Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Szczeg�lnie interesuj�ce eksperymenty podj�to we Francji i Belgii jeszcze w okresie mi�dzywojennym, przy czym wyniki tych eksperyment�w oraz wnioski z nich p�yn�ce s� respektowane jeszcze dzi� w ca�ej rozci�g�o�ci.
Akcentuj�c mocno potrzeb� zdro 98.
wia i odnowy si�, wprowadzono odmienn� organizacj� zaj�� w przedszkolach i szko�ach.
Rozszerzono zakres oddzia�ywa� za pomoc� czynnik�w wykorzystywanych w wychowaniu fizycznym i stworzono po temu odpowiednie warunki, przy czym zespo�y czy klasy eksperymentalne przenios�y si� na okres kilku miesi�cy lub tygodni do miejscowo�ci odznaczaj�cych si� du�ymi walorami klimatycznymi.
Tak powsta�y szko�y w Lyonie, Vanves, Tours i w innych miastach, szko�y na otwartym powietrzu, dla dzieci specjalnej troski, klasy przerw pedagogiczna-sportowych, klasy le�ne, klasy g�rskie, klasy szcz�liwo�ci, klasy �niegu itp., przy czym dzieci korzysta�y z nich systematycznie b�d� dora�nie.
Korzy�ci z tych eksperyment�w by�y wr�cz zdumiewaj�ce:dzieci ju� po kilkumiesi�cznym pobycie wykaza�y nie tylko wyra�n� popraw� stanu zdrowia" podwy�szenie podstawowych parametr�w rozwoju fizycznego i sprawno�ci fizycznej, ale tak�e znacznie korzystmejsze ni� w klasach kontrolnych kszta�towanie si� takich cech, jak:przedsi�biorczo��, kole�e�sko��, samodzielno��, si�a woli, ch�� wsp�dzia�ania w grupie.
Dobre wyniki w nauce uzyskane przez dzieci ze szk� (klas) eksperymentalnych, pomy�lne rezultaty egzamin�w ko�cowych, przekona�y nawet przeciwnik�w wychowania fizycznego i sportu*.
W Stanach Zjednoczonych, gdy w latach pi��dziesi�tych naszego wieku pojawi�y si� nowe "choroby cywilizacyjne", jeden z g��wnych badaczy ich pochodzenia tak si� wypowiedzia� w tej kwestii:.
Wi�kszo�� naszej ludzko�ci wydaje si� by� niedo�wiczonai dlatego cierpi i cierpie� b�dzie na skutek bezczynno�ci mi�ni.
Odnosimy wra�enie, �e skutki tego stanu wykraczaj� daleko poza zagadnienie dolegliwo�ci b�l�w okolicy krzy�a, �e brak ruchu ujemunie wp�ywa na ca�y organizm i �ycie uczuciowe osobnika.
Ludzie, kt�rzy nie mieli i nie maj� okazji wybiega� si�, wyta�czy� lub rozwija� kt�r�� z umiej�tno�ci ruchowych, odczuwaj� brak wyzwolenia motorycznego.
Wynikiem tego jest popadanie w stan sta�ego napi�cia nerwowego...
Musimy wi�c dba� o to, by r�wnie� i ci, kt�rzy nie wchodz� w sk�ad zwyci�skiej dru�yny, .
Y Wyrobe*-Pawtowska W.
Rtch jako czynnik ugchowcuczg w polskich i obcych badaniach.
Wroc�aw-Warszawa-Krak�w 1969.
Komitet Nauk Psychologicznych i Pedagogicznych PAN, s.5-104.
lub nawet w og�le nie wchodz� w sk�ad jakiejkolwiek dru�yny, brali udzia� w powszechnym �yciu sportowym.
Musimy krzewi� przekonanie, �e minimum �wicze� jest tak samo potrzebne w �yciu, jak witaminy.
Tak samo jak niedostatek witamin musimy uzupe�nia� przez dozowanie specjalnego po�ywienia lub pigu�ek, tak samo b�dziemy musieli przywr�ci� naszemu organizmowi minimaln� ilo�� �wicze� niezb�dnych dla zdrowia.
Post�p cywilizacji technicznej eliminuje ruch, prac� fizyczn� z naszego �ycia, w kt�rym, aktywno�� ruchowa znajduje si� w zaniku.
