Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.- Należę do domu Ferenczego...matematykami, biologami? Przecież oni posiadają informacje...delegitymizacji przeciwnika, przez odmówienie mu patriotyzmu, oskarżenia o narażeniena szwank niepodległości i suwerenności Polski i o prowadzenie...A wokół Lisicy dzielnie kręciła się Norka, tak dzielnie, że w nagrodę została producentką...3983 5 11 55...Teraz, gdy wiemy już, jak się zmieniają postawy, należy omówić konsekwencje tej zmiany...Z każdej linii protokołów widać, że to rozbicie i rozczłonkowanie społeczeństwa gojów postępowało w szybkim tempie w chwili ogłoszenia dokumentów...Z całą stanowczością twierdzę, że z owego organu wywodzą się wszystkie czynności kobiety i wszystkie jej zachowania, które mogą przypominać uczucia u...No i te kobiety...kodu danego programu, w przypadku wykonywania go na komputerze z jednym pro-cesorem...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Becker, H.E. Barnes Rozwój my[li spoBecznej, s. 371.
2 E. Adler Herder i O[wiecenie niemieckie, s. 234.
135
Wydaje si spraw oczywist, |e w przyjciu przez szersze krgi historyków do ich warsztatu praktycznego, i do rozwa|aD ogólniejszych, modelu wyja[niania dialektycznego, gBówn przeszkod byBa niech (lub wrogo[) polityczna w stosunku do caBej koncepcji marksistowskiej, wskazujcej na wyksztaBcenie si na podBo|u narastajcych sprzeczno[ci przesBanek upadku kapitalizmu. Od dialektyki heglowskiej odpychaBy tradycyjnie nastawionych historyków jej racjonalistyczne i postpowe (z punktu widzenia spoBecznego i politycznego) konsekwencje, o których zakresie przekonaBa si potem tzw. lewica heglowska. Innym powodem sBabej infiltracji my[lenia dialektycznego byB, wskazany ju|, stan ogólny nauki historycznej, wyra|ajcy si w niskim poziomie refleksji teoretycznej tak dobitnie po[wiadczonym przez podrczniki metodologiczne typu Marrou, Handelsmana czy Halkina, odbijajce jednakowo| zarazem wysoki poziom techniki warsztatowej historyków.
Hegel, wskazujc drog rozwizania zagadki rozwoju w historii, nie potrafiB oby si bez metafizycznej koncepcji absolutnego ducha. Byt, wedBug Hegla, jest tak jak my[l, natury logicznej. Mo|na go ujmowa tylko jako caBo[. Jest w toku cigBych zmian podlegajcych prawom logicznym; ka|dy stan nastpny wynika logicznie z poprzedniego. Rozwój historyczny jest wic u Hegla rozwojem my[li, rozwojem idei absolutnej3, a nie zbiorem przypadkowych faktów. D|y on do zrealizowania celu ostatecznego, jakim jest zwycistwo rozumu4. Zwycistwo to wedBug Hegla oznacza [wiadomo[ wolno[ci. Za  uciele[nienie racjonalnej wolno[ci" Hegel uwa|aB paDstwo akceptujc, jak wiadomo, w peBni stosunki pruskie, bowiem wedBug niego, to co rzeczywiste jest zarazem konieczne i rozumne. Szczeble w rozwoju historycznym s szczeblami w rozwoju ducha. Hegel wyró|niaB cztery okresy w dziejach ludzko[ci: wschodni, grecki, rzymski i germaDski stanowice etapy stopniowego rozwoju obiektywnego ducha.
Pomijajc t caB idealistyczn nadbudow historiozoficzn zwrómy uwag przede wszystkim na logik dialektyczn Hegla. Za naczeln zasad tej logiki uznawaB Hegel zasad dialektyczn, oznaczajc, |e ka|demu prawdziwemu twierdzeniu odpowiada nie mniej prawdziwe przeczenie. Oznacza to, |e co[ jest i zarazem nie jest. Hegel rozró|nia dwa przeciwstawne kierunki procesu ontologicznego: powstawanie i przemijanie, tworzce w sumie jedno[ tego procesu5. yródBem autodynamizmu, czyli samorozwoju jest sprzeczno[. U Hegla teza o sprzeczno[ciach jako zródle ruchu wystpuje w sposób wyrazny, jakkolwiek dopiero u klasyków dialektyki materialistycznej nadano jej zdecydowan rang gBównego motoru ruchu i rozwoju. Interesujc prac tej zasadzie logiki Hegla po[wiciB L. S. Rogowski6. Wskazuje on m. in. na ró|nic koncepcji ruchu Hegla w porównaniu ze statycznymi teoriami ruchu Bergsona czy Russella7. Jest oczywiste, |e nie sposób uzna zasady autodynamicznej bez równowa|nej zasady warunkowania