Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Z wykształcenia jest kierowcą – mechanikiem. Mało rozgarnięty, mający ogromne kłopoty z wypowiadaniem własnych
myśli, ubrany zawsze w ten sam, niegustowny, turecki sweter stał się
sławny po publikacji w serwisie YouTube jego przemówienia w Studiu Wyborczym TV Jard.
Przemówienie to stało się na tyle popularne (jego spot wyborczy
zamieszczony w portalu YouTube przez cztery pierwsze doby obejrzano około 2,3 mln razy), że jego fragmenty pokazał główny
serwis informacyjny telewizji TVN – Fakty oraz program Szkło
kontaktowe. Przemówienie było także przedmiotem dyskusji w programie radiowym Dyskusja publicystów w " Poranku Radia
TOK FM" (komentowali m.in. Tomasz Lis i Jacek Żakowski) oraz
"Blog FM".
Fenomen Krzysztofa Kononowicza komentowały również największe
portale internetowe: Onet.pl, Interia.pl, Gazeta.pl, sam Kononowicz był gościem prowadzonego przez Piotra Najsztuba i Jacka
Żakowskiego programu Tok2Szok 14.
14 Por. Wikipedia – wolna encyklopedia,
http://pl.wikipedia.org/wiki/Krzysztof_Kononowicz, 23.11.2006.
Copyright by Złote Myśli & Wojciech Gustowski
E-SPOŁECZNOŚĆ - darmowy fragment - kliknij po więcej
● str. 27
Wojciech Gustowski
Ta niesamowita wręcz popularność prostego człowieka
z Białegostoku powstała w zaledwie dwa tygodnie, a spowodował ją
marketing wirusowy zapoczątkowany w serwisie społecznościowym
YouTube. Po 14 dniach od zamieszczenia filmiku wyborczego na
stronie serwisu spot oglądany był 3 864 397 (trzy miliony osiemset
sześćdziesiąt cztery tysiące trzysta dziewięćdziesiąt siedem razy) –
patrz ilustracja nr 3.
Kononowicz stał się tak popularny, że Piotr Najsztub i Jacek
Żakowski postanowili sprawdzić siłę jego wizerunku, a pośrednio –
siłę Internetu. W programie, do którego zaprosili Kononowicza –
Tok2Szok, poprosili niedoszłego prezydenta Białegostoku, aby
sprezentował im swoją ulubioną wodę toaletową marki Wars, którą
w czasie trwania programu wystawili do sprzedania w serwisie
aukcyjnym Allegro. Woda brzozowa warta 7 zł została kupiona za
ponad 4 tysiące złotych, a obecnie wpisując w polu wyszukiwarki
Allegro hasło „Kononowicz”, otrzymujemy 752 przedmioty do
kupienia, między innymi tureckie swetry á la Kononowicz, wodę
brzozową Wars, domenę www.krzysztofkononowicz.pl i masę innych rzeczy – patrz ilustracja nr 4.
Copyright by Złote Myśli & Wojciech Gustowski
E-SPOŁECZNOŚĆ - darmowy fragment - kliknij po więcej
● str. 28
Wojciech Gustowski
Ilustracja nr 3. Spot wyborczy Krzysztofa Kononowicza.
Copyright by Złote Myśli & Wojciech Gustowski
E-SPOŁECZNOŚĆ - darmowy fragment - kliknij po więcej
● str. 29
Wojciech Gustowski
Ilustracja nr 4. Popularność Kononowicza w serwisie Allegro.
Natomiast wpisując w Google frazę „Krzysztof Kononowicz”
otrzymujemy wynik 365000 stron – patrz ilustracja nr 5.
Copyright by Złote Myśli & Wojciech Gustowski
E-SPOŁECZNOŚĆ - darmowy fragment - kliknij po więcej
● str. 30
Wojciech Gustowski
Ilustracja nr 5. Liczba wyszukanych haseł odnośnie zapytania
Krzysztof Kononowicz w wyszukiwarce Google.
Przykład Kononowicza stanowi o sile i skuteczności, jaką może
odznaczać się profesjonalnie i pomysłowo przygotowania kampania
marketingowa lub PR-owska z wykorzystaniem serwisów
łebdwazerowych. Analizując przypadek Krzysztofa Kononowicza
trzeba mieć na względzie fakt, że jedyne, co zostało zrobione przy tak
ogromnym efekcie, jaki został osiągnięty, to zamieszczenie filmu
z jego udziałem na stronie www.YouTube.com. Łatwo więc sobie wyobrazić, jaki zasięg i skuteczność mogą mieć kampanie
przygotowywane przez specjalistów z branży e-PR i e-
marketingowej.
3 Wykorzystanie serwisu GoldenLine przez bank
internetowy mBank
GoldenLine to pierwsza w Polsce internetowa społeczność ludzi
zainteresowanych rozwojem kariery i życia zawodowego. GoldenLine
dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań umożliwia skuteczne
poszukiwanie pracy i pracowników, zawieranie kontaktów,
komunikowanie się oraz zaistnienie w swojej branży15.
15 Szerzej o tym w: http://www.goldenline.pl/about.php.
Copyright by Złote Myśli & Wojciech Gustowski
E-SPOŁECZNOŚĆ - darmowy fragment - kliknij po więcej
● str. 31
Wojciech Gustowski
Serwis umożliwia tworzenie przez użytkowników własnych grup
skupionych wokół konkretnego tematu. Mbank postanowił to
wykorzystać, zakładając grupę o nazwie Mbank – maksimum
korzyści i wygoda, zapraszając jednocześnie do dyskusji o liderze
bankowości elektronicznej. Takie posunięcie nie tylko dało bankowi
darmową reklamę na stronie głównej serwisu GoldenLine (loga
wszystkich nowopowstałych grup są prezentowane w ten sposób), ale
również możliwość darmowej reklamy w kategorii grupy, gdzie przy
każdej nowej odsłonie losowane i wyświetlane są loga 3-ech grup
wraz z ich krótkim opisem. Co więcej grupa stworzona przez Mbank
może stać się małą społecznością w ramach dużego serwisu
społecznościowego GoldenLine. Daje to korzyści w postaci tego, że
grupa, chociaż założona i prowadzona przez pracownika Mbanku jest
całkowicie darmowa, wykorzystuje rozwiązania i serwery
GoldenLine.
Dodatkowym atutem jest to, że taki projekt wpisuje się bardzo
dobrze w ramy wizerunkowe banku internetowego – nowoczesnego,
idącego z duchem czasu, otwartego na potrzeby swoich klientów.
Fakt, że Mbank trafił na dość nowy i atrakcyjny serwis
łebdwazerowy i próbuje poprzez jego wykorzystanie zaistnieć
w świadomości swoich obecnych, jak również potencjalnych
klientów, na pewno zostanie przez konsumentów zauważone
i docenione.
4 Serwis iThink i możliwości jego wykorzystania
Serwis iThink, o którym była mowa już wcześniej może być