Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Szczeg�lnie powa�ne przest�pstwa podatkowe ujawniane s� w zwi�zku z tzw. aferami alkoholowymi i papierosowymi oraz przy fikcyjnym eksporcie i tranzycie.
Tradycyjnie najcz�stsze i najgro�niejsze przest�pstwa finansowe dotycz� ukrywania obrot�w i dochod�w przez zalegalizowanych podatnik�w
- zar�wno osoby fizyczne, jak i sp�ki. W ostatnim czasie pojawi�o si� jednak nowe zjawisko: firmy �efemerydy", powstaj�ce dla jednej - rzadziej dla kilku - transakcji, likwidowane wkr�tce po za�o�eniu, na og� bez �lad�w w urz�dach skarbowych. Powstaj� r�wnie� sp�ki ca�kowicie fikcyjne, dzia�aj�ce na podstawie sfa�szowanych dokument�w, a sprawnie poruszaj�ce si� we wszystkich w�a�ciwie p�aszczyznach zagro�e� - od wy�udze� mienia na szkod� j.g.u. i os�b fizycznych, poprzez oszustwa bankowe, do nadu�y� podatkowych.
R�wnolegle upowszechnia si� zjawisko prowadzenia dzia�alno�ci gospodarczej - g��wnie w zakresie handlu i us�ug - bez zg�oszenia obowi�zku podatkowego. Wprawdzie poszczeg�lne ujawnione przest�pstwa nie osi�gaj� - jak w przypadku fikcyjnych sp�ek - szokuj�cych rozmiar�w, jednak o wielko�ci zagro�enia stanowi masowo�� ich wyst�powania.
Przest�pstwa celne i transgraniczne
Z liberalizacj� przepis�w o dzia�alno�ci gospodarczej i o ruchu granicznym ��czy si� praktycznie otwarcie granic dla nie w pe�ni kontrolowanego przep�ywu os�b i towar�w. Obserwujemy coraz wi�cej przest�pstw wi���cych si� z obrotem mi�dzynarodowym, realizowanym przez osoby fizyczne i sp�ki, tak�e osoby i firmy zagraniczne.
84
85
W chwili obecnej mamy ju� do czynienia z funkcjonowaniem zor- f ganizowanych grup przest�pczych zajmuj�cych si� przemytem alkoholu, f papieros�w, sprz�tu elektronicznego i innych towar�w. R�wnie powa�ne zagro�enie stwarza fikcyjny eksport, reeksport i tranzyt towar�w, kt�rych faktycznym przeznaczeniem jest rynek krajowy, a w procederze tym wykorzystuje si� cz�stokro� porozumienia z zagranicznymi firmami i osobami fizycznymi oraz sfa�szowane dokumenty. Nadal ma miejsce po�wiadczanie - w zamian za �ap�wki - wywozu towar�w za granic�.
S� r�wnie� sygna�y o powstawaniu za granic� grup i firm specjalizuj�cych si� w organizowaniu przemytu do Polski. Wykorzystuj� nasz kraj, jako otwarty rynek, organizatorzy - cz�sto obywatele lub byli obywatele polscy - mieszkaj�cy w Niemczech i Austrii; stamt�d nadchodz� najwi�ksze transporty alkoholi, papieros�w, sprz�tu elektronicznego itd.
Rozmachu nabieraj� przest�pcze kontakty przenikaj�ce przez granic� wschodni�. Przedmiotem przemytu bywaj� najcz�ciej samochody, metale kolorowe, rt��, dzie�a sztuki. Polska stanowi r�wnie� teren przerzutowy towar�w na niezwykle ch�onny rynek republik dawnego ZSRR.
Nadu�ycia towarzysz�ce przekszta�ceniom w�asno�ciowym
Zjawiska negatywne polegaj� tu g��wnie na tworzeniu przez osoby z kr�g�w decyzyjnych r�nego rodzaju sp�ek na bazie istniej�cych jednostek lub bezpo�rednio przy nich, albo preferowaniu okre�lonych sp�ek, w tym tak�e zagranicznych - bez dostatecznej rzeczowej motywacji.
Celem tych dzia�a� jest uchwycenie dominuj�cej pozycji, zapewnienie sobie przywilej�w finansowych w przysz�ych organizmach gospodarczych albo bezpo�rednia korzy�� maj�tkowa.
Dzia�alno�� przest�pcza lub z pogranicza przest�pstw sprowadza si� do:
- faktycznych zagarni�� mienia poprzez zani�anie wycen mienia -warto�ci aport�w rzeczowych wnoszonych przez jednostki uspo�ecznione jako kapita� zak�adowy do nowo powstaj�cych sp�ek,
- sprzeda�y przedsi�biorstw lub sk�adnik�w mienia kontrahentom oferuj�cym ma�o korzystne warunki, lecz popieranym przez osoby wp�ywowe,
- zawy�anie aport�w wnoszonych do sp�ek przez osoby fizyczne l
lub sp�ki nie b�d�ce osobami prawnymi, i
- kredytowania dzia�alno�ci sp�ek przez jednostki uspo�ecznione | metod� udzielania po�yczek, zaliczek itp. nie oprocentowanych i d�ugoterminowych, nieodp�atnego najmowania urz�dze�, pomieszcze� lub nieegzekwowania w�asnych nale�no�ci,
- odsprzeda�y osobom fizycznym lub sp�kom, po zani�onych cenach, udzia��w nale��cych do j.g.u.
Do wymienionych nadu�y� w procesie przekszta�ce� mog� dochodzi� tak�e zjawiska nie mieszcz�ce si� w katalogu przest�pstw, skutkuj�ce jednak istotnymi stratami gospodarki narodowej, a wi�c np.:
- celowe op�nianie procesu przekszta�ce� i doprowadzanie do upad�o�ci zak�ad�w przeznaczonych do prywatyzacji, aby nast�pnie mog�y by� wykupione po znacznie zani�onych cenach,
- zlecanie wycen prywatyzowanych przedsi�biorstw firmom konsultingowym, pobieraj�cym stawki niewsp�miernie wysokie w por�wnaniu z innymi albo zapewniaj�cym wyceny wyj�tkowo korzystne dla nabywc�w.
Korupcja urz�dnik�w administracji gospodarczej i terenowej oraz kontroli Korupcja jest problemem narastaj�cym od lat. W obecnym okresie zmian system�w gospodarczych, wzbieraj�cej fali przedsi�biorczo�ci i powstawania konkurencji w walce o rynek i kapita�y, przybiera ona - jak si� powszechnie s�dzi - zastraszaj�ce rozmiary. Niestety, nie towarzyszy temu adekwatny wzrost wykrywalno�ci tej tak bardzo szkodliwej i demoralizuj�cej kategorii przest�pstw.
Przy istniej�cym stanie prawnym korupcja we wszystkich swoich przejawach jest ujawniana praktycznie tylko obok innych przest�pstw i tylko na podstawie dowod�w z wyja�nie� podejrzanych.
Zagarni�cia mienia spo�ecznego
Ta sfera zagro�e� pozostaje niezmiennie bardzo gro�na dla gospoda-rki narodowej i dotyczy wszystkich jej dziedzin. Przekszta�cenia w�asno�-ciowe nie zmniejszaj� tych zagro�e�, za� towarzysz�ca przemianom J niestabilno�� legsilacyjna i organizacyjna, bezrobocie oraz og�lne os�abienie dyscypliny spo�ecznej wr�cz sprzyjaj� dzia�aniom wymierzonym w mienie pa�stwowe i spo�eczne.