Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Zdobycz wojenna: broñ i zapasy artyleryjskie oddaj¹ siê £otewskiemu Naczelnemu Dowództwu. Zdobyte zapasy ¿ywnoœciowe s¹ do dyspozycji tych wojsk, które je zdoby³y. Ca³y materia³ kolejowy zdobyty od 3 stycznia 1920 r. poczynaj¹c dzieli siê miêdzy ³otewskimi i polskimi wojskami po równo, z warunkiem u¿ycia go na linii Wilno - Ryga.
Polskie wojska pozostaj¹ na prawym brzegu DŸwiny do chwili, kiedy £otewskie Naczelne Dowództwo nie uzna za mo¿liwe zajêcie ca³ego frontu na prawym brzegu DŸwiny wojskami ³otewskimi, po czym na prawym brzegu DŸwiny pozostanie jedynie oddzia³ polskich wojsk, ochraniaj¹cy most kolejowy pod DŸwiñskiem i liniê kolejow¹ od mostu do stacji DŸwiñska Cytadela i wy¿ej przytoczone: most kolejowy i linia kolejowa. Ten punkt nie dotyczy górnego biegu DŸwiny do miasta Drissa.
Umowa ta zawarta miêdzy Naczelnymi Dowództwami polskiej i ³otewskiej armii ma wa¿noœæ do chwili zawarcia nowej umowy.
Podpisali:
Z ramienia £otwy i Polski
w³asnorêcznie
pu³kownik Ballodis
podpu³kownik Szt. Gen. Radziñsz
Z ramienia Polski i £otwy
w³asnorêcznie
kpt. Szt. Gen. Myszkowski
Za zgodnoœæ t³umaczenia:
W. Bortnowski
kapitan pd. Szt. Gen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
1920 styczeñ 16, Ryga
Umowa pomiêdzy Naczelnym Dowództwem WP a Naczelnym Dowództwem Wojsk £otewskich
o kontynuowaniu wspólnej ofensywy przeciwko Armii Czerwonej
Polsko-³otewskie wojska kontynuuj¹ rozpoczêt¹ 3 stycznia 1920 roku wspóln¹ ofensywê na bolszewickim froncie.
Celem operacji jest zajêcie i obrona nastêpuj¹cej linii Drissa - jezioro Oœwieja, rzeka Siniucha do ujœcia Czarnego Strumyka - wieœ Gamary - Poddubno - stacja Zogowa, wsie Bogorodzickaja - Wo³kowo - Bubencowo, Djatnowo i Berezka.
Dla przeprowadzenia wspomnianej operacji w kierunku Drissa - Oœwieja - Posinja - Bridi - Sini i obrony tej linii £otewskie Nacz. Dowództwo przeznacza pod dowództwo genera³a Œmig³ego-Rydza grupê wojsk w sk³adzie 4 pu³ków i oddzia³u landeswehry - razem 10 000 bagnetów.
Polskie Naczelne Dowództwo - dwie dywizje - razem 30 000 bagnetów.
Do genera³a Œmig³ego-Rydza odkomenderowuje siê w charakterze szefa sztabu polsko-³otewskiej grupy upe³nomocnionego oficera £otewskiego Naczelnego Dowództwa pu³kownika Weissa. Oprócz tego wyznacza siê niezbêdn¹ iloœæ oficerów ³¹cznikowych z obu grup.
Wyznacza siê nastêpuj¹c¹ liniê, rozgraniczaj¹c¹ sfery dzia³añ polsko-³otewskiej grupy genera³a Œmiglego-Rydza i dzia³aj¹cej na pó³noc od niej ³otewskiej grupy wojsk: Warklany - Miedinskaja - Sula - Bursowa - Shelzy - Skredeli - Dektery - Sini - Cerkowka.
Do kompetencji polsko-³otewskiej grupy nale¿¹ oprócz prowadzenia operacji: urz¹dzenie etapów i kolei ¿elaznych na terytorium zajêtym po 3 stycznia 1920 roku i ich przed³u¿enia do stacji Jakobstadt w³¹cznie w znaczeniu wojskowym.
Dla ubezpieczenia linii kolejowej DŸwiñsk - Jakobstadt dowództwo polsko-³otewskiej grupy przeznaczy 1 pu³k kawalerii.
Po zajêcia wskazanej w drugim punkcie tej umowy linii, jedna polska dywizja bêdzie trzymaæ front od Drissy do jeziora B³yssuno, ³otewskie zaœ oddzia³y grupy genera³a Œmig³ego-Rydza od jeziora B³yssuno do Sini w³¹cznie.
Druga polska dywizja bêdzie umieszczona jako ogólna rezerwa polsko-³otewskiej grupy w rejonie na pó³nocny wschód od DŸwiñska.
Zaprowiantowanie i fura¿ wszystkich polskich wojsk, znajduj¹cych siê na prawym brzegu DŸwiny, zapewnia siê przez £otewskie Naczelne Dowództwo, jednak¿e polskie wojska powinny posiadaæ przy sobie 3-dniowy zapas ¿ywnoœci na wypadek niedok³adnoœci w dostawie.
Dla zorganizowania miejscowego samorz¹du i poœredniczenia miêdzy polskimi wojskami i miejscow¹ ludnoœci¹ odkomenderowuje siê do sztabu genera³a Œmig³ego-Rydza pe³nomocnika do spraw cywilnych. Do obowi¹zków tego pe³nomocnika oprócz spraw cywilnych nale¿y równie¿ wspó³dzia³anie w dostarczaniu ¿ywnoœci i fura¿u dla polskich wojsk.
Budowê kolejowego mostu na DŸwinie przyjmuj¹ na siebie wojska polskie; w ich zarz¹dzie bêdzie równie¿ wskazany most i linia kolejowa do stacji DŸwiñska wy³¹cznie.
Zdobycz wojenna: broñ i zapasy artyleryjskie oddaj¹ siê £otewskiemu Naczelnemu Dowództwu. Zdobyte zapasy ¿ywnoœciowe s¹ do dyspozycji tych wojsk, które je zdoby³y. Ca³y materia³ kolejowy zdobyty od 3 stycznia 1920 r. poczynaj¹c dzieli siê miêdzy ³otewskimi i polskimi wojskami po równo, z warunkiem u¿ycia go na linii Wilno - Ryga.
Polskie wojska pozostaj¹ na prawym brzegu DŸwiny do chwili, kiedy £otewskie Naczelne Dowództwo nie uzna za mo¿liwe zajêcie ca³ego frontu na prawym brzegu DŸwiny wojskami ³otewskimi, po czym na prawym brzegu DŸwiny pozostanie jedynie oddzia³ polskich wojsk, ochraniaj¹cy most kolejowy pod DŸwiñskiem i liniê kolejow¹ od mostu do stacji DŸwiñska Cytadela i wy¿ej przytoczone: most kolejowy i linia kolejowa. Ten punkt nie dotyczy górnego biegu DŸwiny do miasta Drissa.
Umowa ta zawarta miêdzy Naczelnymi Dowództwami polskiej i ³otewskiej armii ma wa¿noœæ do chwili zawarcia nowej umowy.
Podpisali:
Z ramienia £otwy i Polski
w³asnorêcznie
pu³kownik Ballodis
podpu³kownik Szt. Gen. Radziñsz
Z ramienia Polski i £otwy
w³asnorêcznie
kpt. Szt. Gen. Myszkowski
Za zgodnoœæ t³umaczenia:
W. Bortnowski