Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Brytania
PortugaliaGrecjaNiem
Hiszpania
W
kwocie 39,48 mld euro w rozbiciu przedstawionym na ryc. 6.
34
System działania funduszy strukturalnych wpleciony jest w cały system przepisów i
regulacji odnoszących się do szeregu polityk Wspólnoty, dlatego też musi być zgodny z
innymi zapisami. Za priorytetowe z punktu widzenia polityki regionalnej uznaje się
politykę:
- konkurencji – zgodnie z art. 81-87 Traktatu Rzymskiego z 1957r.; również według tych
zasad udzielane jest wsparcie pochodzące z funduszy unijnych;
- przyznawania zamówień publicznych, co wiąże się z kwestią przyznawania kontraktów
publicznych w oparciu o przejrzyste procedury przetargowe zamówień publicznych;
- ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, z czym ściśle wiąże się zagadnienie
zrównoważonego rozwoju;
- zatrudnienia – zgodnie z założeniami Traktatu Amsterdamskiego z 1997r. praktykuje się
zintegrowany, roczny tryb wdrażania polityki zatrudnienia w państwach członkowskich
(Narodowe Plany Działania na Rzecz Zatrudnienia) w oparciu o wytyczne Komisji
Europejskiej opracowane w Europejskiej Strategii Zatrudnienia;
- równych szans kobiet i mężczyzn – zgodnie z Dyrektywą Rady z 1976r. (76/2007/EWG)
zmienionej na mocy Dyrektywy z 2002r (2002/73/WE);
- rozwoju transportu – zgodnie z ustaleniami Traktatu z Maastricht z 1997r. rozbudowa
sieci transeuropejskich stała się jednym z priorytetowych celów Unii;
- wobec MSP – zgodną z programem działań MSP z 1986r. wprowadzającą jednolitą
politykę Unii wobec MSP;
- społeczeństwa informacyjnego – związaną obecnie z ogłoszonym w 1999r. programem
eEuropa – społeczeństwa informacyjnego dla wszystkich.
Zgodnie z zasadą partnerstwa, przy zdecentralizowanym systemie wdrażania polityki
regionalnej, każde państwo członkowskie odpowiedzialne jest za przygotowanie
właściwych rozwiązań systemowych. Instytucją bezpośrednio odpowiedzialną za
zapewnienie zgodności projektów z polityką Unii są Instytucje Zarządzające25.
25 A. Jankowska, T. Kierzkowski, R. Knopik, Fundusze strukturalne Unii Europejskiej, Wyd. Beck,
Warszawa 2005
35
Monitorowanie jest to ciągły proces mający na celu kontrolę zasadności i przebiegu
realizacji projektów. Na poziomie Wspólnoty monitoring całości funduszy prowadzi
Komisja Europejska. Dodatkowo w proces zaangażowanych jest wiele podmiotów ale
rozporządzenie wskazuje dwa najważniejsze:
- Instytucja Zarządzająca, zgodnie z art. 34 Rozporządzenia, powoływana jest na
poziomie PWW i na poziomie programów operacyjnych (w Polsce 1+7). Jest ona
„
działań w
ramach pomocy ściśle współpracując z Komisją Europejską;
- Komitety monitorujące - zgodnie z art. 35 Rozporządzenia, powoływane są na
poziomie PWW (nadrzędne) i na poziomie programów operacyjnych (w Polsce 1+7).
Gwarantują one „
”.
Zgodnie z zasadą subsydiarności, art. 38 nakłada na państwa członkowskie
odpowiedzialność za kontrolę pomocy. Dla zagwarantowania prawidłowego
funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli zostały stworzone wytyczne dla instytucji
organizacji zaangażowanych w zarządzanie, stosuje się również audyt i kontrolę w
zakresie operacji finansowanych przez Fundusze oraz systemów zarządzania i kontroli.
Ocena projektu przed, w trakcie i po jego realizacji przez niezależny zespół
ekspertów następuje przy zastosowaniu czterech podstawowych kryteriów: skuteczności
36