Strona startowa Ludzie pragnÄ… czasami siÄ™ rozstawać, żeby móc tÄ™sknić, czekać i cieszyć siÄ™ z powrotem.– A tutejsiÅ›cie? – Nie – odpowiedziaÅ‚ na migi starzec – ZaÅ› może z Mazowsza? – Tak...Dzem - List do m (pf)* * * * * * * *D¿em - List do M* * * * * * * *Mamo, pisze do ciebie wiersz,Moze ostatni, na pewno pierwszy...— Być może, że nie… chociaż paÅ„skie nagÅ‚e pojawienie się…— W kinematografie robiÄ… jeszcze lepsze sztuki…— WiÄ™c niech mi pan...access 2003 pl kurs-rozdziaÅ‚ helion Jednak to, co jest zaletÄ… programu Access na etapie tworzenia czy testowania bazy danych może okazać siÄ™ jego wadÄ… w czasie...surowoœci¹ i twardoœci¹ i ³acno za nie brana bywa, mo¿e pojmowaæ kobietê tylkopo wschodniemu: — musiuwa¿aæ kobietê za sw¹ w³asnoœæ, za daj¹ce siê zamkn¹æna...piknikiem nad Bugiem, który doprawdy nie miaÅ‚ nic wspólnego ani z dekoratorstwem, ani z anestezjologiÄ… — no, może o tyle miaÅ‚, że za jego pomocÄ… Idzia...Może zÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ na niÄ… wszystkie te przyczyny: fetor Ofelii, kradzież Yorickowego serca (każdy gÅ‚upiec wie, że serce bÅ‚azna należy do wÅ‚adcy, bo któż inny...204nym, a nawet ¿e odnoœnik taki jest denotowany w ka¿dym jêzyku przez jeden lub wiêcej leksemów (choæ w pewnych wypadkach mo¿e tylko na najogólniejszym poziomie...opiekuna, w gÅ‚Ä™bi duszy byÅ‚a jednak rada, że może ofiarować czÅ‚owiekowi, który tak wysoko jÄ… oceniÅ‚, fortunÄ™ co najmniej równÄ… majÄ…tkowi, jaki...W zwi¹zku z powy¿szym postanowieniem trzeba przede wszystkimiuwa¿yæ, ¿e wbrew jego dos³ownemu brzmieniu, skarga Komisji obej-owaæ mo¿e nie tylko naruszenie...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Bogata literatura z zakresu pedeutologii poszukiwaÅ‚a i poszukuje takiego wizerunku nauczyciela-wychowawcy i jego zawodu, który z jednej strony nawiÄ…zywaÅ‚by do bogatej tradycji tej profesji, z drugiej zaÅ› uwzglÄ™d­niaÅ‚ współczesne przemiany zachodzÄ…ce w rzeczywistoÅ›ci edukacyjnej. Te i wiele jeszcze innych naukowych penetracji przyczyniÅ‚o siÄ™ tn.in. do
Podmioty wychowania...
145
wyróżnienia dwóch obrazów nauczyciela: normatywnego oraz empiryczne­go. Pierwszy z nich koncentruje siÄ™ wokół poszukiwania takich cech osobo­woÅ›ci nauczyciela-wychowawcy, które warunkowaÅ‚yby skuteczność wpÅ‚y­wów wychowawczych oraz prowadziÅ‚yby do mistrzostwa pedagogicznego, wrÄ™cz do doskonaÅ‚oÅ›ci w wykonywaniu swojej profesji. Drugi zaÅ› z wyróż­nionych obrazów nauczyciela nawiÄ…zuje do praktyki pedagogicznej i badaÅ„ empirycznych majÄ…cych na celu wyszukiwanie osobowych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci na­uczycieli w toku ich pracy dydaktyczno-wychowawczej. W ramach tego rodzaju badaÅ„ starano siÄ™ wykryć powtarzajÄ…ce siÄ™ u wielu nauczycieli wspólne cechy, umiejÄ™tnoÅ›ci pedagogiczne, postawy spoÅ‚eczno-moralne. Uzyskiwano w ten sposób rzeczywisty obraz nauczyciela-wychowawcy, okreÅ›lajÄ…cy zadania im stawiane przez spoÅ‚eczeÅ„stwo oraz wymagania instytucjonalne. W ramach tego rodzaju badaÅ„ równolegle z obrazem na­uczyciela-wychowawcy rzeczywistego opisywano jego wizerunek idealny [KorczyÅ„ski, 2001, s. 19-55].
