Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
MORA GONZALEZ, Philosophia moralis, ed. 5, Santander 1960.
D. V. HlLDEBRAND, Christliche Ethik, Dusseldorf 1959.
J. KAUNOWSKI, Initiation a la philosophie morale, Paris 1966.
J. MESSNER, Ethik. Kompendium der Gesamtethik, Inssbruck 1955.
A. UTZ, Approches d'une philosophie morale, tum. z niem. J. DlNH-THUC, Paris-Fribourg (Suisse) 1972.
"'StsOtiM
ELEMENTY METAETYKI
Zarys etyki oglnej...3
l
a
l
LEKTURY
F. BEDNARSKI, Przedmiot etyki w wietle zasad w Tomasza z Akwinu, Lublin
1956.
T. BlESAGA, Zarys metaetyki, Krakw 1996. T. CZEOWSKI, Etyka jako nauka empiryczna, w: Odczyty filozoficzne, Toru
1958, s. 59-67.
M. PRITZHAND, Gwne zagadnienia i kierunki metaetyki, Warszawa 1970. M.A. KRPIEC, Decyzja - bytem moralnym, w: Odzyska wiat realny, Lublin
1993, s. 431-454. Tene, O obiektywne podstawy moralnoci, Rocz. Fil." 32 (1984) 2,
s. 187-194.
M. OSSOWSKA, Podstawy nauki o moralnoci, wyd. 4, Warszawa 1966. T. STYCZE, Problem moliwoci etyki jako empirycznie uprawomocnionej
i oglnie wanej teorii moralnoci. Studium metaetyczne, Lublin 1972. Tene, Etyka niezalena?, Lublin 1980. K. WOJTYA, Dowiadczenie a etyka, Rocz. Fil." 17 (1969) 2, s. 5-24.
DEFINICJA ETYKI, JEJ RDA I METODA, ETYKA A INNE NAUKI
lin u
lin 2,
DEFINICJA ETYKI
Chcc uprawia etyk normatywn naley najpierw odpowiedzie na pytanie, co to jest etyka w najoglniejszym przynajmniej tego sowa znaczeniu. Ze wstpnych wyjanie wiadomo, e chodzi nam o etyk" jako filozofi moralnoci". Mona by zatem przypuszcza, e elementarnych w tym wzgldzie informacji udzieli nam jedna z dyscyplin filozoficznych, co prawda od pozostaych znacznie si rnica, a mianowicie historia filozofii, w jej za ramach - historia etyki. Okazuje si jednak, e zamiast krtkiej i atwej odpowiedzi na zadane pytanie, natrafiamy, pocztkowo przynajmniej, na wiksz jeszcze przeszkod.
Historia doktryn etycznych dowodzi bowiem, e nawet w podstawowych, zgoa zasadniczych zagadnieniach etycznych doszo do wielkich rnic w pogldach poszczeglnych mylicieli. Proces ten ogarn rwnie samo pojcie etyki, ktre wskutek tego ulego pewnym treciowym modyfikacjom i nie ma wcale jednolitego, przez wszystkich filozofw moralnoci jednakowo rozumianego znaczenia. Owszem, nie brako filozofw, ktrzy w ogle zakwestionowali moliwo zbudowania naukowo uzasadnionego systemu etyki. W sytuacji tak daleko sigajcego pluralizmu w rozumieniu filozoficznej tosamoci etyki nie pozostaje nic innego, jak podj to zadanie ze stanowiska ju wczeniej zaakceptowanego systemu filozoficznego. W naszym przypadku systemem tym jest filozofia chrzecijaska w oglnie rozumianej wersji augustysko-tomistycznej. Okazuje si jednak, e rwnie w onie tej etyki funkcjonuje wiele wariantw wstpnych definicji etyki. Wyjcie z tej sytuacji nasuwa si jedno. W formie prowizorycznej propozycji przyjmiemy okrelenie etyki, ktrego zalet jest to, e wystpujce w nim terminy maj znaczenie pozasystemowe, dla wszystkich moliwe do przyjcia. Definicja ta brzmi:
etyka jest to nauka filozoficzna, ktra formuuje oglne zasady moralne oraz szczegowe normatywy ludzkiego dziaania za pomoc wrodzonych czowiekowi zdolnoci poznawczych.
Poszczeglne skadniki podanej definicji wymagaj bliszego okrelenia.
36
ELEMENTY METAETYKI
a) Nauka
Bierzemy ten termin w jego sensie przedmiotowym jako
metodycznie uporzdkowany zbir twierdze o pewnym przedmiocie, sprawdzalnych (czyli dajcych si odpowiednio uzasadni) oraz przekazywalnych wzgldnie intersubiektywnych (czyli wyraonych za pomoc jzyka naukowego /oonego z terminw jednoznacznie okrelonych).