Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
"Journal of Broadcasting" 25/4/1981; Alimee Dorr: Television and Children. Beverly Hills, Sage 1986; Ellen Vartella: Children
Communicating: Media and Development of Thought. Speech. Understanding. Beverly Hills,
Sage 1979; Jennings Bryant and Daniel R. Anderson: Children's Understanding of Television.
New Jork, Academic Press 1983; Manfred Meyer (ed.): Children and the Formal Features of
Television. Munich, K.G. Saur 1983; W. Callins (ed.): Introduction to Development in
Middle Childhood. Washington 1984, National Academy Press; C. Urwin: Developmental
Psychology and Psychoanal lysis: Splitting the Difference. (w:) M. Richarda and P. Light
(ed.): Children of Social Worlds. Cambridge 1986, Polity Press.
82 Catherine N. Doubleday, Krystin L. Droege: Cognitive Developmental Influences on
Children's Understanding of Television. (w:) Gordon L. Berry. Joy Keiko Asamen: Children
and Television. Ixnages in Changing. Sociocultural World. London 1993. Sage Publications
International Educational and Professional Publisher.
s3Marguerite Fitch, Aletha C. Huston, Jonh C. Wright: From Television Forma to Genre
Schemata: Children's Perception of Television Reality. (w:) Gordon L. Berry, Joy Keiko
Asamen: Ohildren and Television. op. sit.; Aletha C. Huston, Jonh C. Wright: The Forma of Television and the Child Viewer. (w:) G.A. Comstock (ed.): Public Communication and
Behawior. New York 1989, Academic Press; Aletha C. Huston, John C. Wright: Children's
processing of television The Informative Functions of Formal Features. (w:) J. Bryant, D.R.
Anderson (eds.): Children's Understanding of TV: Research on Attention and Comprehension.
New York 1983, Academic Press.
27
~i rt,zumienia programu telewizyjnego zależy w dużym stopniu ttrożliwości percepcyjnych
dziecka. Badania prowadzone przez
ena A. Andresona i Miltona E. Ploghofta84 dostarczaj cie~ryt:h informacji na temat rozwoju psychicznego dzieci poprzez
Via. Zdaniem autorów telewizja może wyzwalać u dzieci podczas
Ania
programów obśerwację szczegółów, ich kolejńość, wska aĆ na zwi~zki między nimi i w ten
sposób ułatwić zrozumienie ~ nich fabuły, elementów narracji, zachowania się postaci, ich cl~kteryzacji. Badania porównawcze G. Salomonaas pokazały,
dzieci, które postrzegały telewizję jako środek łatwy w odbior cliewymagający większego
skupienia uwagi, dokonywania ocen,
ażowały mniejszy wysiłek umysłowy podczas odbioru niż te ci, które przejawiały zgoła inne oczekiwania i nastawienie do wizji.
Wyniki badań psychologicznych86 wskazuj, że dzieci dziewiędwunastoletnie87 posiadaj
większy zdolność niż dzieci młodTozumienia i zapamiętywania głównego w~tku programu,
zaś
,biej zapamiętuje zdarzenia incydentalne. Rozróżniaj one pro
y normalne i reklamowe i do tych ostatnich maje mniejsze unie. Opowiadania dzieci w tym
wieku o obejrzanych progra
h telewizyjnych s~ pełniejsze niż dzieci młodszych. Pokazuj
w tych opowiadaniach bardziej całościowy i lepiej zorganizoy schemat dramatycznyg8.
$adacze zwracaj uwagę na to, iż dzieci odezuwaj~ potrzebę
~tnawiania o tym, co obejrzały w telewizji, ale także potrzebuj siwego słownictwa, aby
formułować myśli, pytania. Ważni
c sprawi jest stwarzanie dziecku sposobności do tych rozmów ~(r)obami dorosłymi,
szczególnie z rodzicami.
~_ ~,łsmes A. Anderson and Milton E. Ploghoft: Children and Media in Media Edu~on. (w:)
Gordon L. Berry, Joy Keiko Asamen: Children and Television. op.cit. _-iąciavriel Salomon: Television Watching and Mental Effort: a Social Psychological
w. (w:) Jennings Bryant and Daniel R. Anderson (eds.); Children's Understanding
(r)levision. New York 1983, Academic Press; Gavriel Salomon: Beyond the Formats
~'~slevision: the Effects of Student Preconceptions on the Experience of Televiewing.
git) Manfred Meyer (ed.): Children and the Formal Features of Television. Munich, ,~ Saur 1983; Gavriel Salomon: Interaction of Media, Cognition and Learning. San pncisco 1979.
Ann Phoenix: Children and Television. "Developmental" 1987, July. London. Unil~lty of Exeter.
(r)~Interesuje mnie ta grupa wiekowa dzieci.
"Ann Phoenix: op sit.; Dawid Buckingham: Children and Television. An Overview
the Research. (w:) Children and Television. An Overview of the Research. London
~i~87, University of Exeter.
28
Wpływ telewizji na dziecko
Zagadnienia dotyczące wpływu środków masowego przekazu na młodego odbiorcę ma długi