X

Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.�---------------{t_lucretius_carus} Lukrecjusz{t_lucretius_carus_desc}Wiedza o naturze i jej aspektach, jak r�wnie| swoboda w poezji, czyni z tego przedstawiciela epikureizmu miBego towarzysza dla my[lcego czBowieka�****************************************************************************************�****************************************************************************************�*�***** Changes made after 01/03/2004 5:11:34 PM�*�****************************************************************************************�****************************************************************************************�****************************************************************************************�****************************************************************************************�*�***** Changes made after 21/04/2004 9:00:00 AM�*�****************************************************************************************�****************************************************************************************{actor_effects_desc}WpBywy +1{aged_retainer_effects_desc}Zarzdzanie +1, +1 do osobistego bezpieczeDstwa (zwiksza szanse odkrycia i zapobiegnicia pr�bie zab�jstwa){agriculturalist_effects_desc}+1 do produkcji rolniczej{animal_trader_effects_desc}WpBywy +1{architect_effects_desc}10% zni|ki do koszt�w budowy, -1 do ndzy (zwiksza porzdek publiczny i wzrost populacji){armourer_effects_desc}+1 do morale dla wszystkich |oBnierzy na polu bitwy{artist_effects_desc}WpBywy +1, 10% zni|ki do koszt�w Bap�wki{astrologer_effects_desc}Dowodzenie +1, Zarzdzanie -1�---------------{barbarian_slave} BarbarzyDski niewolnik{barbarian_slave_desc}"Drobna pamitka z podr�|y za granicPłaski-stan-naprężenia-o-taki-stan Płaski stan naprężenia o taki stan, dla którego wszystkie jego składowe leżą w jednej płaszczyźnie, np...�****************************************************************************************�*�***** Changes made after 07/07/2004 5:15:00 PM�*�****************************************************************************************�****************************************************************************************�--------------------{Glutton} Ob|artuch{Glutton_desc}Kiedy padnie pytanie: "Dla kogo najwikszy placek?", ten czBowiek bez cienia przyzwoito[ci przystpuje do paBaszowania ciasta! Zawsze znajdzie si kto[, kto za to wszystko zapBaciMASKA 21 ? KONRAD I nie obra¿ê niczym uczuæ s¹siada, i oka bliŸniego nie obra¿ê - a nasycê serce moje i zmys³y moje wszystkie nasycê...swiadkowie bozego milosierdzia- Ostatnim etapem mojego planu jest wylanie mojego miłosierdzia na was wszystkich...tereny, których powietrze zawiera chemikalia b±d¼ py³y metali albo kurz pochodz±cy z ziaren ro¶lin zbo¿owych, a tak¿e wszystkie inne miejsca, w których...— Mieszka tam moja siostra z rodziną — wyjawił mi — ale wszystko jest moje...Profilaktyka zaburze� emocjonalnych to przede wszystkim uczenie dziecka r�nych sposob�w radzenia sobie w sytuacjach trudnych, a nie tylko ochrona dziecka przed...Dzisiaj jednak uniformizacja kultury w skali globalnej dokonuje się bardziej pokojowo, wzory kulturowe przenoszą się przede wszystkim za pośrednictwem mass...Wszystkich pracowników przytrzymywała w pracy jedynie nadzieja otrzymania nowego, lub w miarę nowego sprzętu, który pozwoliłby na prowadzenie normalnej...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Jeszcze kilka lat temu podstawowym has�em surdopedagogiki by�o "M�w
nie migaj". "Nauczanie opiera�o si� na metodzie oralnej przy kompensacji s�uchu przez wzrok i dotyk. Wed�ug najnowszych trend�w (chocia� s� r�wnie� zwolennicy starych metod) pracujemy metod� totalnej komunikacji. Je�eli dziecko dobrze odczytuje mow� z ust, to nie migamy. Je�eli gorzej, mow� wspieramy j�zykiem migowym. J�zyk migowy nie ma zast�pi� mowy, lecz wspom�c j�. Jest naturaln� metod� kontaktu nies�ysz�cego z otoczeniem. Staramy si�, aby uczniowie znali oficjalne znaki i umieli si� nimi pos�ugiwa�. Nie rezygnujemy jednak z wypowiedzi ustnych i pisemnych. J�zyk migowy ma pom�c w opanowaniu j�zyka polskiego. System j�zykowo-migowy, kt�rego u�ywamy oparty jest na znakach u�ywanych w j�zyku migowym, ale przekazywanych z uwzgl�dnieniem zasad gramatycznych j�zyka
polskiego.
