Strona startowa Ludzie pragnÄ… czasami siÄ™ rozstawać, ĹĽeby mĂłc tÄ™sknić, czekać i cieszyć siÄ™ z powrotem.2009-12-23 01:00 3451 3105 Oprogramowanie Systemów Pomiarowych\OSP\KursyNatInst\KursyNatInst\2012_LV Core 3\2012_LV Core 3_Solutions_2\Exercise...Publiczne instytucje finansowe odgrywały ważną rolę w pobudzaniu aktywności gospodarczej także w innych krajach Europy, w których słabość systemu finansowego zmuszała...Spojrzenie na system słowotwórczy w całości pozwala zobaczyć kategorie słowotwórcze w zderzeniu z klasami semantycznymi, które intuicyjnie skłonni bylibyśmy uważać za...  Norma ISO 9001 - jest normÄ… opisujÄ…cÄ… model systemu zapewnienia jakoĹ›ci , obejmujÄ…cy najwiÄ™kszy zakres dziaĹ‚alnoĹ›ci firmy, a mianowicie :...Barton-Davis wspominaĹ‚, ĹĽe kiedyĹ› drÄ™czyĹ‚y go koszmary nocne zwiÄ…zane z tym systemem, poniewaĹĽ „Nie traktowaliĹ›my powaĹĽnie odpowiedzialnoĹ›ci za...aparatury nadawczo-odbiorczej o szerokim zakresie czÄ™stotliwo­Ĺ›ci, systemu monitoringu trideo i komory dla urzÄ…dzeĹ„ zdalnie sterowanych...zabezpieczeĹ„172Część II ÂŤ Uszczelnianie systemuÂŤ Nacisnąć klawisz á, wpisać w pasku wyszukiwania zabez i kliknąć pozycjÄ™Centrum...Chapter 15: Discovering problems 945 This test system has been reasonably useful, and the exercise of creating it and putting it into use has been...UĹĽytkownik zalogowany na tym koncie ma peĹ‚ne prawa do sprawdzenia i modyfikacji dowolnie wybranej części systemu...– Julian! Mamy Ĺ‚Ä…czność? – Tak jest, sir! – odparĹ‚ natychmiast plutonowy...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Poszukuje się rzetelnej, trafnej formy badań służącej ocenie przygotowania ogólnego i specjalnego kandydatów, wybranych cech oraz prezentowanych zdolności. Ze względu na rosnące oczekiwania względem szkoleniowców pożądane jest pozyskiwanie do zawodu osób o jak najlepszych predyspozycjach. Być może diagnoza kompetencji społecznych stanie się jednym z elementów selekcji i rekrutacji kandydatów do zawodu trenera.
Wyższy poziom kompetencji warunkujących efektywność zachowań w sytuacjach intymnych i ekspozycji społecznej prezentują mężczyźni. Świadczy to, że mają oni lepsze niż kobiety predyspozycje psychologiczne i może w pewnym sensie uzasadniać celowość doboru ich do zawodu. Wiek nie wpływał w istotny sposób na poziom kompetencji społecznych, jednak był on relatywnie wyższy u osób zakwalifikowanych do średniej grupy wiekowej. Taki rozkład wartości potwierdzają wyniki badań Piotrowskiej (1997). Udowodniła ona, że poziom kompetencji rośnie wraz z wiekiem, w toku treningu społecznego. Z czasem może jednak wykazywać tendencję do obniżania. W badanej grupie zauważono również relatywnie podwyższony poziom kompetencji społecznych u osób będących w stałych związkach.
82
I. Najnowsze badania z zakresu psychologii w sporcie
Odnotowano także istotnie wyższy poziom kompetencji u osób posiadających dzieci. Tłumaczą to doniesienia z badań Moscovici (1998) - obniżony poziom kompetencji prezentują najczęściej osoby samotne, deklarujące problemy w życiu rodzinnym. W związku z tym można przypuszczać, że kompetencje społeczne są jednym z czynników warunkujących powodzenie w kontaktach (zwłaszcza bliskich) z innymi ludźmi (Jaworowska, Matczak 2001). Na ogół niższym poziomem kompetencji charakteryzują się osoby młodsze (Moscovici 1998). Taką prawidłowość potwierdzają wyniki badań własnych przedstawione w tej pracy. Osoby z wykształceniem średnim (studenci), a zatem z bardzo krótkim stażem pracy w zawodzie instruktora sportu, posiadają relatywnie niższy niż pracujący już trenerzy (absolwenci studiów) poziom kompetencji społecznych.
Wnioski
Przeprowadzone badania miały na celu określenie poziomu kompetencji społecznych trenerów i instruktorów sportu. Przedstawione wyniki umożliwiają udzielenie odpowiedzi na postawione na początku pytania problemowe. Badana grupa trenerów i instruktorów prezentuje w porównaniu z populacją ogólną średni (a nie wysoki) poziom kompetencji społecznych. Pozwala to na stwierdzenie, że badani przeciętnie funkcjonują w sytuacjach społecznych, w tym w sytuacjach intymnych, ekspozycji społecznej oraz w sytuacjach wymagających asertywności. Ponadto przeprowadzone analizy statystyczne nie wykazały korelacji między poziomem i rodzajem kompetencji społecznych a wybranymi charakterystykami zawodowymi. Jednocześnie należy zaznaczyć, że wybrane charakterystyki zawodowe istotnie statystycznie różnicowały poziom kompetencji w poszczególnych grupach. Najwyższe wyniki osiągnęli trenerzy I (w skali ES i W-KKS) i II klasy (w skali ES), trenerzy pracujący ze sportowcami w średnim wymiarze (w skalach ES, A, W-KKS). Natomiast najniższe wyniki (w czterech analizowanych skalach) uzyskali szkoleniowcy należący do grupy o najniższym stażu zawodowym.
Bibliografia
Argyle, M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bielski, J. (2001). Kompetencje nauczyciela wychowania fizycznego. Lider, 1/119, s. 7-9. Bleiker, N. (2002). Trening kompetencji społecznych - strategia redukcji lęku i agresji u dzieci w wieku szkolnym. Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 1-2 (15-16), s. 43—51-Borkowski, J. (2003). Podstawy psychologii społecznej. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa. Czajkowski, Z. (1996). Psychologia sprzymierzeńcem trenera. Warszawa: Wydawnictwo COS.
^^^^ -jerowi instruktorówSportu
(S3
Huget, P. (2001). Kompetencje społeczne dzieci z zaburzeniami w zachowaniu. [W:] B. Urban (red.). Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 51-62.
Jaworowska, A., Matczak, A. (2001). Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Juczyński, Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności-scenariusz i wykłady. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Kurzawski, K. (1994). Ocena przygotowania trenerów do kierowania procesem treningu. Trening, 1 (21), s. 136-141.