Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Wymagania dotyczące systemu jakości zawarte są w niej w 20 elementach :
Odpowiedzialność kierownictwa - Dotyczy zasad spójnej polityki jakoÅ›ciowej, odzwierciedlajÄ…cej cele przedsiÄ™biorstwaSystem jakoÅ›ci - Dotyczy tworzenia systemu jakoÅ›ci , który jest dokÅ‚adnie udokumentowany i stosowany. PrzeglÄ…d umowy - Narzuca obowiÄ…zek wprowadzenia i przestrzegania procedur przeglÄ…du umowy oraz możliwość speÅ‚niania wymagaÅ„ klienta.Sterowanie projektowaniem - Ogólnie dotyczy projektowania / planowania prac projektowych , faz wejÅ›cia / wyjÅ›cia , weryfikacji, walidacji i wdrażania zmianNadzór nad dokumentacjÄ… i danymi - Dotyczy metod zapewnienia konsekwencji i aktualnoÅ›ci dokumentacji. Zakupy - Dotyczy utrzymywania przejrzystych i kompletnych danych oraz weryfikacji zakupionych towarów. PostÄ™powaniem z wyrobem dostarczonym przez klienta - Dotyczy zawiadamiania klienta o uszkodzeniach , stratach czy wadach dotyczÄ…cych wyrobu przez niego dostarczonego [ ISO 9000 D.D.str.53; P.O.I W.S.J.W.ISO 9000 str.26 ]Oznaczanie wyrobu i jego identyfikowalność - Dotyczy ustanowienia i utrzymywania korelacji miÄ™dzy wyrobem a jego dokumentacjÄ… projektowÄ… / produkcyjnÄ… dziÄ™ki wprowadzeniu wyraźnego znakowania.Sterowanie procesem - Obejmuje produkcjÄ™ wewnÄ…trz Å›rodowiska produkcyjnego oraz dziaÅ‚ania zwiÄ…zane z wykonywaniem bieżącej obsÅ‚ugi w organizacji serwisowej. Kontrola i badania - Zapewnia, że wszystkie materiaÅ‚y sÄ… zweryfikowane i speÅ‚niajÄ… okreÅ›lone wymagania.Nadzór nad wyposażeniem do kontroli , pomiarów i badaÅ„ – Zapewnia , że caÅ‚e wyposażenie używane do kontroli i badaÅ„ jest aktualne, oznaczone, zweryfikowane, wystarczajÄ…co dokÅ‚adne i utrzymywane w należytym stanie. Status kontroli i badania - Skupia siÄ™ na metodach identyfikacji statusu kontroli.PostÄ™powaniem z wyrobem niezgodnym z wymaganiami - Nakazuje wykonywanie przeglÄ…du nadzoru nad identyfikacjÄ… oraz wÅ‚aÅ›ciwymi technikami postÄ™powania z wyrobami niezgodnymi z wymaganiami.DziaÅ‚ania korygujÄ…ce i zapobiegawcze - Obejmuje dochodzenie dotyczÄ…ce wyrobów niezgodnych, odróżnienie bÅ‚Ä™dów przypadkowych od systemowych , modyfikacje istniejÄ…cych systemów oraz decyzje dotyczÄ…ce wdrożenia dziaÅ‚aÅ„ korygujÄ…cych.PostÄ™powanie z wyrobem , jego przechowywanie , pakowanie i dostarczanie - Dotyczy zapewnienia bezpieczeÅ„stwa personelu przez wÅ‚aÅ›ciwe przemieszczanie , zabezpieczanie oraz skÅ‚adowanie wyrobu, a także ustaleÅ„ w zakresie odpowiedzialnoÅ›ci I odpowiednich warunków umowy.Nadzorowanie zapisów dotyczÄ…cych jakoÅ›ci - OkreÅ›la warunki identyfikowania , gromadzenia, przechowywania I obsÅ‚ugi zapisów sÅ‚użących okreÅ›laniu, czy osiÄ…gniÄ™to poziom jakoÅ›ci ustalony przez klienta [ISO 9000 D.D., str.54 ; P.O.I W.S.-26]WewnÄ™trzne audity jakoÅ›ci - Dotyczy weryfikacji sprawnoÅ›ci I wydajnoÅ›ci systemu jakoÅ›ci.Szkolenie - Dotyczy oceny kwalifikacji i umiejÄ™tnoÅ›ci pracowników.Serwis - Dotyczy utrzymywania procedur zwiÄ…zanych z serwisem i jego weryfikacjÄ… przy zakupie przez klienta okreÅ›lonych dóbr czy usÅ‚ug.Metody statystyczne - Dotyczy monitorowania i oceny systemu jakoÅ›ci.
[ISO 9000 D.D., str.53-55]
To wydanie normy z 1994 roku wymaga udokumentowanych procedur , praktycznie we wszystkich tych elementach, oraz rozszerza zakres wymagań w niektórych z nich
[ P.O.I W.S.J.W.ISO 9000 str.26]
Norma ISO 9002 opisuje model zapewnienia jakości w nieco węższym zakresie, a mianowicie w procesie produkcyjnym, instalowaniu i serwisie.