Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Zmiana postawy jest ważnym zagadnieniem, między innymi z powodu związku zachodzącego między postawami i rzeczywistym zachowaniem ludzi. Na ogół uważamy, że inni działają zgodnie ze swoimi postawami. Specjaliści od reklamy zakładają, że zmiana postaw wobec ich produktów spowoduje wzrost sprzedaży. Politycy przewidują, że pozytywna postawa wobec kandydata na prezydenta sprawi, że wyborcy będą na niego głosować. Z dużym prawdopodobieństwem możemy założyć, że ludzie, którzy lubią brukselkę, będą chętniej ją zjadać niż ci, którzy jej nie lubią, i że jest bardziej prawdopodobne, iż to miłośnicy baletu pójdą obejrzeć Jezioro łabędzie, a nie ci, których balet nie urzeka. Wydaje się to bardzo proste, prawda?
W rzeczywistości związek między postawami i zachowaniem nie jest tak prosty, na co wskazuje klasyczne badanie przeprowadzone przez Richarda LaPiere'a (1934). We wczesnych latach trzydziestych LaPiere zwiedzał z parą Chińczyków Stany Zjednoczone.
Ponieważ w tym czasie powszechne były uprzedzenia wobec Azjatów, dlatego obawiał się o swoich chińskich przyjaciół. W każdym hotelu, obozowisku czy restauracji LaPiere z niepokojem oczekiwał, że jego przyjaciele będą źle obsłużeni lub obrażeni. Ku jego zdziwieniu nic takiego się nie zdarzyło. Na 251 ośrodków, które wizytowali, tylko w jednym odmówiono im obsługi. LaPiere postanowił poznać postawy Amerykanów wobec Azjatów w inny sposób. Po zakończeniu podróży napisał list do każdego ośrodka, który odwiedzał z chińskimi przyjaciółmi, pytając właściciela, czy obsłużyłby gości z Chin. Spośród wielu odpowiedzi, które otrzymał, tylko jedna osoba deklarowała taką chęć. Więcej niż 90%
stanowczo odmówiÅ‚o przyjÄ™cia ChiÅ„czyków, reszta byÅ‚a niezdecydowana. Postawy ludzi —
wyrażone w odpowiedzi na pisemne pytanie LaPiere'a — silnie kontrastowaÅ‚y z ich rzeczywistym zachowaniem. Badanie to nie byÅ‚o oczywiÅ›cie kontrolowanym eksperymentem.
Jak przyznał LaPiere, istnieje kilka powodów, dla których uzyskane przez niego wyniki nie muszą świadczyć o niezgodności między postawami i zachowaniem. Na przykład nie miał on
możliwoÅ›ci sprawdzenia, czy osoby, które odpowiadaÅ‚y na jego list, to te same, które ich obsÅ‚ugiwaÅ‚y. Co wiÄ™cej, postawy tych ludzi mogÅ‚y zmienić siÄ™ w ciÄ…gu miesiÄ™cy, które upÅ‚ynęły od czasu zÅ‚ożenia wizyty do momentu otrzymania listu. Niemniej brak zgodnoÅ›ci miÄ™dzy postawami i rzeczywistym zachowaniem byÅ‚ tak uderzajÄ…cy — prawie każdy wÅ‚aÅ›ciciel zachowaÅ‚ siÄ™ niezgodnie z wÅ‚asnÄ… postawÄ… — że możemy podać w wÄ…tpliwość nasze wczeÅ›niejsze zaÅ‚ożenie, iż zachowanie najczęściej wynika z postaw. Tak siÄ™ rzecz przedstawia szczególnie w Å›wietle badaÅ„ przeprowadzonych po teÅ›cie LaPiere'a. Allan Wicker (1969) dokonaÅ‚ przeglÄ…du kilkudziesiÄ™ciu bardziej poprawnych metodologicznie eksperymentów i doszedÅ‚ do takiego samego wniosku: postawy ludzi sÄ… sÅ‚abÄ… przesÅ‚ankÄ… przewidywania ich zachowaÅ„.
Jak to siÄ™ dzieje? Czy postawa danej osoby wobec Azjatów, kandydatów na prezydenta lub wobec baletu rzeczywiÅ›cie nie mówi nam nic o jej prawdopodobnym zachowaniu? Jak można pogodzić wyniki, które uzyskaÅ‚ LaPiere — a także wyniki innych podobnych badaÅ„ — z oczywistym wrażeniem, że ludzie dziaÅ‚ajÄ… zgodnie ze swoimi postawami? Na szczęście w ciÄ…gu ostatnich lat psychologowie spoÅ‚eczni sporo dowiedzieli siÄ™ na temat tego, kiedy i jak na podstawie postaw można przewidywać zachowanie. Jest teraz jasne, że wnioski Wickera dotyczÄ…ce zgodnoÅ›ci miÄ™dzy postawÄ… a zachowaniem byÅ‚y zbyt pesymistyczne. DziÄ™ki znajomoÅ›ci postaw można przewidywać zachowanie, ale tylko w pewnych okreÅ›lonych warunkach. Najistotniejsze jest to, że musimy wiedzieć, czy zachowanie, które chcemy przewidzieć, jest spontaniczne czy też przemyÅ›lane i zaplanowane (Fazio, 1990).
Radzimy, ale nie wpływamy na zachowanie ludzi.
— La Rochefoucauld Maksymy, 1678
Przewidywanie zachowań spontanicznych