Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.Spotykane czasami okrelenie zachowania si dunika polegajce na wydaniu rzeczy wierzycielowi jako wiadczenie rzeczy" nie jest wyraeniem cisym i moe by...Termin do zoenia kaucji jest wyznaczony przez sd w postanowieniu, w ktrym okrela si take wysoko kaucji...W kadym razie do tej grupy rozwiza wpisuje si rwnie Konstytucja polska, nie poprzestajc na oglnym okreleniu dziaa Rady Ministrw, lecz detalizujc je w...Wewnątrz SDelegate metoda identyfikowana przez przekazany parametr jest określana jako Write, a po wyświetleniu prostego komuni-katu CallDelegate wywołuje...honorowych, dając temsamen wyraz swej średniowiecznej genezie i czyniąc zadość zasadzie francuskiej, określającej kobietę, jako „impropre au...Tak rozumiana religia praktycznie nie interesuje się osobą Boga: „religijne podręczniki przepisują stosowanie pewnych reguł życia , które określają dla nas...* * *Pierre, Wszystkowidząca Donna oraz Su Ang opowiadają Amber o tym, czego się dowiedzieli o bazarze – tak nazywają przestrzeń, określaną przez ducha...tego stanu, który nazywamy śmiercią -ponieważ fizyczna świadomość staje się nieświadoma otaczających ją warunków, chyba że są one określone... PRZESZUKIWANIEPrzeszukiwanie odbywa się wtedy, gdy oczy prześlizgują się po tek­ście, by wyodrębnić określoną, poszukiwaną przez...„Pełen rezerwy", „małomówny", „bez pretensji", „skromny" - wszystko to są określenia nieśmiałości zawierające pozytywne konotacje...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Owszem omawiane są w nich zagadnienia społeczne, w tym kwestia wykluczenia społecznego, ale w kon-
tekście systemu opieki społecznej oraz infrastruktury społecznej, przez co zazwyczaj rozumie się sieć domów opieki
społecznej i placówek opiekuńczych. Rzadko kiedy rozwiązywanie zagadnień społecznych jest rozpatrywane w kontekście
działalności organizacji pozarządowych.
4.2. Program działań na rzecz ujęcia
ekonomii społecznej jako kategorii rozwoju
Zgodnie z wcześniej zaproponowanym schematem ekonomia społeczna jako kategoria rozwoju powinna zostać ufor-
mowana w czterech podstawowych wymiarach.
Dla rozwinięcia ekonomii społecznej jako kategorii analitycznej (wiedza, informacja) za najważniejsze działania uwa-
żam obecnie:
• wypracowanie i przyjęcie na użytek statystyki publicznej operacyjnej definicji ekonomii społecznej,
• określenie rozmiarów sektora ekonomii społecznej, jego potencjału oraz roli w rozwiązywaniu istotnych problemów
społecznych,
• zinwentaryzowanie podmiotów ekonomii społecznej,
• uruchamianie projektów badawczych i tworzenie ośrodków badania ekonomii społecznej,
• opracowanie miar i wskaźników oceny skuteczności i efektywności podmiotów sektora ekonomii społecznej.
Dla rozwinięcia ekonomii społecznej jako kategorii strategicznej (kompetencje, kształcenie) za najważniejsze działa-
nia uważam obecnie:
• upowszechnianie wiedzy na temat ekonomii społecznej,
• wprowadzanie ekonomii społecznej do programu studiów,
• rozwinięcie studiów podyplomowych z zakresu ekonomii społecznej,
• organizację krajowej debaty wokół problemów ekonomii społecznej,
• rozpoznanie i zdefiniowanie funkcji rozwojowych ekonomii społecznej,
• formułowanie krajowej oraz regionalnych strategii promowania i rozwijania ekonomii społecznej.
Dla rozwinięcia ekonomii społecznej jako kategorii planistycznej (zasoby, motywacja) za najważniejsze działania uwa-
żam obecnie:
Ekonomia społeczna jako kategoria rozwoju
ekonomia_skrypt_1.indd 19
2008-03-16 23:52:31
• ustalenie instrumentów promowania i rozwijania ekonomii społecznej,
• opracowanie i uruchomienie operacyjnych programów wsparcia,
• stworzenie systemu obserwowania kondycji sektora, ewaluowania i praktycznej weryfikacji poszczególnych przed-
sięwzięć oraz narzędzi wsparcia, zgodnie z zasadami polityki bazującej na faktach ( evidence based policy),
• powołanie Krajowego Obserwatorium Ekonomii Społecznej.
Dla rozwinięcia ekonomii społecznej jako kategorii zarządczej (regulacja, zinstytucjonalizowane partnerstwo) za naj-
ważniejsze działania uważam obecnie:
• ustanowienie optymalnego otoczenia prawnego,
• stworzenie infrastruktury finansowej i instrumentarium finansowania,
• wdrożenie mechanizmu ukierunkowanych zamówień publicznych,
• uruchomienie portalu ekonomii społecznej, wypracowanie mechanizmów i instrumentów wykorzystania Internetu
w marketingu i kontraktowaniu usług organizacji ekonomii społecznej,
• rozwinięcie profesjonalnego doradztwa dla oes,
• kształcenie profesjonalnej kadry animatorów, przedsiębiorców i menedżerów społecznych,
• rozwinięcie kultury organizacyjnej, stworzenie katalogu dobrych praktyk i upowszechnienie wzorów działania,
• stworzenie systemu akredytacji i audytu organizacji ekonomii społecznej,
• formowanie regionalnych porozumień (paktów) ekonomii społecznej, działających na zasadzie partnerstwa publicz-
no-społeczno-prywatnego.
W wymiarze legislacyjnym najistotniejszą kwestią jest wypracowanie i uchwalenie ustawy o przedsiębiorstwie spo-
łecznym. Wynika to z przekonania, że obowiązujące rozwiązania prawne nie stwarzają odpowiednich warunków i zachęt
dla tego rodzaju organizacji. Teza taka jest wynikiem analizy przedstawionej wspólnie z Norbertem Lauriszem i Stani-
sławem Mazurem (Hausner, Laurisz, Mazur 2006). W podsumowaniu przedstawionego tam rozumowania stwierdzamy,
że charakterystyka różnych prawnych form ekonomii społecznej w Polsce wskazuje na to, że w naszym ustawodawstwie
jak dotąd nie został uregulowany status przedsiębiorstwa społecznego, a utworzenie i prowadzenie takiego przedsiębior-
stwa jest możliwe, ale bardzo utrudnione. Przede wszystkim dlatego, że ustawodawca dopuszcza, co prawda, prowadze-
nie przez organizacje społeczne i samorządy terytorialne działalności odpłatnej czy szerzej, działalności gospodarczej,
ale konsekwentnie stara się ją tak ograniczyć, aby nie przybierała ona cech przedsiębiorstwa. Ustawodawca jakby kie-
rował się regułą „ekonomia społeczna – tak, przedsiębiorstwo społeczne – nie”. Ale tym samym dostrzegając zasad-