Musimy wi�c obecnie-o ironio losu-przywr�ci� prac� fizyczn� w formie codziennych dawek, , pigu�ek", skoro jest to konieczne*.
Z polskich eksperyment�w pedagogicznych, kt�rych celem by�o znalezienie optymalnych rozwi�za� praktycznych w zakresie wykorzystania wychowania fizycznego dla rozwoju osobowo�ci dziecka w wieku wczesnoszkolnym, nale�a�oby przytoczy� wnioski ko�cowe z eksperymiend�w przeprowadzonych w latach sze��dziesi�tych i w pocz�tkach lat siedemdziesi�tych w szko�ach podstawowych w:Warszawie, Toruniu.
Bia�ej Podlaskiej oraz Gda�sku i okolicy.
Dobrze prowadzone zaj�cia wychowania fizycznego z nieco rozszerzon� liczb� godzin obowi�zkowych zaj�� WP z dzie�mi:zmniejszaj� k�opoty wychowawcze w domu i w szkole, kszta�tuj� zdyscyplinowanie, odpowiedzialno�� zespo�ow�, kole�e�sko��, potrzeb� porz�dku, dba�o�� o sprz�t i przybory:zmniejszaj� zachorowalno�� dzieci-a tym samym powi�kszaj� frekwencj� na zaj�ciach w szkole (przedszkolugwp�ywaj� na wyr�wnanie r�nic w rozwoju, a tym samym wyr�wnuj� start �yciowy dzieci zaniedbanych w wychowaniu doili O WyDlotwieraj� drog� do tzw."dzieci trudnych":przysposabiaj� do pracy zespo�owej, do wsp�zawodnictwa w grupie, kt�re jest jednym z czynnik�w podnosz�cych efektywllOSCOTRCywyrabiaj� lepsz� sprawno��, odwag�, zaradno��, dzielno�� oraz budz� wiar� we w�asne si�ycj.
Y Kraus M.
Preyention of L-ow Back Pein.
Journal of the Association for Physical and Mental Rehabilitation 1952.
Vol.
Nr 1.
100.
kszta�tuj� nawyki zdrowego i przyjemnego sp�dzania czasu wolnego na �wie�ym powietrzu:.
podnosz� wyniki nauczania nie tylko przez regeneracj� si� psychofizycznych dziecka, ale tak�e przez wyostrzenie jego zmys��w, gromadzenie do�wiadcze�, kszta�towanie refleksu, prze�ywanie, eksperymentowanie i zdobywanie wiadomo�ci o �wiecie.
Mo�na zatem dzna�, �e wychowanie fizyczne wzmacnia zdrowie nie tylko w fizycznym, ale tak�e w psychicznym i spo�ecznym znaczeniu tego s�owa.
Wspomniane wy�ej eksperymenty potwierdzi�y znane ju� zreszt� argumenty natury fizjologicznej, �e d�u�sze przebywanie w pomieszczeniu zamkni�tym, zw�aszcza gdy przebywa w nim wi�ksza liczba os�b, 'zwi�zane jest zawsze'z zanieczyszczeniem wdychanego powietrza kurzem, dwutlenkiem w�gla, par� wodn� i innymi gazami o podwy�szonej temperaturze.
Zmienia to w spos�b zasadniczy mikroklimat tego pomieszczenia, czyni�c go bardzo niekorzystnym dla zdrowia i pracy umys�owej.
Analiza powietrza przesyconego wymienionymi gazami wskazuje na znaczny ubytek tlenu, znaczne wzbogacenie dwutlenkiem w�gla, nasycenie par� wodn� oraz podniesienie temiperatury powietrza nawet do 3080.
W takich warunkach zmniejsza si�, wydatnie przemiana gazowa, ogranicza si� zdolno�� my�lenia, a tak�e skupienia uwagi, pogarsza si� znacznie samopoczucie dziecka, wyst�puj� b�le g�owy, zak��cenia rytmu oddechowego, a wydajno�� pracy gwa�townie spada.
Trzeba przy tym zaznaczy�, �e promieniowanie ciep�a z cia�a jest w tych warunkach wysoce utrudnione.