X

Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.Barclay zatem wbrew wszystkim i wszystkiemu bronił uparcie do ostatniej chwili planu cofania się na całej linii, planu, który wysławiał przed jednym z...— Taka zapiekanka z królika, Bill — wykrzykiwał ów młodzian odsłaniając przed oczyma zebranych olbrzymi kawał mięsa w cieście — takie...Powt�rzy� [trzeba] te s�owa siedem razy, po czym zm�wi� b�agania do Budd�w,bodhisattw�w i mocarzy, odczyta� B�aganie o Ochron� przed Trwogami Bar-do iB�aganie o...ochrony krajobrazu – te powstałe na obszarach wrzosowisk (Szkocja) czy Lake Powell National Golf Course w stanie Arizona chronią cenny krajobraz przed...Profilaktyka zaburze� emocjonalnych to przede wszystkim uczenie dziecka r�nych sposob�w radzenia sobie w sytuacjach trudnych, a nie tylko ochrona dziecka przed...ROZDZIAł 17DODATKOWE ćWICZENIA WZROKU PRZYDATNE W PRACY PRZY KOMPUTERZEZoom przy użyciu kciukaWyciągnij przed siebie rękę z podniesionym kciukiem...Przechodzc do bardziej szczeg�Bowych definicji zagro|eD, jakie stoj przed Federacj Rosyjsk, Koncepcja definiuje interesy narodowe paDstwa, czyli  [Było to w roku 1860 i 1861, kiedy mój stryj rozpoczął właśnie praktykę lekarską i przed wyruszeniem na front sporo usłyszał o tych wydarzeniach od swoich...Przez pierwsze sto metrów Moon tańczyła jak boja na fali, skupiała całą swą uwagę na bronieniu się przed zadeptaniem, potem ścisk zaczął się rozrzedzać...– Czyż nie mówiłam przed chwilą, że masz być moim bohaterem? Nie widział jej twarzy, ale czuł dobrze, że żartuje, rzekł więc jeszcze poważniej...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

XI). Po niary wysi'kowe zu�ycia tlenu dowiod'y, �e jego najwy�sze warto�ci wyst'puj� w ;rupach oboist�w, fagocist�w, tr'baczy, waltornist�w i pu;`onist�w (tab. XII).
Om�wienie wynik�w
Przeprowadzone badania sk'aniaj� do wyci�gni'cia `vniosk�w, i� gra na `umentach d'tych stwarza u muzyk�w okre�lone obci��enia uk'adu oddechoweWprawdzie niedoskona'o�� metod badawczych ogranicza obecnie dokonanie io�redniej analizy czynno�ci uk'adu oddechowego w trakcie gry, zmuszaj�c do
77
poszukiwania metod po�rednich, niemniej jednak na podstawie tych ostatnich mo�na znale�� cz'�ciowo oiipowied� na pytanie, jakiego rodzaju obci��enia zawodowe wyst'puj� u muzyk�w graj�cych na instrumentach d'tych.
Je�li chodzi o pomiary maksymalnego ci�nienia s'upa powietrza w trakcie gry, to wykaza'y one co prawda n`ijwy�sze warto�ci w przypadku gry na tr�bce i waltorni, ale przy wyliczeniu kosztu pracy mi'�ni oddechowych okaza'o si', i� jest on najwi'kszy w grupie oboistuw i fagocist�w. Jest to zwi�zane ze specyficzn� budow� stroika oboju i fagotu, przel`uszczaj�cego ma'� ilo�� powietrza, co sprawia, i� zad'cie nast'puje przy wzgl'dnie du�ym ci�nieniu i du�ej obj'to�ci oddechowej, czego wynikiem jest znaczne obci��enie prac� mi'�ni oddechowych. W zwi�zku z powy�szym, gra na tych instrumentach po d'ugim czasie mo�e prowadzi� do powstawania niekorzystnych zmian w uk'adzie oddechowym i kr��enia.
W trakcie bada� wykazano, i� nie ma istotnych r�nic w pojemno�ci �yciowej p'uc przed i po wykonaniu utworu muzycznego. Wprawdzie badanie to jest badaniem statycznym wentylacji, ale nale�y podkre�li�, �e warto�ci VC podlegaj� du�ym indywidualnym wahaniom. Pomijaj�c procesy patologiczne, na zmian' VC wp'ywaj�: pozycja cia'a, wiek badanego, jego aktywno�� ruchowa i wiele innych czynnik�w. Mo�liwe, �e stabilno�� VC w trakcie bada� jest zwi�zana ze wzgl'dnie m'odym �rednim wiekiem muzyk�w, niemniej jednak jest to istotne badanie, szczeg�lnie w przypadkach podejrze� zmian patologicznych w uk'adzie oddechowym.
