X

Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem. Te zabójcze wojny przeciw Słowianom jakiem prawem i o co prowadzili Niemcy? Przecież Słowianie żadnej a żadnej im krzywdy nie wyrządzili, ani też nie...– A obrona?– Obrona to nie cel, to tylko przejściowa forma działań, wymuszona przez przeciwnika...niŜ po tiklopidynie Tiklopidyna – u pacjentów hemodializowanych z powikłaniami DIPIRYDAMOL – nasila działanie hamujące agregację adenozyny...Do dzia�alno�ci Funduszu znajduj� zastosowanie przepisy Kodeksu post�powania administracyjnego, ordynacji podatkowej oraz przepisy o post�powaniu egzekucyjnym w...\par podstawie ich tre\'9cci, prowadzone wyostrzonymi \'9crodkami krytyki\par\par filologicznej, ale zawodne w szczeg\'f3\'b3ach...Korzy�ci natury zdrowotnej i pedagogicznej wynikaj�ce z powi�kszenia godzin zaj�� WF i sportu oraz intensyfikacji tych zaj��, g��wnie przez prowadzenie ich na �wie�ym...  Norma ISO 9001 - jest normą opisującą model systemu zapewnienia jakości , obejmujący największy zakres działalności firmy, a mianowicie :...działania w postaci ofensywy od ródeł Nilu a do jego uj cia oraz likwidacji baz angielskich w Nigerii, na Złotym Wybrze u, w Sierra Leone i w Gambii...zbiorowego, a demonstracje antyglobalizacyjne przykładem działań zbiorowych...m Poza powo�ywanymi ju� wcze�niej ustawami o RM oraz o dzia�ach administracji rz�dowej, do wa�niejszych ustaw kreuj�cych kompetencje premiera nale�y zaliczy� 1) ustaw� z...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Dodatkowo s� wymagane: a) kopia pozwolenia na prowadzenie handlu, b) informacje na temat poziomu sprzeda�y licencjonowanego produktu w ci�gu ostatnich 12 miesi�cy (ze wskazaniem g��wnych dostawc�w i odbiorc�w), c) zestawienie wykorzystania licencji importowych w przesz�o�ci, d) zobowi�zanie, �e jako�� importowanych d�br spe�nia normy i wymogi jako�ciowe potwierdzone przez odpowiednie instytucje, e) dodatkowe wymogi w przypadku importu alkoholu i p�ynnych paliw60.
Istnienie tak wielu wymog�w formalnych nie oznacza, �e przy rozdziale kwot taryfowych nie powstaj� �adne problemy61. Rozdzia�em kwot importowych na artyku�y rolnicze zajmuje si� Agencja Rynku Rolnego (poprzednio Ministerstwo Gospodarki). Regulacje na ten temat s� zawarte w odpowiednim �Dzienniku Ustaw", w kt�rym podaje si� spos�b i termin sk�adania poda� o pozwolenie na przyw�z (licencj� importow�) oraz wymagan� dokumentacj�. Wymagania te ulegaj� pewnym zmianom w czasie. Teoretycznie �Dziennik Ustaw" winien by� publikowany z odpowiednim wyprzedzeniem. Jednak niekiedy mija pewien czas mi�dzy dat� druku a dostarczeniem go do dystrybucji, co powoduje, �e czas pomi�dzy og�oszeniem zasad a rozpocz�ciem przyjmowania poda� skraca si� w skrajnych przypadkach do 1-2 dni (zamiast minimalnego tygodnia). Eliminuje to cz�� firm i stwarza powa�ne ograniczenia dla potencjalnych importer�w, zw�aszcza je�eli musz� dostarczy� now� dokumentacj� lub tak�, kt�ra nie mo�e by� dostarczona w kr�tkim czasie, za�wiadczenie o niezaleganiu podatkowym z urz�du podatkowego lub o niezaleganiu z c�ami z GUC. Je�eli wielko�� kwoty taryfowej jest
f Spos�b wyliczenia ekwiwalentu taryfowego w przypadku kwoty taryfowej podano w aneksie do tego rozdzia�u.
Zapis maks. 20% + maks. 1454 ECU/t oznacza, �e stawka importowa wynosi 20% od warto�ci plus c�o specyficzne, nie wi�ksza ni� 1454 ECU za jedn� ton� importowanego towaru.
" Dok. WTO.G/LIC/N/3/POL/l, 10.10.1997.
18 Ibidem, pkl 7(a) i 7(b), s. 2.
w Ibidem, pkl 16, s. 4. Zgodnie z wcze�niejszy analiz� teoretyczn� (pkl 7.1.4) brak mo�liwo�ci transferu pozwole� na import zwi�ksza straty dobrobytowe.
