Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Rozmowê z pacjentami nale¿y przeprowadziæ spokojnie, rzeczowo i
osobiœcie. Niedopuszczalne jest przekazanie tak wa¿nej ¿yciowo wiadomoœci
np. przez pielêgniarkê. Sprawê stanu wzroku trzeba przedstawiæ jasno i
wyraŸnie, aby pacjent nie mia³ w¹tpliwoœci i niejasnoœci, a w konsekwencji
tego szuka³ porad u innych lekarzy czy nawet znachorów. Przede wszystkim
nale¿y, w sposób zrozumia³y dla pacjenta, naœwietliæ przyczyny utraty
wzroku, aby jego kalectwo nie by³o dla niego czymœ tajemniczym, co czasami
prowadzi do jakiejœ zabobonnej interpretacji. Dok³adne naœwietlenie
przyczyn utraty wzroku pozwala z regu³y na ³atwiejsze zaakceptowanie
kalectwa i wkroczenie na drogê rehabilitacji.
Zdajemy sobie sprawê z tego, ¿e nie³atwo dobraæ s³owa, gdy trzeba
przekazaæ pacjentowi tak powa¿n¹ i tragiczn¹ w skutkach wiadomoœæ. Trzeba
staraæ siê, aby wiadomoœæ ta przynios³a pacjentowi jak najmniej bólu i
cierpienia. Wymaga to du¿ego taktu i wczucia siê w sytuacjê ociemnia³ego.
Nie nale¿y wiêc w imiê Ÿle pojêtego dobra ociemnia³ego stwarzaæ mu nadziei
na odzyskanie czy uratowanie wzroku, jeœli ta nadzieja w najbli¿szej
przysz³oœci, w najbli¿szych latach nie zostanie spe³niona. Lekarz mo¿e
jedynie powiedzieæ pacjentowi o tym, ¿e w przysz³oœci dziêki postêpowi i
ewentualnym osi¹gniêciom medycyny mo¿e uda siê poprawiæ jego wzrok. Nale¿y
to jednak czyniæ jedynie wówczas, gdy faktycznie jakieœ perspektywy
istniej¹.
Rozmowê dotycz¹c¹ nieodwracalnoœci œlepoty nale¿y przeprowadziæ w
odpowiednim miejscu, najlepiej w pokoju lekarskim, w gabinecie, o ile dla
pacjenta jest to mo¿liwe. Niedopuszczalne jest przekazanie tej wiadomoœci
np. na korytarzu, przypadkowym spotkaniu siê z pacjentem. Nieprzyjemna dla
niego mo¿e te¿ byæ taka rozmowa na sali, na której znajduj¹ siê inni
pacjenci.
3.2. Wstêpne oddzia³ywanieÑ
psychoterapeutyczne
Rola lekarza nie koñczy siê jedynie na poinformowaniu ociemnia³ego o
nieodwracalnoœci jego kalectwa. Na ogó³ po takiej rozmowie pacjent
pozostaje jeszcze przez pewien okres w szpitalu lub jest pod sta³¹ opiek¹
ambulatoryjn¹ i jego kontakt z lekarzem nie urywa siê. Lekarz ma wiêc w tym
okresie wyj¹tkow¹ okazjê do udzielenia pacjentowi pomocy w tych pierwszych
trudnych dniach w psychicznej adaptacji do nowej sytuacji i warunków. Ju¿
sama rozmowa informacyjna powinna mieæ charakter psychoterapeutyczny i
stanowiæ pocz¹tek dalszych kontaktów ze œciœle ukierunkowanym celem
psychoterapeutycznym.
Jak ju¿ wspomniano - utrata wzroku jest Ÿród³em silnie zabarwionych
emocjonalnie prze¿yæ pe³nych ¿alu, rozpaczy, cierpieñ i tragizmu, a tak¿e
w¹tpliwoœci i niepewnoœci co do mo¿liwoœci dzia³ania, miejsca w
spo³eczeñstwie i przysz³oœci. Stan ten stale jest umacniany przez
bezpoœrednie poznawanie i doœwiadczanie strat i ograniczeñ spowodowanych
utrat¹ wzroku. Dlatego te¿ sytuacja osoby nowo ociemnia³ej wymaga jak
najszybszej interwencji w formie w³aœciwych oddzia³ywañ
psychoterapeutycznych.
Jak ju¿ podkreœlono - celem pierwszych oddzia³ywañ psychoterapeutycznych
jest usuniêcie wszystkich w¹tpliwoœci i niepewnoœci ociemnia³ego oraz
przykrego, czêsto trudnego do zniesienia napiêcia emocjonalnego. Dla
realizacji tego celu lekarz okulista powinien stosowaæ tzw. psychoterapiê
podtrzymuj¹c¹, maj¹c¹ charakter pomocy doraŸnej i usuwaj¹cej aktualne
trudnoœci nowo ociemnia³ego.
Psychoterapia podtrzymuj¹ca powinna odbyæ, siê w formie rozmowy, a raczej
kilku rozmów stanowi¹cych kontynuacjê rozmowy informacyjnej. W ramach tej
rozmowy lekarz okulista powinien w sposób ogólny zapoznaæ ociemnia³ego z
mo¿liwoœciami rehabilitacyjnymi, wzbudzaj¹c w nim nadziejê na mo¿liwoœæ
u¿ytecznego i aktywnego ¿ycia spo³ecznego i zawodowego, a tak¿e udzielaæ mu
pierwszych wskazówek, jak ¿yæ w nowych i zmienionych warunkach. W pierwszej
jednak kolejnoœci powinien swojemu pacjentowi staraæ siê wyt³umaczyæ, ¿e w
wyniku kalectwa nie straci³ wszystkiego, lecz ¿e pozostaj¹ mu jeszcze du¿e
mo¿liwoœci, a mianowicie:
1. Mo¿liwoœæ uczenia siê, zdobywania wiedzy i umiejêtnoœci, pog³êbiania
dotychczasowego doœwiadczenia ¿yciowego i rozwijania swojej osobowoœci.
2. Mo¿liwoœæ opanowania umiejêtnoœci samodzielnego poruszania siê za
pomoc¹ laski lub psa przewodnika.
3. Mo¿liwoœæ opanowania umiejêtnoœci wykonywania wielu czynnoœci ¿ycia
codziennego.
4. Mo¿liwoœæ wykonywania niektórych, czêsto bardzo interesuj¹cych zawodów
zapewniaj¹cych w wielu przypadkach dobre zarobki, a tym samym mo¿liwoœæ
utrzymania rodziny.
5. Mo¿liwoœæ korzystania z wielu form ¿ycia kulturalno-oœwiatowego,
towarzyskiego i sportowo-turystycznego.
6. Mo¿liwoœæ w³¹czenia siê w ró¿ne przejawy ¿ycia spo³ecznego i
politycznego (³¹cznie z efektywnym zajmowaniem odpowiednich stanowisk).