ďťż
Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, Ĺźeby mĂłc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.Ź---------------{t_lucretius_carus} Lukrecjusz{t_lucretius_carus_desc}Wiedza o naturze i jej aspektach, jak równie| swoboda w poezji, czyni z tego przedstawiciela epikureizmu miBego towarzysza dla my[lcego czBowiekaŹ****************************************************************************************Ź****************************************************************************************Ź*Ź***** Changes made after 01/03/2004 5:11:34 PMŹ*Ź****************************************************************************************Ź****************************************************************************************Ź****************************************************************************************Ź****************************************************************************************Ź*Ź***** Changes made after 21/04/2004 9:00:00 AMŹ*Ź****************************************************************************************Ź****************************************************************************************{actor_effects_desc}WpBywy +1{aged_retainer_effects_desc}Zarzdzanie +1, +1 do osobistego bezpieczeDstwa (zwiksza szanse odkrycia i zapobiegnicia próbie zabójstwa){agriculturalist_effects_desc}+1 do produkcji rolniczej{animal_trader_effects_desc}WpBywy +1{architect_effects_desc}10% zni|ki do kosztów budowy, -1 do ndzy (zwiksza porzdek publiczny i wzrost populacji){armourer_effects_desc}+1 do morale dla wszystkich |oBnierzy na polu bitwy{artist_effects_desc}WpBywy +1, 10% zni|ki do kosztów Bapówki{astrologer_effects_desc}Dowodzenie +1, Zarzdzanie -1Ź---------------{barbarian_slave} BarbarzyDski niewolnik{barbarian_slave_desc}"Drobna pamitka z podró|y za granicNiektóre obowišzki pracodawcy, a wyjštkowo także i pracownika, majš charakter mieszany, to znaczy wišżšcy nie tylko wobec drugiej strony stosunku pracy, ale także i wobec...– A obrona?– Obrona to nie cel, to tylko przejściowa forma działań, wymuszona przez przeciwnika...poza tylko sam nie wiem gdzie i poza czym oni są tu ze KWIECIEŃ 2003 CZAPKA mną nie wiem kim są ale nienawidzę ich z całej duszy - Nie, na...Profilaktyka zaburzeń emocjonalnych to przede wszystkim uczenie dziecka róŸnych sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych, a nie tylko ochrona dziecka przed...Grace dała jej swĂłj numer i dodała:- Proszę mu powiedzieć, Ĺźe chce z nim mĂłwić doktor Grace Mitowski i Ĺźe zajmę mu tylko kilka minut...124Odpowiadam wreszcie na drugie pytanie: Jaką korzyśćma z tego zły duch? Nie ma Ĺźadnej korzyści, on kieruje się tylko czystą perfidią...- Jesteś uzdrowicielką? Jondalar przyprowadził do domu uzdrowicielkę? - Donier omal się nie roześmiała, ale powstrzymała się i tylko pokręciła głową,...– Tak zrobimy, kiedy tylko tam się dostaniemy! – odparł jak zwykle pewny siebie Wilczy WĂłdz...wyjątkiem dwĂłch tylko legionĂłw oraz Ilirii wraz z Galią z tej strony Alp połoĹźoną, ktĂłre chciał zatrzymać, dopĂłki nie zostanie konsulem...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

A więc dla pi nych celów, takie regiony, jak Ameryka Łacińska czy Azja Południowo-Wschodnia, m stanowić bazy do porównań, a dla innych, regiony wewnštrz krajów mogš być porów walne (prowincje, hrabstwa, miasto - wieœ). Takie porównania nie muszš być ogranicz do jednego punktu w czasie. Zwišzki między systemami szkolnymi a polityczno-ekc micznymi w danym kraju mogš być badane w wybranych okresach w celu zweryfikow; okreœlonych hipotez. I na tej podstawie można by również zajšć się rozwijaniem ba międzynarodowych;
5. Zbieranie danych. W tym stadium badacz może napotkać zarówno problemy prakt; ne, jak i metodologiczne. Wiele z praktycznych kłopotów ma charakter wspólny dla w dziedzin, a obejmuje m.in.: trudnoœci zwišzane z dostępem do Ÿródeł, szczególne typy nych oraz formy zbierania; kwestie reprezentatywnoœci oraz ich naukowej wartoœci. 1 które z nich sš specyficzne i występujš jedynie w badaniach porównawczych, a wyni głównie z międzynarodowego charakteru badań. Nakładajš się na nie problemy zwišza podróżami zagranicznymi, zamieszkiwaniem w różnych krajach, problemami języków czy też interpretacjš różnic kulturowych. Gdy materiał jest zbierany w sposób poœredni przez badacza, lecz inne osoby, mogš pojawić się inne jeszcze trudnoœci: dotarcie do Ÿr i ocena ich naukowej wiarygodnoœci. Z drugiej strony, ograniczenie badań do danych, V sš dostępne, jest zbyt zawężajšce. Nie jest również bez znaczenia fakt, iż większoœć b czy w dziedzinie pedagogiki porównawczej, a zwłaszcza tych, którzy nauczajš na rozi Poziomach zaawansowania, wykorzystuje przede wszystkim dostępny materiał, ponie jedynie niewielka liczba komparatystów ma możliwoœć (wynikajšcš z zajmowania o wiedniego stanowiska zawodowego) prowadzenia międzynarodowych badań choćby w ] neJ skali.
w?
EkiZ "yCh
F oaaacza, tj. zbierania, prowadzenia ich kartot ZWišzek z Procesa(tm) badań. Podobnie jak Holmes, No Pneg° mateda'U ' SelekcJa -lewantnych danych w stosu y Pr°blem metodolog'"ny- Przewidujš oni, że wczesne sfo ZaStOSOWanie okre^nej liczby wskaŸników, prawidłowy wybór przJ "r0ZWišZyWaniu teS° Pr°blemu. Majš oni także wdzieję, że badani š 7 " """^ St°PniU d° r°ZWiazania ****"Ť" zwišzanycT
tym samym stworzone zostanš i
°g "^
n 7 P
pr° C° °Pisane zosta^ uproszczone, aby moż, - P°J?Cie '•--yjnoœci" np musi być dokładn
^ definiCJ1 W ^^ ak istnieje te"de
-: samemu w sobie"-Powstaje pytani
^wiadamiać, że planowana zmiana, wišżšc
.-... ťau jrwn MI ueiesnycn i œcisłego reżimu klasowego, mogłaby by, dokładna' ńefin7'"" innOWacyjnoœci w dany(tm) systemie oœwiaty. Wyjaœnienie założeń dokładna definicja pojęć nie sš proste, ani też proste nie jest przejœcie do właœciwych forf
u. Jakie techniki zastosować? Zależy to głównie od konkret od typów pomiarów lub wskaŸników, na które decydujemj - .^...^j, badań. W przypadku "innowacji" i "otwartoœci" poznam badanych krajów w skali "otwartoœć - innowacyjnoœć". Jest mało praw' został sklasyfikowany w tym samym porzšdku w pomiarze różnyct
zej należałoby zmienić hipotezę. Gdyby zdarzył,-;~--------
pozytywnej, jak i negatywnej korelacji, wtedy a mogłaby być przyjęta lub odrzucona;
ceum na
faktu
która stwTrza m^
na ^ na
iŻ °praC0Wali system' który stanowiłby swego rodzaju pana- ^^ Porów"aw"ej - w rzeczywistoœci tworzš oni do- Z TS°Wamem met0d°l0S" nauk społecznych wW Z°Stały WyŻ6J Podstawione, inne dotyczš I^ ^^ met°d "auk Ręcznych. Wzra- e "ie °Pierajš Si? "a ryg°rZe metodologicznym ani nie
7' ' ECkStem Zdaj4 S°bie Z teg° Spraw^ ^ "metoda'
intuicyjnego wglšdu w badania, spekulatywnych refleksji obser-
w pedagogice porównawczej" (1969: 191).
Uwagi końcowe
Przedstawienie poglšdów teoretyczno-metodologicznych kilku wybitnych przedsta cieli pedagogiki porównawczej nie oznacza, że tylko one składajš się na dorobek tej d: dziny studiów i badań.
Od połowy lat pięćdziesištych toczy się szeroka debata na temat celów i metod peda giki porównawczej, w której uczestniczy wielu przedstawicieli z różnych krajów œwi; Publikuje się setki ksišżek i tysišce artykułów przedstawiajšcych wyniki badań oraz s sztuki porównawczej (Henry 1973: 231-244).
Przedstawieni w tym studium komparatyœci reprezentujš szeroki wachlarz poglšdów oretyczno-metodologicznych. Jullien i Rosselló byli przedstawicielami nurtu pozytywisty nego zmierzajšcego do uniwersalizacji praktyki oœwiatowej; Sadler, Kandel, Hans, Sch ider, Hilker bardziej zbliżyli się do nurtu humanistycznego, intuicyjnego, szukajšc opar w badaniach historyczno-filozoficznych; Bereday zapoczštkował badania międzydyscyj narne; Holmes, dšżšc do stworzenia naukowej metodologii, opracował metodę problen wš; King uważał z kolei, że nie jest ważna metoda, a problemy badawcze, których rozw zanie wymaga stosowania różnych metod, a Noah i Eckstein widzieli możliwoœć dalsze rozwoju pedagogiki porównawczej w œcisłym zwišzku z naukami społecznymi. Podział l z natury rzeczy jest uproszczony, ponieważ poglšdy niektórych z wymienionych pokryw; się częœciowo, niemniej jednak pozwala on na przedstawienie pedagogiki porównawc; takiej, jaka jest ona obecnie: różnorodna i złożona. Do pedagogiki porównawczej trafi; specjaliœci z różnych dyscyplin szczegółowych: historycy, filozofowie, ekonomiœci, socj lodzy, by wymienić tylko niektórych. Jednym bardziej mogš odpowiadać metody Kandt czy Beredaya, innym Holmesa czy Noaha i Ecksteina. Będš i tacy, którzy opowiedzš się Kingiem.
Jest również w pedagogice porównawczej miejsce dla tych, którzy przedkładajš pon; inne metody intuicję, refleksję, osobisty osšd w poszukiwaniu wiedzy, w zrozumieniu ki tur i systemów oœwiatowych w innych krajach.