Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.wierzchni Film wprowadzający pojęcia: film walca Podpo- ‰ Pc – pola całkowitego; wiedź – ‰ Pp –...Regresing - uzdrawianie stosunku do przeszłości (DL,LŻ) Regresing, to technika polegająca na wprowadzeniu się w stan regresywny umożliwiający dotarcie do...Zapytałem Lenny'ego, dlaczego wprowadzili z Cheryl takie surowe zasady, a on odparł: „Rzecz nie w tym, jakie są te zasady, lecz w tym, że w ogóle są”... WPROWADŹ KLUCZ Patrząc na pulsujące słowa, zrozumiała cały plan – wirus, klucz, pierścień, pomysł szantażu...swoich najlepszych uczniów, wprowadzać ich w tajniki nauk ścisłych, w świat literatur starożytnych i nowożytnych, w to wszystko, co zwykle jest udziałem...Tymczasem spisek oligarchiczny, zmierzajcy do wprowadzenia takicherzdw na Samos, zakoczy si niepowodzeniem...Ale w takim razie co jest prawdziwe? By odpowiedzieć na to pytanie, Platon wprowadził idee...Wprowadzenie do STL 191 co wskazuje na błędną obsługę napisów...- Dobrze, wprowadź go - mruknął...Księgowa zmiotła swoją porcję w niespełna minutę i przez resz­tę obiadu podziwiała ornamenty na talerzu i sztućce...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

jest zapewne artyku Tarskiego (1944). To i dalsza odsyacze podaja Oshewsky (1969, 575-652) oraz Zabeeh i in. (1974, 661-674).
168 , 16q
,,
{2) La neige est blanche jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, jeeli nieg jest biay, albo odwrotnie:
{3) nieg jest biay est vrai si, et seulement si, la neige est blanche.
Co za ciekawsze, mona by si te posuy specjalnie skonstruowanym rachunkiem logicznym, eby sformalizowa pojcie prawdy dla wszystkich jzykw naturalnych. Taki wanie rachunek pod nazw semantyki teoriomodelowej usiuje obecnie stworzy pewna liczba logikw i lingwistw.' Chcc jednak to zrobi, trzeba si postara o metajzyk logiczny na tyle bogaty, eby pozwala oznacza wszystkie zdania wszystkich jzykw naturalnych. Poniewa za w kadym z tych jzykw zbir zda gramatycznie i semantycznie poprawnych jest prawdopodobnie nieskoczony, wic w zasadzie nie wystarczy sporzdzi wykaz wszystkich tych zda i przydzieli kademu z nich metajzykow nazw. To, czy formalizacja prawdy dokonana przez Tarskiego da si rozszerzy na analiz semantyczn jzykw naturalnych, zaley najwyraniej od tego, czy prawdziwo sdw wyraanych jzykowymi zdaniami zoonymi da si uzaleni od prawdziwoci sdw wyraanych zdaniami pojedynczymi. Doprowadza nas to do pojcia warunkw prawdziwoci * zdania w jzyku naturalnym: warunkw, ktre musz by spenione w kadym moliwym wiecie, w ktrym - lub na ktrego temat - dane zdanie jzykowe (a nie sd) jest prawdziwe.
