Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Szczególnie interesujące eksperymenty podjęto we Francji i Belgii jeszcze w okresie międzywojennym, przy czym wyniki tych eksperymentów oraz wnioski z nich płynące są respektowane jeszcze dziś w całej rozciągłości.
Akcentując mocno potrzebę zdro 98.
wia i odnowy sił, wprowadzono odmienną organizację zajęć w przedszkolach i szkołach.
Rozszerzono zakres oddziaływań za pomocą czynników wykorzystywanych w wychowaniu fizycznym i stworzono po temu odpowiednie warunki, przy czym zespoły czy klasy eksperymentalne przeniosły się na okres kilku miesięcy lub tygodni do miejscowości odznaczających się dużymi walorami klimatycznymi.
Tak powstały szkoły w Lyonie, Vanves, Tours i w innych miastach, szkoły na otwartym powietrzu, dla dzieci specjalnej troski, klasy przerw pedagogiczna-sportowych, klasy leśne, klasy górskie, klasy szczęśliwości, klasy śniegu itp., przy czym dzieci korzystały z nich systematycznie bądź doraźnie.
Korzyści z tych eksperymentów były wręcz zdumiewające:dzieci już po kilkumiesięcznym pobycie wykazały nie tylko wyraźną poprawę stanu zdrowia" podwyższenie podstawowych parametrów rozwoju fizycznego i sprawności fizycznej, ale także znacznie korzystmejsze niż w klasach kontrolnych kształtowanie się takich cech, jak:przedsiębiorczość, koleżeńskość, samodzielność, siła woli, chęć współdziałania w grupie.
Dobre wyniki w nauce uzyskane przez dzieci ze szkół (klas) eksperymentalnych, pomyślne rezultaty egzaminów końcowych, przekonały nawet przeciwników wychowania fizycznego i sportu*.
W Stanach Zjednoczonych, gdy w latach pięćdziesiątych naszego wieku pojawiły się nowe "choroby cywilizacyjne", jeden z głównych badaczy ich pochodzenia tak się wypowiedział w tej kwestii:.
Większość naszej ludzkości wydaje się być niedoćwiczonai dlatego cierpi i cierpieć będzie na skutek bezczynności mięśni.
Odnosimy wrażenie, że skutki tego stanu wykraczają daleko poza zagadnienie dolegliwości bólów okolicy krzyża, że brak ruchu ujemunie wpływa na cały organizm i życie uczuciowe osobnika.
Ludzie, którzy nie mieli i nie mają okazji wybiegać się, wytańczyć lub rozwijać którąś z umiejętności ruchowych, odczuwają brak wyzwolenia motorycznego.
Wynikiem tego jest popadanie w stan stałego napięcia nerwowego...
Musimy więc dbać o to, by również i ci, którzy nie wchodzą w skład zwycięskiej drużyny, .
Y Wyrobe*-Pawtowska W.
Rtch jako czynnik ugchowcuczg w polskich i obcych badaniach.
Wrocław-Warszawa-Kraków 1969.
Komitet Nauk Psychologicznych i Pedagogicznych PAN, s.5-104.
lub nawet w ogóle nie wchodzą w skład jakiejkolwiek drużyny, brali udział w powszechnym życiu sportowym.
Musimy krzewić przekonanie, że minimum ćwiczeń jest tak samo potrzebne w życiu, jak witaminy.
Tak samo jak niedostatek witamin musimy uzupełniać przez dozowanie specjalnego pożywienia lub pigułek, tak samo będziemy musieli przywrócić naszemu organizmowi minimalną ilość ćwiczeń niezbędnych dla zdrowia.
Postęp cywilizacji technicznej eliminuje ruch, pracę fizyczną z naszego życia, w którym, aktywność ruchowa znajduje się w zaniku.
Musimy więc obecnie-o ironio losu-przywrócić pracę fizyczną w formie codziennych dawek, , pigułek", skoro jest to konieczne*.
Z polskich eksperymentów pedagogicznych, których celem było znalezienie optymalnych rozwiązań praktycznych w zakresie wykorzystania wychowania fizycznego dla rozwoju osobowości dziecka w wieku wczesnoszkolnym, należałoby przytoczyć wnioski końcowe z eksperymiendów przeprowadzonych w latach sześćdziesiątych i w początkach lat siedemdziesiątych w szkołach podstawowych w:Warszawie, Toruniu.
Białej Podlaskiej oraz Gdańsku i okolicy.
Dobrze prowadzone zajęcia wychowania fizycznego z nieco rozszerzoną liczbą godzin obowiązkowych zajęć WP z dziećmi:zmniejszają kłopoty wychowawcze w domu i w szkole, kształtują zdyscyplinowanie, odpowiedzialność zespołową, koleżeńskość, potrzebę porządku, dbałość o sprzęt i przybory:zmniejszają zachorowalność dzieci-a tym samym powiększają frekwencję na zajęciach w szkole (przedszkolugwpływają na wyrównanie różnic w rozwoju, a tym samym wyrównują start życiowy dzieci zaniedbanych w wychowaniu doili O WyDlotwierają drogę do tzw."dzieci trudnych":przysposabiają do pracy zespołowej, do współzawodnictwa w grupie, które jest jednym z czynników podnoszących efektywllOSCOTRCywyrabiają lepszą sprawność, odwagę, zaradność, dzielność oraz budzą wiarę we własne siłycj.
Y Kraus M.
Preyention of L-ow Back Pein.
Journal of the Association for Physical and Mental Rehabilitation 1952.
Vol.
Nr 1.
100.
kształtują nawyki zdrowego i przyjemnego spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu:.
podnoszą wyniki nauczania nie tylko przez regenerację sił psychofizycznych dziecka, ale także przez wyostrzenie jego zmysłów, gromadzenie doświadczeń, kształtowanie refleksu, przeżywanie, eksperymentowanie i zdobywanie wiadomości o świecie.
Można zatem dznać, że wychowanie fizyczne wzmacnia zdrowie nie tylko w fizycznym, ale także w psychicznym i społecznym znaczeniu tego słowa.
Wspomniane wyżej eksperymenty potwierdziły znane już zresztą argumenty natury fizjologicznej, że dłuższe przebywanie w pomieszczeniu zamkniętym, zwłaszcza gdy przebywa w nim większa liczba osób, 'związane jest zawsze'z zanieczyszczeniem wdychanego powietrza kurzem, dwutlenkiem węgla, parą wodną i innymi gazami o podwyższonej temperaturze.
Zmienia to w sposób zasadniczy mikroklimat tego pomieszczenia, czyniąc go bardzo niekorzystnym dla zdrowia i pracy umysłowej.
Analiza powietrza przesyconego wymienionymi gazami wskazuje na znaczny ubytek tlenu, znaczne wzbogacenie dwutlenkiem węgla, nasycenie parą wodną oraz podniesienie temiperatury powietrza nawet do 3080.
W takich warunkach zmniejsza się, wydatnie przemiana gazowa, ogranicza się zdolność myślenia, a także skupienia uwagi, pogarsza się znacznie samopoczucie dziecka, występują bóle głowy, zakłócenia rytmu oddechowego, a wydajność pracy gwałtownie spada.
Trzeba przy tym zaznaczyć, że promieniowanie ciepła z ciała jest w tych warunkach wysoce utrudnione.