Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
22.
Części niepasujące
do siebie
Jeżeli odpowiedni rysunek jest już przygotowany, należy umieścić go jako tło strony.
Do tego celu służy kolejny atrybut znacznika <BODY> o nazwie BACKGROUND. Jego wartością jest nazwa pliku lub URL wskazuj
ący obraz, który zamierzamy wykorzystać
jako tło:
<BODY BACKGROUND="tiles.gif">
<BODY BACKGROUND="backgrounds/rosemarble.gif">
Rysunek 7.23 przedstawia przykł
ł
adowe t o.
Internet Explorer posiada ciekawą cechę związaną z tłem, a mianowicie tzw. tło nieruchome. Polega to na tym, że podczas przewijania strony na ekranie nie przesuwa się ca-
ła jej zawartość, ale tylko tekst i grafika — tło pozostaje nieruchome. Aby uzyskać ten
Rozdział 7. Wykorzystywanie obrazów, koloru i tła 185
efekt, do znacznika <BODY> należy wstawić atrybut BGPROPERTIES="FIXED", jak w poniższym przykładzie:
<BODY BACKGROUND="backgrounds/rosemarble.gif" BGPROPERTIES="FIXED"> Rysunek 7.23.
Tło w programie Internet
Explorer
Kilka pożytecznych wskazówek
Wykorzystanie obrazów na stronach WWW jest przedmiotem bardzo gorącej dyskusji wśród użytkowników i dostawców usług internetowych. Projektanci umieszczają w swoich prezentacjach coraz więcej grafiki i trudno im się dziwić, bowiem w ten sposób w peł-
ni wykorzystują możliwości sieci WWW. Z k l
o ei użytkownicy modemów i inni, podłą-
czeni do Internetu wolnym łączem, błagają aby
,
fajerwerków graficznych było jak
najmniej, nie chcą bowiem czekać trzech godzin na załadowanie bardzo ładnej strony.
Jako projektant stron WWW powinieneś zawsze wziąć pod uwagę
ent
argum
y obydwu
stron. Należy znaleźć kompromis pomiędzy chęcią stworzenia stron jak najbardziej atrakcyjnych wizualnie, a potrzebami informacyjnymi użytkowników, także tych, któ-
rzy nie mają możliwości oglądania grafiki.
W tym miejscu znajdziesz kilka wskazówek i propozycji kompromisowych rozwiązań, które powinny zadowolić wszystkich odbiorców Twoich stron.
Czy ten rysunek jest niezbędny?
Wstawiając jakikolwiek obraz do strony WWW, zastanów się dobrze, dlaczego to ro-bisz. Jaka ma być rola tego elementu na stronie? Czy informacji przez niego przekazy-wanej nie można zaprezentować w formie tekstowej? A może wstawiasz go tylko dlatego, że Ci się podoba?
Nie zapełniaj stron ładnymi, ale tak naprawdę niepotrzebnymi obrazami. Prosta strona z kilkoma niedużymi ikonami jest często dużo bardziej efektowna niż prezentacja, która rozpoczyna się od olbrzymiego rysunku, po czym atakuje użytkownika wspaniałymi,
186 Część 3. Grafika na WWW
trójwymiarowymi przyciskami i wymyślnymi liniami.
y by
Obrazy nie powinn
ć duże
Im mniejszy obraz, tym krócej trwa jego przesłanie przez sieć, tak więc wykorzystywanie małych elementów graficznych zdecydowanie skraca czas potrzebny na załadowanie całej strony, a tym samym zmniejsza poziom frustracji użytkowników wolnych po-
łączeń. Nic prostszego, prawda?
Aby stworzyć mniejszy obraz, możesz go fizycznie pomniejszyć, ale nie jest to jedyny sposób. Można także zredukować liczbę kolorów, co również sprawi, że plik z grafiką będzie mniejszy. W końcu chodzi o to, aby do przesłania było jak najmniej bajtów, a przecież czarno-biały rysunek o wielkości 10×10 cm będzie zajmował mniej miejsca niż mniejsza (np. 5×5 cm), ale kolorowa fotografia. Redukcję liczby kolorów możesz wykonać przy pomocy większości edytorów graficznych. Zawsze porównuj efekt koń j
cowy te
operacji z oryginałem, jeżeli będzie on niezadowalający, możesz z tego zrezy a
gnow ć.
Dobrze jest trzymać się zasady, by wielkość obrazów wewnętrznych nie przekraczała 20 kB. Może się wydawać, że jest to za mało, ale należy pamiętać, iż transmisja pliku o takiej wielkości przez połączenie z prędkością 28,8 Kb/s, trwa około 10 sekund.