X

Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.Nikt z jego nowych znajomych nie wiedział nic o zabiera­nych z ulicy i dobrze opłacanych dziewczynach, którym na Croom's Hill kazał stać nago w ogrodzie, aż...Je�eli kwestionariusz spefnia te warunki wewn�trznej zgodno�ci i sta�o�ci wynik�w w czasie, to powiadamy, �e jest rzetelny, czyli dobrze mierzy to, co mierzy...— Dobrze, następnym razem, jak gdzieś znikniesz, zrobię ci tę przyjemność — obiecała Marianna trochę niecierpliwie...– Czyż nie mówiłam przed chwilą, że masz być moim bohaterem? Nie widział jej twarzy, ale czuł dobrze, że żartuje, rzekł więc jeszcze poważniej...dziurawca, melisy lekarskiej, mi�ty pieprzowej, ziela krwawnika - po 50gram�w ka�dego z zi� (1 czubat� �y�k� sto�ow� dobrze wymieszanych zi�zalewamy 250...Jeden tylko ma�y Wo�odyjowski cierpia� nad tym niema�o, a gdy Skrzetuski pr�bowa� wla� mu otuch� w serce, odpowiedzia�:- Dobrze tobie, bo gdy jeno zechcesz, Anusia...Za to dobrze pamiętał - i sądził, że zachowa w żywej pamięci do końca życia - swoje późne powroty do domu, gdy zastawał ojca (udającego, że śpi) w rozkładanym...Powiedział mi, że jestem osobą, która nie boi się bólu, i że to bardzo dobrze, bo żeby zapanować nad duszą, trzeba również nauczyć się panować nad ciałem...Jeśli było coś jeszcze gorszego od ohydnej wprawy, z jaką składano ofiary, świadczącej o długim doświadczeniu, to byli to dobrze ubrani wierni,...Gdy podszedł bliżej, zobaczyłem, że jest młody, dobrze zbudowany, ma pociągłą, rumianą twarz, rzadkie, jasne wąsy i wąskie, zaciśnięte usta...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.



We wszystkich trzech grupach wysokość i ciężar ciała dzieci przekroczyły oczekiwaną średnią dla dzieci koreańskich, znajdującą się jednak poniżej 50
centyla norm amerykańskich. Początkowe różnice pod względem rozwoju fizycznego na ogół utrzymywały się - te dzieci, które były dobrze odżywione w wieku 18 miesięcy, były też większe w czasie, gdy uczęszczały do szkoły podstawowej. Najbardziej jednak uderzające były ilorazy inteligencji, jakie osiągnęły te dzieci. Dzieci wychowywane w sprzyjającym środowisku, jakie
zapewniły im rodziny należące do amerykańskiej klasy średniej, uzyskały I.I. wyższe o około 40 punktów od ilorazów inteligencji podobnych dzieci, które powróciły do swego poprzedniego (niekorzystnego) środowiska domowego.

Piętno niedożywienia we wczesnym okresie życia utrzymywało się jednak w pewnym stopniu, ponieważ średni I.I adoptowanych dzieci koreańskich z grupy
"dobrze odżywionej" jest o blisko 10 punktów wyższy niż u ich rówieśników z grupy "niedożywionej". Wyniki dotyczące osiągnięć szkolnych przypominają zależności występujące w przypadku I.I. - są wyższe u dzieci początkowo lepiej odżywionych, we wszystkich zaś grupach są co najmniej równe średniej dla amerykańskich dzieci szkolnych. Co więcej, średni I.I. w grupie "dobrze odżywionych" dzieci, równy 112, jest istotnie wyższy niż I.I. dzieci amerykańskich z klasy średniej. Autorzy przypuszczają, że "osiągnięcia"
(tych dzieci) mogą być odbiciem szczególnie korzystnego wpływu cech przybranych rodziców oraz środowiska, jakie stworzyli oni swym adoptowanym dzieciom".



Wykazano, że drastyczne zmiany w środowisku powodują duże zmiany w
|wynikach testów inteligencji - punkt na korzyść "środowiskowców". Jest tak zwłaszcza w przypadkach, w których dziecko podlegało w przeszłości poważnej deprywacji i kiedy zmiana środowiska następuje wtedy, gdy dziecko jest jeszcze zupełnie małe. Zdaje się nie ulegać wątpliwości, że w takich przypadkach pierwotny wynik testów inteligencji nie był miarą pełnych możliwości dziecka. Niestety, nie wiemy, w jakim stopniu dotyczy to wyników testowych w ogóle, czyli jak często - i w jakim wieku - wyniki innych dzieci wzrosłyby wskutek lepszego zaprogramowania ich środowiska.

Dwa badania podłużne pomogły nam ustalić czynniki odpowiedzialne za stałość lub zmiany w poszczególnych przypadkach. Jedno z badań
przeprowadzonych w "Fels Research Institute of Human Development"
("Instytucie Badań nad Rozwojem Człowieka im. Felsa") w Ohio (Sontag, Baker i Nelson, 1958); kompletowano w nim przez 20 lat dokumentację dotyczącą 200 badanych nie przebywających w instytucjach opiekuńczych. W drugim badaniu, którym kierowała Nancy Bayel (1968) i Marjorie Honzik (1973) oraz ich współpracownicy z University of California w Berkeley, badano 56
"zdrowych" ludzi - od urodzenia do wieku 36 lat. Godne uwagi poświęcenie uczonych, którzy zaangażowali się w długoterminowe, złożone badania tego rodzaju, przyniosło wiele korzyści w postaci nowej wiedzy i wskazówek do dalszych badań. Jednym z najbardziej uderzających wyników było stwierdzenie wielkiego zróżnicowania przebiegu rozwoju poznawczego u różnych jednostek.
Na przykład:

1. W obu badaniach stwierdzono, że u wielu obserwowanych dzieci zmiany w wynikach testów zdolności intelektualnych zachodziły nie tylko w okresie przedszkolnym, lecz w ciągu całego dzieciństwa.

2. |Tempo rozwoju umysłowego u poszczególnych dzieci w ciągu pierwszych lat ich życia było zmienne: rozwój zdawał się wykazywać okresy nagłego
przyspieszenia i okresu zastoju (plateau).

3. U poszczególnych o.b. występowały różne wzorce zmian ilorazu
inteligencji: u niektórych I.I. nie zmienił się, u innych występował jego stopniowy wzrost lub spadek, u jeszcze innych wzorzec ten był różny w różnych okresach ich rozwoju.

 

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.