W przeciwie�stwie do VC pomiary maksymalnej, wydechowej pojemno�ci jednosekundowej wykaza'y znamienne jej obni�enie po ekspozycji zawodowej prawie we wszystkich badanych grupach instrumentalist�w. Nasuwa si' tu dwojaka interpretacja owego zjawiska. Po pierwsze, przekrwienie drzewa oskrzelowego powoduje zmniejszenie jego �wiat'a, wp'ywaj�c tym samym na warto�� dynamicznej pr�by wentylacji, jak� jest maksymalna, wydechowa pojemno�� jednosekundowa. Po drugie, nie mo�na wykluczy� odruchowego napi'cia mi'�ni�wki g'adkiej oskrzeli, wynikaj�cego z og�lnego poziomu aktywizacji emocjonalnej w trakcie wykonania utworu muzycznego.
O istotnych obci��eniach podczas gry na instrumentach d'tych �wiadcz� r�wnie� po�rednie warto�ci zu�ycia tlenu. Uzyskane wyniki pozwalaj� tu na obiektywne por�wnanie wysi'ku fizyczncgo, jaki wyst'puje w trakcie gry, z innymi czynno�ciami zawodowymi czy sportowo-rekreacyjnymi. Dane te dowodz�, i� praca wykonywana przez muzyka graj�cego na instrumentach d'tych jest, wg norm fizjolog� pracy, zaliczana do pracy �rednio`:i'�kiej.
A naliza psychotechniczna
czynno�ciowego narz�du wykonawczego muzyk�w
Gra na instrum``ncie muzycznym, na co ju� wskazywano, wymaga odbierania informacji oddzia'ywaj�cych na r�nego rodzaju receptory: s'uchowy,
78
wzrokowy, c zuciowy i kinestetyczny. Informacje te p'yn� z instrumentu, czytania nut, obserw `wanie dyrygenta itp. S� one przetwarzane, analizowane i stanowi� podstaw' dc podejmowania proces�w decyzyjnych w wykonawstwie muzycznym.
W zwi�z u z powy�szym, jest bezsporny fakt, i� te z'o�one procesy psychiczne b'd� wp'yw � obci��aj�co na muzyka wykonuj�cego sw�j zaw�d. Grze na instrumencie t warzysz� warunki deficytu czasowego i nat'ok informacji. Zdarzaj� si' r�wnie� w ykonawstwie muzycznym niedostatki informacji, kt�re zwi'kszaj� stopic`� niel ewno�ci przy podejmowaniu decyzji, a czasem powoduj� r�wnie� znu�enie ps: chiczne i uczucie monoton� pracy. Prowadzi to niejednokrotnie do powstawani; przeci��e� psychicznych.
A"``y te rocesy dok'adnie zbada� i okre�li� ich udzia' w pracy zawodowej muzyka, ko ieczne jest dokonanie obiektywnej oceny wysi'ku psychicznego i obci��eli wyn� aj�cych z nadmiaru informacji. Obecnie badanie to napotyka pewne przes zkody wynikaj�ce z braku obiektywnych i precyzyjnych metod daj�cych jednoznaczn obraz stopnia istniej�cego obci��enia, niemniej jednak konieczne jest choci.a� prz bli�one okre�lenie jego intensywno�ci.
Ocena bci��enia psychicznego dotyczy przeci'tnego muzyka w konkretnej specj`dno�ci muzycznej. Pomija wi'c indywidualne cechy osobowo�ci oraz r�nice interperson lne pod wzgl'dem odporno�ci psychicznej, kt�re s� uwarunkowane wrodzonym zdolno�ciami, nabytymi umiej'tno�ciami, wiekiem itp. Z drugiej strony ocena tego jawiska pozwala na ustalenie - bardziej lub mniej dok'adnie - czy wykonawca w danej specjalno�ci muzycznej jest obci��ony informacjami i w jakim stopniu. O re�lenie owej wielko�ci obci��enia jest podstaw� do wyci�gni'cia wniosk�w obci��eniach wyst'puj�cych podczas gry na instrumencie muzycznym i sposob�w ich redukcji.