X

Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.- płace pracowników bezpośrednio produkcyjnych 500,-- płace pozostałych pracowników produkcji podstawowej 75,-- płace pracowników produkcji...\par podstawie ich tre\'9cci, prowadzone wyostrzonymi \'9crodkami krytyki\par\par filologicznej, ale zawodne w szczeg\'f3\'b3ach...Przekonania Jak już mówiliśmy, dzieci próbują sobie radzić kształtując bardzo głębokie, podstawowe przekonania na temat własnej osoby i innych ludzi -...Goracy zwolennik samodzielnosci, James uwazal, ze wola odgrywa podstawowa role w osobistym rozwoju, i opisywal ja jako "decydujacy czynnik, z ktorego moze wyniknac...Wykład nr 3 optimum konsumenta PODSTAWY MIKROEKONOMII PODSTAWY DECYZJI EKONOMICZNYCH KONSUMENTA dr Hanna Nowak Katedra...rozpoznawane są łatwo na podstawie treści podpowiedzi, których długa część brzmi wtedy (odpowiednio) „Ctrl+V|Memory Recall” oraz „LCD”...- Nie jestem znawcą ziemskiej historii, lecz na podstawie mej skromnej wiedzy sądzę, że istniała garstka państw centralnych, o kulturze tak potężnej, że...– Inżynierowie Eesyana stworzyli podwójną bramę – torus, który w jednym kierunku funkcjonował jako wejście, a w odwrotnym jako wyjście...(Za: Rossi, 1972/1985) W rozdziale drugim wspomnieliśmy o oryginalnym pomyśle Bernheima, który za podstawowy mechanizm transdukcji informacji w...Wyraz twarzy jest szczególnie ważny, jak widzieliśmy to już w poprzednich rozdziałach, jako podstawowa forma wizualnego porozumiewania się u naszego gatunku...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Odnoai ai� to przede wszpstkim do umiejseowisnia i stan- ~ ~~ I ~ ~.~.E dardu budynku i jego wyposa�eni~., wp�ywienia dzieci, mo~liwo�ei
organizaoji atrakopjnyah wyeisczek oraz obsady kadrowej. Tak na przykJ.ad dzissu~e. atawka ipwieniowa na wielu tego typu koloniaah jest wy~sza o oko�o 10 z� w por�wnaniu z koloniami orga~sn3:zowanymi przcz rasort o~wiaty. Fosiedaj~ one az�sto do swe~ d:yspczyoji
\
autolmdr lub �redki na jego wielokretne w~na~~oie, zatrudniajq w3eansgo leksr$a, ratownika, dietetpczk~. W aumie kolonie-te w wi�kazyo $akreaie, atopniu i ataadasdzie zaapokajaj~, potrzebp obj~tyoh aw~ opiely dzieoi.
~O W najbardziej niekorzystnej sptuaoji znajdnj~ ai� internatp lioe�w og�lnokazta�o~,ogoh, przede wszyatkir ze wzgl8du na
~;'; nisdostateczne~ i rniejaz4 w por�wnaniu z internatari azk�l zawo'`' dowyoh kadr� opieku�czo-wyohowatmczq, oraz brak zaplecza teohnicz
no-goapodarczeso. Tak na przyk3ad oko3o aze��dzieai~oiooaobowp internat LO dysponuje 3G godzinari wyohowawczyri tpgodniowo, czyli brakuje ts.r jeazcze 6 godzin do pe�nego etatu, podczas
' gdp potrzeby opiekm�czo-wpohowawcze wy~gej4 tar dw�oh etat�w wyoho~rawczyoh. Taki atan rzeczp jeat r�wncznaczny z obni~enier pcziosn opieki w tpoh plaobwkaoh.
0 r�~nioaoh w opieoe nad dzie�ei w przeoi�tnej rodzinie i domaoh dzieoke. b�dzie mowa dalej.