ZapoczÄ…tkowana w naszym kraju w 1999 roku reforma systemu eduka­cyjnego przyczyniÅ‚a siÄ™ do nowego okreÅ›lenia statusu nauczyciela oraz jego zawodowego awansu. W Å›wietle zaÅ‚ożeÅ„ owej reformy dużą rolÄ™ przywiÄ…zy­wać należy do kompetencji nauczycieli i zwiÄ…zanych z nimi zadaÅ„, jakie majÄ… oni realizować. Zgodnie z RozporzÄ…dzeniem MEN z 1999 r.:
1) nauczyciele w szkole podstawowej:
dostosowujÄ… sposób przekazywania odpowiedniej wiedzy,ksztaÅ‚towania umiejÄ™tnoÅ›ci i postaw uczniów do naturalnejw tym wieku aktywnoÅ›ci dzieci;umożliwiajÄ… im poznawanie Å›wiata w jego jednoÅ›ci i zÅ‚ożonoÅ›ci;wspomagajÄ… ich samodzielność uczenia siÄ™;inspirujÄ… ich do wyrażania wÅ‚asnych myÅ›li i przeżyć;rozbudzajÄ… ich ciekawość poznawczÄ… oraz motywujÄ… do dalszejedukacji.2) nauczyciele w gimnazjum:wprowadzajÄ… uczniów w Å›wiat wiedzy naukowej;wdrażajÄ… ich do samodzielnoÅ›ci;pomagajÄ… im w podejmowaniu decyzji dotyczÄ…cych kierunkudalszej edukacji i przygotowujÄ… do aktywnego udziaÅ‚u w życiuspoÅ‚ecznym;3) nauczyciele w szkole ponadgimnazjalnej:· sÄ… odpowiedzialni za rozwój jÄ™zyka ojczystego uczniów w mowiei piÅ›mie, który tworzy fundament rozwoju dziecka, jest pomocÄ…w ksztaÅ‚towaniu siÄ™ zintegrowanej wewnÄ™trznie osoby wycho­wanka, stanowi główny punkt odniesienia caÅ‚ej edukacji szkolnej -wychowania i ksztaÅ‚cenia [za: Muszkieta, 2001, s. 7-8].146Dariusz ZajÄ…c„Realizacja tych zadaÅ„ - jak zauważa R. Muszkieta - musi bazować na podstawowej idei funkcjonowania współczesnej szkoÅ‚y, że uczeÅ„ jest podmiotem wszelkich dziaÅ‚aÅ„ nauczyciela (szkoÅ‚y)" [tamże, s. 7]. W kontek­Å›cie tego nasuwa siÄ™ pytanie o bycie przez nauczyciela-wychowawcÄ™ podmiotem? Może reforma systemu edukacyjnego zredukowaÅ‚a go li tylko do roli wykonawcy jej zaÅ‚ożeÅ„? A może - jak stwierdza, nieco ironicznie, E. Kubiak-Szymborska analizujÄ…c program wychowania w zreformowanej szkole -jeÅ›li przyznamy podmiotowość uczniom, bÄ™dÄ…cÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ… każ­dego podmiotu, to również odzyskajÄ… jÄ… nauczyciele? Sama jednak autorka odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do spostrzeżeÅ„ dotychczas poczynionych na Å‚amach literatury przedmiotu badaÅ„ zdaje siÄ™ nie podzielać takiego stanowiska [2002, s. 102]. JeÅ›li na to wszystko naÅ‚ożymy konieczność gromadzenia przez nauczy­cieli dużej iloÅ›ci różnych dokumentów w celu uzyskania kolejnego stop­nia awansu zawodowego, to czy rzeczywiÅ›cie może on w peÅ‚ni funkcjo­nować jako podmiot wychowania?Nie należy również zapominać o osobliwoÅ›ciach roli zawodowej nauczycieli, do których K. Konarzewski zalicza:niejasność - brak jej uzgodnionych, konkretnych, wymiernychkryteriów zawodowej doskonaÅ‚oÅ›ci;wewnÄ™trznÄ… niespójność — skÅ‚adajÄ… siÄ™ na niÄ… takie oczekiwania,że speÅ‚nienie w danych warunkach jednych wyklucza lub utrudniaspeÅ‚nienie innych;psychologicznÄ… trudność - poczucie nieodwzajemnienia, nega­tywnego bilansu interakcji z uczniami, osamotnienie, niższość;niezgodność z innymi rolami - bowiem speÅ‚nianie oczekiwaÅ„zwiÄ…zanych z rolÄ… nauczyciela może utrudniać bÄ…dź uniemożliwiaćwywiÄ…zywanie siÄ™ z obowiÄ…zków nakÅ‚adanych przez inne role[1992, t. II, s. 152-160].Pewne utrudnienie w funkcjonowaniu nauczycieli jako podmiotu wychowania stanowiÄ… także uruchamiane przez nich mechanizmy obronne, okreÅ›lane mianem „strategii przetrwania", dziÄ™ki którym - zdaniem P. Woodsa - nauczyciele przystosowujÄ… siÄ™ do zadaÅ„ oraz sytuacji, jakie przed nimi stojÄ…. Wspomniany autor zalicza do nich: