X

Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.Gdy zakoDczyB si sezon oratoryjny 1750, w ramach kt�rego prawykonana zostaBa Teodora, Handel po raz ostatni wyprawiB si do Rzeszy, kt�rej granice przekroczyB akurat w dniu [mierci Bacha (niewiele wcze[niej i jego |ycie znalazBo si podobno w niebezpieczeDstwie -w zwizku z wypadkiem powozu, kt�rym podr�|owaB przez Holandi)Taktyka na starcie w 3 krokachTaktyka na starcie w 3 krokach2010 paź 30 przez: admin, kategoria: Porady, Regaty tagi:Regaty, start, taktyka regatowaJak...Zawarcia wzorcowej umowy zrzeszania zatwierdzonej przez KNF oraz posiadania w dniu zawarcia umowy co najmniej jednej akcji banku zrzeszającego lub jej...Aby na etapie projektowania zapewnić wyświetlenie obrazków identyfikowanych przez ścieżki względne, należy dodać do ścieżki # # w opcjach projektu katalog, w...– A obrona?– Obrona to nie cel, to tylko przejściowa forma działań, wymuszona przez przeciwnika...To było piękne, wspaniałe - szczytowy moment w życiu każdego artylerzysty, moment, który przeżywał wciąż od nowa w marzeniach, na jawie i we śnie, przez resztę...Korzy�ci natury zdrowotnej i pedagogicznej wynikaj�ce z powi�kszenia godzin zaj�� WF i sportu oraz intensyfikacji tych zaj��, g��wnie przez prowadzenie ich na �wie�ym...Drugi, Franciszek Czarnecki, czeœnik i pose³ wo³yñski na sejmie w roku 1746, zatamowa³ activitatem izbie poselskiej przez dwa dni, ¿e Wielkopolanie podali projekt...Ale Kaśka nie chce tej prawdy zrozumieć, żyje jeszcze sama za krótko i choć od dziecka widzi nędzę i ból, przez jakie podobne jej istoty przechodzą, wobec...204nym, a nawet �e odno�nik taki jest denotowany w ka�dym j�zyku przez jeden lub wi�cej leksem�w (cho� w pewnych wypadkach mo�e tylko na najog�lniejszym poziomie...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Na przykład
badani mogą używać strategii mnemonicznych, aby generować dodatkowe wskazówki, i w
ten sposób podwyższać swoje osiągnięcia w swobodnym odtwarzaniu. O rezultatach w teście
rozpoznawania decyduje kontekst (wskazówki), w którym następuje test, i poziom trudności
dystraktorów. Zatem poziom osiągnięć w odtwarzaniu i rozpoznawaniu zależy od wielu
czynników.
Interakcje pomiędzy uczeniem się i pomiarem efektów
Poprzedni paragraf traktował rozpoznawanie i odtwarzanie jako sposoby pomiaru, które
ogólnie różnią się pod względem swojej czułości. Jednak czasami jakaś procedura testowania
nie ujawnia równomiernie większej ilości pamiętanego materiału niż inna; a raczej różne
procedury są lepiej lub gorzej dostosowane do materiału, który był w odmienny sposób
zapamiętywany. W następnych paragrafach zajmuję się manipulacjami kontekstem na etapie
uczenia się i dokonywania pomiaru efektów.
Zależność pamięci od kontekstu
W rozdziale 7. omówiłem ideę pamięci zależnej od kontekstu, czyli tego, że zapamiętywany
materiał staje się powiązany z kontekstem, w którym następuje zapamiętywanie. We
wcześniejszej partii rozdziału 8. przedstawiłem pogląd, że elementy ulegają powiązaniu z
jakąś reprezentacją kontekstu listy. Prawdopodobieństwo odtworzenia jakiegoś elementu
zależy od tego, do jakiego stopnia jest możliwe odtworzenie kontekstu listy. Jest ono funkcją
podobieństwa pomiędzy kontekstem w trakcie uczenia się i kontekstem w trakcie pomiaru
efektów. Uzyskano dane dowodzące, że badani mają trudności z odtwarzaniem materiału, gdy
kontekst pomiędzy uczeniem się i sprawdzianem zmienia się. Być może najbardziej
widowiskowego pokazu tego zjawiska dokonali Godden i Baddeley (1975). Badani byli
płetwonurkowie, którzy uczyli się listy 40 słów albo na lądzie, albo pod wodą i odtwarzali
słowa albo na lądzie, albo pod wodą. Rysunek 8.5 przedstawia
wyniki tego eksperymentu. Badani uzyskali o wiele wyższe wyniki, gdy kontekst odtwarzania
był taki sam jak kontekst uczenia się. Podana interpretacja wskazuje, że niektóre wskazówki,
powiązane przez płetwonurków ze słowami, były elementami kontekstualnymi wody lub lądu
i badanym było trudno odnaleźć te elementy w innym kontekście. Uzyskany rezultat stwarza
poważny problem dla szkolenia płetwonurków, gdyż większość szkolenia odbywa się na
suchym lądzie, ale nabywane umiejętności muszą być odnajdywane pod wodą.
Osiągnięty przez Goddena i Baddeleya efekt jest o wiele silniejszy niż większość efektów
kontekstu opisana w literaturze (np. Smith, Glenberg i Bjork, 1978), które wykorzystywały
mniej zasadnicze zmiany kontekstu. W niektórych badaniach nie stwierdzono w ogóle
występowania efektów kontekstu (np. Fernandez i Glenberg, 1985; Saufley, Otaka i
Bavaresco, 1985). Eich (1985) uważa, że wielkość omawianego efektu zależy od stopnia, w
jakim kontekst jest integrowany z zapisami pamięciowymi. Porównał on dwie sytuacje, w
których badani mieli wyobrażać sobie same słowa lub słowa włączone w kontekst. Badanie
wykazało silniejsze efekty zmiany kontekstu, gdy badani wyobrażali sobie słowa włączone w
kontekst. W terminach reprezentacji wskazówka-zapis (np. rysunek 8.2) można sądzić, że
taka manipulacja może wpływać na to, czy elementy kontekstualne, na przykład wygląd
pomieszczenia eksperymentalnego, zostają powiązane z zapisem pamięciowym jako
wskazówki.
Efekty zależności od kontekstu mają ciekawe implikacje w odniesieniu do takich zadań, jak
zdawanie egzaminów. Sugerują one, że ludzie uzyskają lepsze efekty na egzaminie, jeżeli
będą uczyli się w tym samym kontekście, w jakim zdają egzamin, a ich osiągnięcia będą
jeszcze wyższe, jeśli będą starali się integrować to, czego uczą się, z kontekstem sprawdzianu.
Odtwarzanie w otoczeniu mokrym
Suche Mokre Otoczenie, w którym następowało uczenie się
Rysunek 8.5. Średnia liczba odtworzonych słów jako funkcja otoczenia, w którym
następowało uczenie się i odtwarzanie (Godden i Baddeley, 1975)
Niestety nie zawsze można mieć dostęp do sali egzaminacyjnej lub dopasować się z wieloma
wewnętrznymi komponentami kontekstu.
Gdy ludzie dokonują integracji kontekstu z tym, co zapamiętują, uzyskują lepsze wyniki
odtwarzania, jeśli znajdą się ponownie w tym kontekście.
Pamięć zależna od stanu
Pojęcie kontekstu można rozszerzyć na wewnętrzny stan jednostki, który może zmieniać się
w zależności od tego, czy jest ona szczęśliwa czy smutna, głodna czy syta, podniecona lub
spokojna itd. W niektórych przypadkach badani ujawniają lepsze odtwarzanie, gdy ich stan w
chwili pomiaru odpowiada ich stanowi w chwili uczenia się. Zjawisko to określa się jako
pamięć zależną od stanu (stare-dependent memory). Jednym z często badanych aspektów
zależności od stanu były różne stany wywołane przez podawanie określonych substancji. W
odniesieniu do takich substancji, jak alkohol i marihuana, dane wskazują, że badani uzyskują
lepsze efekty odtwarzania, gdy uczą się i odtwarzają bez zażywania ich, niż gdy uczą się w
jednym stanie, a odtwarzają w innym (Eich, Weingartner, Stillman i Gillin, 1975; Goodwin,
Powell, Bremer, Hoine i Stern, 1969). Reprezentatywny dla tego rodzaju badań eksperyment
(Goodwin i in., 1969), którego wyniki zamieszczono na rysunku 8.6, analizował efekt

 

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.