Problerer a; tu ind~dualne potszebp podopiecznpoh okre�laj~oe mi~dzy innyei heterogeniczno�� danago uk�adu. Nie mog~ ons tak jak potrzeby powszeehne by� zaapokajane zgodnie z poatulater r�imomiesno�oi. Nis mo�n~a. jedstak zawaze i bezvzgl�d
' nie r�nioowaE ioh zaspokajania. Niezb�dne aq,tu x~rczuoie i iamj.as opiekuna.
' ~3 . i", Zgodnie z zaead~, sprawiedliwo�ai potrzeby ponadpodriotow~e wazyatkioh podopieczny�h, pcza azcz(r)g�lnpmi wyj$tkami, powinny by� zaspokajane na oo najmniej zbli�onym pod wzgl�dem jako�oi pcziorie.
Cznaa~. to r�~niaowanie "w g�s~", ponad istniejs~ay w danym ukladzie stendard zaapokajani,a potrzeb ponadpodmiotowpoh. por�wnywania �aiadcze� opiekiniczyoh jest r�wMo~liao��
ncznaczna z motliwo�oi~ zastosowania tej zasady w opieoe. Pojawia aip ona dopiero pTZy rczpatrywaniu oo najmiej dw�oh ukladbw (stoaunk�w) opiek~Sczyah. .
St~,d te� w wi~kazo�oi przypadk�w ~ahowankowie domu dzieoka nie akoeptuj~ go jako "awojego doru", nie wi~,�q, ai� z nir eraojonalnie. �wiado~r c~ ty~a riQdzy innyai ioh czpate nie_ przyznnuan,ie aig lub nieoh~tae przy~sewanie ai~ do tego, i� a~
439
w'ohewankaai domn d~iooka, poata~ naimzn~~os na bralrt solidar- ! no�oi z tys domsm oraz .noieczki do dom�w rodzinnpah, namst nie
rzadko w�wazas, gdy maj~ tam jak najgeraze wax~unk,i egzystenoji. Tak na przyk�ad w jedn~m z badan7oh dombw dzieoka w lataoh 196~1968 by�y 3~cznie 163 noieczki, w kt�ryah wzig�o udzia� 43 dzieoi, z tego 17 ju� nie wr�oi�o do zakiadu. Wprawdzie uoieczki wyohowank�w nie a~ bynajmnie~ zjawiakiem maa0ltym_w domaoh dzieoka, a podany prz:k,tad joat r swToh rczmiaraoh raczej odoaobniony, tym nieanisj aymptomatyazny dla zwi~zku emoojanalnego tej katsgorii dzieoi.z domem dzieoka. Jeat oazywiste, ~e zwi~zek emoojonalny tyoh dzisoi z doasm dzieaka zale�y r�wnie� od kon-. kretnej plao�wki, a przede wazystkim od jej kadra pedagogicznej . i te nie kafi.dy dom dzieoke apeinia v r�wnej sierze okre�lone warunki aprzyjaj$oe tego rodzaju powi$zaniom. Potwierdza to w
du�ym atopniu ankieta sonda~owa, jak� pa~zeprowadzi3em w�rbd starazpah x~whowank�w w pi~oiu domaah dzieoka. hTa pytanie zawarte w te~ ankieoie: azy zgodziZby� aig oh�tnie nosiE na awym nbraniu znaczek t~ro jego dosu, ponad 3~'f~ anleietowanpah dalo od.. powied� negatywn~, rpja�niajsyo, i� nie oho~, aby je idontTi'3kowano z t; instTtuoj;. Weding bada� przeprowadzonyah przez Ha~Ilgiewicz, Z problematyki rodzin wyohowank�w dom�w dzieoka, "Kwastalnik Pedagogicz~"~ 2/1969, a. 187, wbr�d 290 wyohowank�w dom�w dzieoka poaiadaj~oyoh rodziobw, 19~r z niah jeat zadawolonyoh z pobytmr tToh plao�wicnoh, ~6`~ akoeptuje ten pobyt z zastrzel.eniem poarotn po pswnym cza:ie do domu rodzinnego, a 2~9G wyra�nie dyakwalitikuje dom dzieoka.