Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Co wi�cej, w por�wnaniu do swej poprzedniczki, rj. ustawy konstytucyjnej z 17 pa�dziernika 1992 r., jest to katalog w spos�b widoczny szerszy, nawi�zuj�cy w wyra�nie wy�szym stopniu do rozwi�zania z 1952 r. Jednocze�nie jest to katalog w r�wnie widocznym stopniu
193
Pawe� Sarnecki
niepe�ny, co uwidacznia si� w okre�leniu �w szczeg�lno�ci", poprzedzaj�cym jego uj�cie (art. 146 ust. 4 in principio). Nie by�o natomiast tego zwrotu � i z uwagi na zasad� jednolito�ci w�adzy nie mog�o by� � w art. 32 Konstytucji z 22 lipca 1952 r., nawet po jej nowelizcji z 7 kwietnia 1989 r. Aktualnie wyst�powanie tego okre�lenia jest swoistym, logicznym ogniwem w ci�gu kilku og�lnych regu� konstytucyjnych: w pierwszym rz�dzie zasady tr�jpodzia�u w�adzy, nast�pnie og�lnego okre�lenia, wskazuj�cego na prowadzenie przez Rad� Ministr�w wewn�trznej i zagranicznej polityki pa�stwa (art. 146 ust. 1), dalej wprowadzenia na jej rzecz domniemania kompetencyjnego w zakresie �spraw polityki pa�stwa" (art. 146 ust. 2), nast�pnie zamieszczenie regu�y o �kierowaniu" przez ni� administracj� rz�dow� (art. 146 ust. 3), w ko�cu umieszczenie zwrotu �w szczeg�lno�ci" (art. 146 ust. 4). Mnogo�� tych regu� og�lnych zwi�ksza w spos�b naturalny w�tpliwo�ci co do celowo�ci umieszczenia w miar� szczeg�owego katalogu uprawnie� w rozwini�ciu ust. 4 powy�szego artyku�u. Wiele z jego postanowie� zawartych jest ju� bowiem implicite w tych og�lnych regu�ach (czy� np. �zapewnienie bezpiecze�stwa" nie tkwi ju� w �prowadzeniu polityki" itd.). Niepe�no�� za� tego wyliczenia, wynikaj�ca z u�ycia okre�lenia �w szczeg�lno�ci" sprawia, �e mog� nasuwa� si� w�tpliwo�ci co do rzeczywistego zakresu dzia�ania Rady Ministr�w. W ka�dym jednak razie dla niniejszych rozwa�a�, zmierzaj�cych do ustalenie zakresu dzia�ania i funkcji Rady Ministr�w, okoliczno�� konstytucyjnego zdetalizowania jej dzia�a� w art. 146 ust. 4 niew�tpliwie nie pozwala na pomini�cie tego faktu.
4. Definicje terminologiczne i klasyfikacje
kompetencji Rady Ministr�w
w literaturze przedmiotu
Ustalenie zakresu dzia�ania i funkcji Rady Ministr�w na tle aktualnej Konstytucji RP podj�te zosta�o w literaturze przedmiotu, jak dotychczas jedynie w opracowaniach podr�cznikowych, tak z zakresu prawa konstytucyjnego, jak i administracyjnego. Cechuj� si� one jednak znaczn� r�nic� zaprezentowanych stanowisk w tej ma-
194
Zakres dzia�ania i funkcje Rady Ministr�w
terii, jak r�wnie�, co mo�e jeszcze bardziej utrudnia analiz� tego zagadnienia, r�wnie znaczn� r�nic� stosowanej przez poszczeg�lnych autor�w terminologii. Si�gaj� oni do takich okre�le�, jak �funkcje", �zadania", �rola (ewentualnie z dodatkiem: ustrojowa)", �kompetencje", �cele", �kierunki dzia�ania", w ko�cu: �zakres dzia�ania".
Wed�ug L. Garlickiego �podstawowy zakres dzia�ania Rady Ministr�w wynika z jej przynale�no�ci do w�adzy wykonawczej". Natomiast art. 146 (jak nale�y s�dzi�: w swej ca�o�ci � P.S.) ustala jej �podstawowe zadania", kt�re wymieniony autor traktuje jako synonim �(g��wnych) kierunk�w dzia�ania". Jego zdaniem dostrzec tu mo�na pi�� takich zada� (kierunk�w):
1) kierowanie administracj� rz�dow�;
2) kierowanie wykonywaniem bud�etu pa�stwa, z czym ��czy si� zadanie ochrony interes�w Skarbu Pa�stwa;
3) zapewnienie wykonywania ustaw, co m.in. znajduje wyraz w stanowieniu rozporz�dze�;
4) zapewnienie wewn�trznego i zewn�trznego bezpiecze�stwa pa�stwa oraz porz�dku publicznego, z czym ��czy si� realizowanie og�lnego kierownictwa obronno�ci� kraju m.in. przez okre�lanie liczby obywateli powo�ywanych corocznie do odbycia s�u�by wojskowej, przez wyra�anie zgody na pobyt i przemieszczanie si� obcych wojsk i przez samodzielne wprowadzanie stanu kl�ski �ywio�owej;
5) sprawowanie og�lnego kierownictwa w dziedzinie stosunk�w z innymi pa�stwami i organizacjami mi�dzynarodowymi, a w szczeg�lno�ci zawieranie i wypowiadanie um�w mi�dzynarodowych.275