Dzieci przychodz�ce do naszego O�rodka cz�sto nie znaj� podstawowych
d�wi�k�w, liter, nie potrafi� wydoby� z siebie kontrolowanego g�osu, nie znaj� poj�cia liczby, cz�sto nie umiej� korzysta� z aparatu s�uchowego i resztek s�uchu jakie maj�. Prac� z takimi uczniami trzeba zaczyna� od pocz�tku. Wiele os�b my�li, �e je�eli dziecko g�uche otrzyma aparat s�uchowy;
to b�dzie mog�o uczy� si� jak dziecko s�ysz�ce. A przecie� aparat s�uchowy to nie lekarstwo, kt�re przywraca s�uch, a tylko pomaga s�ysze�. Abyjedl^ dziecko wiedzia�o co s�yszy, musi te d�wi�ki pozna�, nauczy� si� r�ni wa� i rozumie�. To tak jak z j�zykiem obcym, kt�ry s�yszymy ale pocz�t
.^M
wo nie rozumiemy. Je�eli nikt nam nie pomo�e, to nadal b�dziemy s�yszeli, a nic nie Zrozumiemy. Tak samo jest z dzieckiem, kt�re zaczyna uczy� si� s�ysze�, zaczyna nosi� aparaty s�uchowe. Je�eli nie pomo�emy uczniowi, nie b�dziemy prowadzi� odpowiednich �wicze�, nie b�dziemy t�umaczy�, co to za d�wi�k, to dziecko nie jest w stanie nauczy� si� tego.
Nauczyciele prowadz� �wiczenia s�uchowe na zaj�ciach indywidualnych i z ca�� klas�. Przy okazji takich �wicze� obserwujemy czy dziecko nie mru�y oczu, nie kuli ramion, nie p�acze. W przypadku zbyt du�ego wzmocnienia
d�wi�k�w przez aparat ucze� mo�e dozna� niepotrzebnych uraz�w akustycznych.
Nasi nauczyciele prowadz� r�wnie� �wiczenia logopedyczne (Nauczyciele po surdopedagogice s� przygotowani do prowadzenia takich �wicze�. Mamy te� logoped�.).
Specyficzne dla pracy z g�uchymi s�:
�wiczenia oddechowe. Dzieci, kt�re do nas przychodz� nie zawsze wykonuj� je w spos�b prawid�owy. Nale�y zwraca� uwag� na d�ugo�� wydechu, r�nicowanie fazy wydechowej i wdechowej. D�ugo��, miarowo�� i jednost�jno�� wydechu to czynniki istotne dla sposobu m�wienia. Powoduj� one, �e g�os nie jest urywany, sapi�cy, czy zadyszany.
�wiczenia fonacyjne. S� powi�zane z �wiczeniami oddechowymi. Ich celem jest prawid�owe pos�ugiwanie si� g�osem, a mianowicie, rozpoczynanie m�wienia na r�wni z wydechem. �wiczenia fonacyjne i oddechowe sprawiaj�, �e barwa g�osu jest przyjemna i naturalna.
�wiczenia logorytmiczne. Zawieraj� elementy gimnastyczne (tj. usprawnianie ca�ego cia�a), orientacj� przestrzenn�, koordynacj� ruchow� oraz elementy muzyczne, szczeg�lnie rytmiczne. Rytm i melodia to tak�e istotne cechy j�zyka m�wionego, a �wiczenia logorytmiczne maj� na celu u�atwienie dziecku przeniesienia tych element�w do mowy.
�wiczenia kszta�c�ce s�uch fonomatyczny. Maj� na celu r�nicowanie g�osek opozycyjnych p - b, d - t, ... bezd�wi�cznych i d�wi�cznych, a tak�e umiej�tno�� wyodr�bniania g�oski na pocz�tku wyrazu, na ko�cu oraz wymienianie kolejnych g�osek w wyrazie.
�wiczenia usprawniaj�ce motoryk� narz�d�w mownych. Aby mo�na ^y�o poprawnie m�wi�, wszystkie narz�dy artykulacyjne musz� by� sprawne ' pracowa� w spos�b skoordynowany. Szczeg�lnie wa�na jest prawid�owa Praca j�zyka, warg i podniebienia mi�kkiego. Dla wyrazisto�ci m�wienia ^a�najest praca policzk�w, prze�yku, �uchwy i podniebienia twardego.