Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Wszystko to, co „opływa” obrazek, przyle-
ga do jego kształtu faktycznego — czyli prostokątnego, a nie tylko tego „widzialnego”. To potrafi
bardzo zepsuć wygląd strony.
Trzeci trik wynikający ze stosowania formatu GIF89a, to możliwość tworzenia animacji. Za po-
mocą specjalnych narzędzi tworzy się jeden plik składający się z wielu „klatek” GIF. Przeglądarka
wyświetla kolejne klatki takiego elementu, podobnie jak klatki filmu rysunkowego. Dzięki istnieniu
!"#$%&"#$%
'
33
'
specjalnych segmentów sterujących pomiędzy poszczególnymi częściami składowymi obrazka
możliwe jest określenie liczby powtórzeń całego „filmu”, ustalenie odstępów pomiędzy poszcze-
gólnymi klatkami, określenie, czy poprzednia klatka na czas wyświetlania następnej ma zostać
przeniesiona do tła, itp. Połączenie tych wszystkich funkcji sterujących z innymi cechami „GIF-ów”
(indywidualne palety kolorów, przezroczystość i przeplot) umożliwia tworzenie naprawdę pięk-
nych i wyszukanych animacji3.
Proste animacje z użyciem plików GIF są ciekawym rozwiązaniem z jeszcze jednego powodu: aby
je wstawić do dokumentu, nie musimy wykonywać żadnych dodatkowych zabiegów. Ale wszyst-
ko ma swoją cenę: pliki GIF z animacją (poza tymi małymi — ikonkami i symbolami) bywają
bardzo duże objętościowo, nawet jeśli przy ich tworzeniu zabiegaliśmy o to, aby w animacji nie
były powtarzane miejsca statyczne obrazu. A jeśli w jednym dokumencie znajduje się wiele ani-
macji, to jego ładowanie może się bardzo wydłużyć. Tak więc, przy projektowaniu strony trzeba
bacznie uważać, aby nie przesadzić z animacjami.
Wszystkie te triki z plikami GIF — przeplot, przezroczystość i animacja, nie dzieją się tak same
z siebie. Do przygotowania takiego pliku wymagane jest specjalne oprogramowanie. Wiele narzę-
dzi graficznych pozwala zachować wykonaną pracę w formacie GIF i określić miejsca przezroczy-
ste. Są również programy shareware i freeware wyspecjalizowane w tworzeniu przezroczystych
i animowanych elementów graficznych GIF — wystarczy poszukać ich w archiwach oprogramo-
wania w Internecie. Dodatkowe informacje o tworzeniu elementów przezroczystych znajdują się
w rozdziale 17., „Kruczki i sztuczki”.
.(/%
Format kodowania obrazu JPEG powstał w wyniku prac grupy Joint Photographic Experts Group.
Podobnie jak pliki GIF, obrazy JPEG są niezależne od platformy i skompresowane, co ułatwia
transport w sieciach cyfrowych. W przeciwieństwie do formatu GIF, obrazy JPEG mogą się skła-
dać z dziesiątków tysięcy kolorów, a więc format ten lepiej nadaje się do prezentacji wysublimo-
wanych, fotorealistycznych elementów graficznych. W formacie JPEG zastosowano specjalne al-
gorytmy pozwalające na uzyskanie o wiele większego stopnia kompresji. Całkiem powszechne są
sytuacje, w których 200-kilobajtowy plik GIF można przekonwertować do postaci 30-kilobajtowego
„JPEG-a”. Tak wielki stopień kompresji wynika z faktu, że JPEG jest formatem „stratnym”. Jed-
nak stopień „stratności” można regulować za pomocą specjalnych, przeznaczonych do tego celu
narzędzi — a więc, choć zdekompresowany obraz może nieco różnić się od oryginału, to ta różni-
ca będzie na tyle niewielka, że większość osób jej po prostu nie zauważy.
JPEG świetnie nadaje się do prezentacji fotografii, ale gorzej do zwykłych ilustracji, czy rysun-
ków. Zastosowane algorytmy kompresji i dekompresji powodują pozostawianie zauważalnych
„otoczek” przy dużych obszarach jednolitego koloru. Jeśli więc trzeba przedstawić rysunek, GIF
będzie się nadawał do tego lepiej.
Pliki formatu JPEG (rozszerzenie .jpg lub .JPG) są rozumiane przez niemal wszystkie współcze-
sne przeglądarki graficzne. Rzadko już spotyka się te starsze, nie obsługujące tego formatu.
3 Wydawnictwo Songline Studios opublikowało całą książkę o animacji w formacie GIF: GIF Animation
Studio Richarda Komana.
#$
! " #" $%$&
#
!
$%
&
Dobry obrazek jest więcej wart niż tysiąc słów. Trzeba jednak uważać, żeby tymi „tysiącami słów”
nie przegadać odbiorcy. Przede wszystkim należy pamiętać, że elementy graficzne na stronie są
narzędziem wizualnym, a nie przynętą na czytelnika. Mają wspierać zawartość tekstową i poma-
gać w nawigacji. Mają wyjaśniać, ilustrować lub służyć jako przykład. Fotografie wzbogacające