611 Ibidem, pkt 10, s. 3-4.
Problemem mo�e by� to, �e niekt�re kwoty napisane w li�cie koncesyjnej Polski grupuj� liczne, ale
odmienne produkty. Na przyk�ad, jedna kwoia grupuje produkty z grup towarowych CN: 0104,0101,0106,0206, 0208,0210,0504, 1602,1603. Rozdzia� ich na poszczeg�lne produkty mo�e powodowa�, �e w pewnych grupach nie wyst�puje popyt na import, a w innych jest on znacznie wi�kszy od wielko�ci kwoty.
244
245
W Polsce stosowano kilka system�w rozdzia�u kwot taryfowych. Pierwszy polega na dziale wed�ug kolejno�ci zg�osze�. Ten system jest wymieniony w Porozumieniu lym WTO i ma pewne wyra�ne zalety. Sprzyja on firmom bardziej operatywnym i lepiej ygotowanym do prowadzenia handlu. Poza tym funkcjonuje szybko, poniewa� rozdzia� at mo�e zosta� dokonany wkr�tce po wp�yni�ciu poda�. Ma on jednak pewne wady, gdy ksymalna pula dost�pu dla jednej firmy jest zbyt du�a�2. Powstaje w�wczas mo�liwo�� u�y� i trudno�� kontroli. Przyczyn� trudno�ci mo�e by� kr�tki okres pomi�dzy aszeniem otwarcia kontyngentu a rozpocz�ciem przyjmowania poda�. W takim ypadku w uprzywilejowanej pozycji s� te firmy, kt�re maj� lepszy dost�p do informacji wieranych kwotach. Trudno jest r�wnie� w praktyce zweryfikowa� kolejno�� sk�adania a� (jak zosta�o dostarczone podanie, kto faktycznie ustala kolejno��, kto je rozdziela). :fekcie przedstawiciele polskich firm handluj�cych niekiedy odnosz� si� sceptycznie do 3 systemu i sugeruj� stosowanie innych.
Drugi system polega na rozdzielaniu licencji proporcjonalnie w stosunku do wielko�ci IOIIU danego podmiotu gospodarczego w okresie ostatnich 12 miesi�cy0. W systemie m rozdzielano na przyk�ad 85% kwoty taryfowej, pozostawiaj�c 15% sumy dla nowych i pojawiaj�cych si� na rynku. Wada tego systemu polega na tym, �e je�eli w poprzednim ;sie rozdzielano kwoty wed�ug kolejno�ci zg�osze�, to w tym systemie premiowane s� ame firmy, kt�re poprzednio mia�y lepszy dost�p do informacji i dystrybucji licencji, i wada to d�ugotrwa�o�� procedur. Zazwyczaj podania s� przyjmowane przez tydzie� dwa, nast�pnie weryfikowane pod wzgl�dem formalnym i dopiero w�wczas zapada yzja. W efekcie zdarza si�, �e kontyngent na dany kwarta� jest otwierany o miesi�c cz\ ora p�niej. Tak wi�c pewne s�abo�ci pierwszego systemu nie zostaj� tu wyetimino-ie, a ca�y proces wyd�u�a si�.
Natomiast trzeci system polega na takim rozdzielaniu kwoty, aby ka�da firma, t�puj�ca o pozwolenie na import, otrzyma�a r�wn� cz��. Oczywi�cie, im wi�cej firm sza si� po pozwolenie importu, tym mniejsza kwota przypada na ka�d� firm�, fekcie, w takim systemie dystrybucji po licencje zg�asza si� zazwyczaj r�wnie� wiele itkowych firm, kt�re w rzeczywisto�ci nie zajmuj� si� importem danego dobra. Czyni� poniewa� ka�de pozwolenie przynosi rent� i dlatego ma warto�� rynkow�. Nast�pnie rae firmy rzeczywi�cie zajmuj�ce si� importem danego dobra, odkupuj� prawo do situ od tych firm, kt�re uzyska�y pozwolenie, ale nie s� zainteresowane handlem. W ten ;�b cz�� renty przypada tym firmom, kt�re nie handluj� (nie ponosz� prawie �adnych :t�w), a jedynie z�o�y�y podanie o pozwolenie na przyw�z. Zwi�ksza to biurokracj� afekcie podnosi koszty firm rzeczywi�cie handluj�cych, kt�r� musz� nie tylko odkupi� leje, ale r�wnie� dostarcza� dodatkow� dokumentacj� (odprawy celne, listy przewozo-�wiadectwa pochodzenia, fitosanitarne, �wiadectwa jako�ci), �wiadcz�c� o tym, �e 3it zosta� dokonany przez firm�, kt�ra uzyska�a pozwolenie64. System ten jest
Na przyk�ad, kwota taryfowa na import pszenicy z UE wynosi�a raz 1,5 tys. ton (ma�a), a drugim razem *? ton (bardzo du�a), co w�a�nie sprzyja nadu�yciom.
System ten by� nies�ychanie rzadko stosowany w Polsce.
lU�i^ti.yi.i�.m sMauania wmosKOw a wyuawajm-"> f^--