Zagadnienie dotyczące kształtowania środowiska wychowawczego, relacji międw ludźmi
w procesie wychowawczym omawia A. Przecławska: Wychowanie jako spotk:. nie. (w:)
Relacje między ludźmi jako przedmiot badań pedagogicznych. Red. A. Prz. cławska.
Warszawa 1993.
a3A_ przecławska: op.cit., s. 15.
61