Dotychczas ograniczalimy stosowanie predykatw prawdziwy i faszywy do sdw, a jednoczenie przyjmowalimy sformuowanie teorii zgodnoci pochodzce od Tarskiego: w myl tego sformuowania: sd mona nazwa prawdziwym wtedy i tylko wtedy, jeli w opisywanym wiecie zachodzi odpowiedni stan rzeczy. Tarski jednak i jego nastpcy stosuj okrelenia prawdziwy i faszywy do zda jzyka naturalnego; termin za sd - jeli go w ogle uywaj - definiuj na gruncie swojej teorii znaczenia zda nturalnojzykowych. Przy stosowaniu okrele prawdziwy i faszywy do zda jzyka naturalnego pierwsza trudno polega na tym, e liczne spord tych zda s niejednoznaczne. Tote interesuje nas tu tylko prawdziwo czy faszywo zda przy ich okrelonej interpretacji. Co wicej, wanie pojcie prawdziwoci przy okrelonej interpretacji pozwala nam zdefiniowa termin niejednoznaczno. Moemy mianowicie powiedzie, e niejednoznaczne jest takie zdanie, ktre w jakim moliwym stanie uniwersum (czyli w jakim moliwym wiecie) jest prawdziwe w jednej inter
Nie znaczy to, jakoby definicja prawdy Tarskiego i semantyka teorio-modelowa byy ze sob `nierozdzielnie zwizane. '
190
pretacji, a faszywe w drugiej. Jeeli moliwy jest wiat, w ktrym dane zdanie naturalnojzykowe jest zarazem prawdziwe i faszywe, to powiemy, e zdanie to wyraa dwa (lub wicej ni dwa) rne sdy; rzecz lingwisty jest wyjanienie tej niejednoznacznoci przez jej przypisanie bd to wyraeniom, z ktrych zdanie si skada, bd te jego budowie gramatycznej.
Druga, wiksza trudno wynika std, e ogromna wikszo zda jzyka naturalnego odnoszcych si do indywiduw nie odnosi si do nich w sposb wyczny. O zdaniu typu: Ten czowiek to mj ojciec nie mona powiedzie, czy wyraa sd prawdziwy czy faszywy, jeli si nie wie, kto je wypowiedzia i do kogo odnosi si wyraenie ten czowiek. A jednak paradoksalne byoby nazwanie takich zda niejednoznacznymi lub semantycznie nieokrelonymi. Chcc uwzgldni to, e prawdziwo wyraanego sdu moe si waha zalenie od czasu i miejsca wypowiedzi, musimy umie zrnicowa obiekty danego wiata i zestawi ich wyrniki z wyraeniami wystpujcymi w zdaniach naturalnojzykowych. Oznacza to w gruncie rzeczy, e interpretacja zdania w kadym poszczeglnym wypadku jego wypowiedzenia zaley cznie , od jego znaczenia i od tego, co niedawno zaczto nazywa jego punktem odniesienia * (lub indeksem *). Pojcie odniesienia * omwimy do szczegowo niej (por. 7.2). Tu musimy si zadowoli bardzo przyblionym i niecisym wyjanieniem znaczeni terminu punkt odniesienia w semantyce teorio-modelowej. -
Zaczniemy od rozrnienia dwu rodzajw wiatw: ekstensjonalnyeh i intensjonalnych. wiat ekstensjonalny jest to po prostu zbir indywiduw, ktre maj okrelone cechy, uczestnicz w okrelonych czynnociach, odnosz si do siebie w okrelony sposb i znajduj si w okrelonych miejscach. Natomiast wiatem intensjonalnym jest to, co nazywalimy dotychczas opisem stanu rzeczy. Z kolei moemy odrni prawdziwo w danym wiecie od prawdziwoci na temat danego wiata 1. Jeli sd jest prawdziwy, to zawsze i tylko w jakim wiecie intensjonalnym i na temat jakiego wiata ekstensjonalnego (istniejcego lub moliwego). Stwierdzenie, e dany sd jest prawdziwy w danym wiecie intensjonalnym, znaczy; e istnieje on w tym wiecie; stwierdzenie, e jest prawdziwy na temat danego wiata ekstensjonalnego, znaczy, e w wiecie tym istnieje stan rzeczy (proces, czynno itp.) opisywany tym sdem. Oczywicie takie ujcie prawdy ujawnia zwizek midzy prawd a istnieniem, ktry tkwi w teorii zgodnoci i w jej interpre
lo Jest to rozrnienie terminologiczne do osobiste, nie figurujce w klasycznych wykadach semantyki teorio-modelowej.
1m