Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Nie będąc jedynymi użytkownikami bazy danych, stajemy przed uzasadnioną obawą, że ktoś inny może modyfikować strukturę naszych tabel czy dodawać własne, nie zawsze prawidłowo działające kwerendy. Dlatego produkcyjną wersję bazy danych należy skompilować i zapisać w postaci pliku .mde. W ten sposób nie tylko uniemożliwimy wprowadzanie zmian do istniejących formularzy czy raportów, ale również poprawimy wydajność bazy danych.
Aby zapisać utworzoną w poprzednim ćwiczeniu bazę danych w postaci skompilowanej, powinniśmy:
1. Uruchomić bazę danych
Zarządzanie kontaktami.
2. Ponieważ ta baza danych zawiera
makra, zostanie wyświetlone
ostrzeżenie przed potencjalnie
groźnymi skutkami uruchomienia
2
nieznanego programu. W tym
przypadku musimy zaufać,
że kreator nie dodał do bazy
„złośliwego” lub błędnego makra
i wybrać przycisk Otwórz.
Jeżeli w systemie nie została zainstalowana co najmniej ósma poprawka programu Jet, zostanie wyświetlony dodatkowy komunikat ostrzeżenia. Więcej informacji na temat instalacji tej poprawki znajduje się na dołączonej do książki płycie CD.
30
Kompilacja bazy danych
3. Po chwili na ekranie zostanie
wyświetlony Panel sterowania bazy
3
danych, który przed kompilacją
należy zamknąć.
4. Następnie z menu Narzędzia
musimy wybrać Narzędzia bazy
danych/Utwórz plik MDE.
4
5. Po podaniu nazwy i lokalizacji tworzonego pliku należy nacisnąć przycisk Zapisz.
Kompilacja nie modyfikuje w żaden sposób pliku .mdb. Dzięki niej tworzony jest nowy plik .mde zawierający tę samą, ale skompilowaną bazę danych.
6. Baza danych zostanie przeanalizowana i jeżeli nie zostaną wykryte żadne błędy, to jako skompilowana zostanie zapisana w pliku o podanej nazwie.
7. Ponieważ po zakończeniu pracy kreatora pozostaje otwarta nieskompilowana baza danych, należy ją zamknąć i otworzyć bazę zapisaną w pliku .mde.
Podsumowanie
31
Podsumowanie
Po przeczytaniu niniejszego rozdziału i wykonaniu znajdujących się w nim ćwiczeń Czytelnik powinien potrafić samodzielnie odpowiedzieć na prawie wszystkie z poniższych pytań. Pozostałe, z którymi Czytelnik może mieć pewne kłopoty, mają mu pomóc w poszerzeniu opisanego materiału (odpowiedzi znajdują się w dodatku A).
1. Czy w programie Access możemy utworzyć więcej niż jedną bazę danych?
2. Gdzie można znaleźć szczegółowe informacje dotyczące aktywacji programu Access w internecie?
3. Czy możemy odzyskać przechowywane w bazie dane po niewłaściwym zamknięciu bazy bądź po przerwaniu pracy komputera w wyniku awarii?
4. W jaki sposób odczytujemy informację o wielkości pliku naszej bazy danych, niezbędną do jej kopiowania?
5. Czy jest możliwe jednoczesne przechowywanie w komputerze dwóch wersji bazy danych — skompilowanej i nieskompilowanej?