Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Bogata literatura z zakresu pedeutologii poszukiwała i poszukuje takiego wizerunku nauczyciela-wychowawcy i jego zawodu, który z jednej strony nawiązywałby do bogatej tradycji tej profesji, z drugiej zaś uwzględniał współczesne przemiany zachodzące w rzeczywistości edukacyjnej. Te i wiele jeszcze innych naukowych penetracji przyczyniło się tn.in. do
Podmioty wychowania...
145
wyróżnienia dwóch obrazów nauczyciela: normatywnego oraz empirycznego. Pierwszy z nich koncentruje się wokół poszukiwania takich cech osobowości nauczyciela-wychowawcy, które warunkowałyby skuteczność wpływów wychowawczych oraz prowadziłyby do mistrzostwa pedagogicznego, wręcz do doskonałości w wykonywaniu swojej profesji. Drugi zaś z wyróżnionych obrazów nauczyciela nawiązuje do praktyki pedagogicznej i badań empirycznych mających na celu wyszukiwanie osobowych właściwości nauczycieli w toku ich pracy dydaktyczno-wychowawczej. W ramach tego rodzaju badań starano się wykryć powtarzające się u wielu nauczycieli wspólne cechy, umiejętności pedagogiczne, postawy społeczno-moralne. Uzyskiwano w ten sposób rzeczywisty obraz nauczyciela-wychowawcy, określający zadania im stawiane przez społeczeństwo oraz wymagania instytucjonalne. W ramach tego rodzaju badań równolegle z obrazem nauczyciela-wychowawcy rzeczywistego opisywano jego wizerunek idealny [Korczyński, 2001, s. 19-55].
Zapoczątkowana w naszym kraju w 1999 roku reforma systemu edukacyjnego przyczyniła się do nowego określenia statusu nauczyciela oraz jego zawodowego awansu. W świetle założeń owej reformy dużą rolę przywiązywać należy do kompetencji nauczycieli i związanych z nimi zadań, jakie mają oni realizować. Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z 1999 r.:
1) nauczyciele w szkole podstawowej:
dostosowujÄ… sposób przekazywania odpowiedniej wiedzy,ksztaÅ‚towania umiejÄ™tnoÅ›ci i postaw uczniów do naturalnejw tym wieku aktywnoÅ›ci dzieci;umożliwiajÄ… im poznawanie Å›wiata w jego jednoÅ›ci i zÅ‚ożonoÅ›ci;wspomagajÄ… ich samodzielność uczenia siÄ™;inspirujÄ… ich do wyrażania wÅ‚asnych myÅ›li i przeżyć;rozbudzajÄ… ich ciekawość poznawczÄ… oraz motywujÄ… do dalszejedukacji.2) nauczyciele w gimnazjum:wprowadzajÄ… uczniów w Å›wiat wiedzy naukowej;wdrażajÄ… ich do samodzielnoÅ›ci;pomagajÄ… im w podejmowaniu decyzji dotyczÄ…cych kierunkudalszej edukacji i przygotowujÄ… do aktywnego udziaÅ‚u w życiuspoÅ‚ecznym;3) nauczyciele w szkole ponadgimnazjalnej:· sÄ… odpowiedzialni za rozwój jÄ™zyka ojczystego uczniów w mowiei piÅ›mie, który tworzy fundament rozwoju dziecka, jest pomocÄ…w ksztaÅ‚towaniu siÄ™ zintegrowanej wewnÄ™trznie osoby wychowanka, stanowi główny punkt odniesienia caÅ‚ej edukacji szkolnej -wychowania i ksztaÅ‚cenia [za: Muszkieta, 2001, s. 7-8].146Dariusz ZajÄ…c„Realizacja tych zadaÅ„ - jak zauważa R. Muszkieta - musi bazować na podstawowej idei funkcjonowania współczesnej szkoÅ‚y, że uczeÅ„ jest podmiotem wszelkich dziaÅ‚aÅ„ nauczyciela (szkoÅ‚y)" [tamże, s. 7]. W kontekÅ›cie tego nasuwa siÄ™ pytanie o bycie przez nauczyciela-wychowawcÄ™ podmiotem? Może reforma systemu edukacyjnego zredukowaÅ‚a go li tylko do roli wykonawcy jej zaÅ‚ożeÅ„? A może - jak stwierdza, nieco ironicznie, E. Kubiak-Szymborska analizujÄ…c program wychowania w zreformowanej szkole -jeÅ›li przyznamy podmiotowość uczniom, bÄ™dÄ…cÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ… każdego podmiotu, to również odzyskajÄ… jÄ… nauczyciele? Sama jednak autorka odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do spostrzeżeÅ„ dotychczas poczynionych na Å‚amach literatury przedmiotu badaÅ„ zdaje siÄ™ nie podzielać takiego stanowiska [2002, s. 102]. JeÅ›li na to wszystko naÅ‚ożymy konieczność gromadzenia przez nauczycieli dużej iloÅ›ci różnych dokumentów w celu uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego, to czy rzeczywiÅ›cie może on w peÅ‚ni funkcjonować jako podmiot wychowania?Nie należy również zapominać o osobliwoÅ›ciach roli zawodowej nauczycieli, do których K. Konarzewski zalicza:niejasność - brak jej uzgodnionych, konkretnych, wymiernychkryteriów zawodowej doskonaÅ‚oÅ›ci;wewnÄ™trznÄ… niespójność — skÅ‚adajÄ… siÄ™ na niÄ… takie oczekiwania,że speÅ‚nienie w danych warunkach jednych wyklucza lub utrudniaspeÅ‚nienie innych;psychologicznÄ… trudność - poczucie nieodwzajemnienia, negatywnego bilansu interakcji z uczniami, osamotnienie, niższość;niezgodność z innymi rolami - bowiem speÅ‚nianie oczekiwaÅ„zwiÄ…zanych z rolÄ… nauczyciela może utrudniać bÄ…dź uniemożliwiaćwywiÄ…zywanie siÄ™ z obowiÄ…zków nakÅ‚adanych przez inne role[1992, t. II, s. 152-160].Pewne utrudnienie w funkcjonowaniu nauczycieli jako podmiotu wychowania stanowiÄ… także uruchamiane przez nich mechanizmy obronne, okreÅ›lane mianem „strategii przetrwania", dziÄ™ki którym - zdaniem P. Woodsa - nauczyciele przystosowujÄ… siÄ™ do zadaÅ„ oraz sytuacji, jakie przed nimi stojÄ…. Wspomniany autor zalicza do nich: