Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.- płace pracowników bezpośrednio produkcyjnych 500,-- płace pozostałych pracowników produkcji podstawowej 75,-- płace pracowników produkcji...\par podstawie ich tre\'9cci, prowadzone wyostrzonymi \'9crodkami krytyki\par\par filologicznej, ale zawodne w szczeg\'f3\'b3ach...Przekonania Jak już mówiliśmy, dzieci próbują sobie radzić kształtując bardzo głębokie, podstawowe przekonania na temat własnej osoby i innych ludzi -...Goracy zwolennik samodzielnosci, James uwazal, ze wola odgrywa podstawowa role w osobistym rozwoju, i opisywal ja jako "decydujacy czynnik, z ktorego moze wyniknac...Wykład nr 3 optimum konsumenta PODSTAWY MIKROEKONOMII PODSTAWY DECYZJI EKONOMICZNYCH KONSUMENTA dr Hanna Nowak Katedra...rozpoznawane są łatwo na podstawie treści podpowiedzi, których długa część brzmi wtedy (odpowiednio) „Ctrl+V|Memory Recall” oraz „LCD”...- Nie jestem znawcą ziemskiej historii, lecz na podstawie mej skromnej wiedzy sądzę, że istniała garstka państw centralnych, o kulturze tak potężnej, że...– Inżynierowie Eesyana stworzyli podwójną bramę – torus, który w jednym kierunku funkcjonował jako wejście, a w odwrotnym jako wyjście...(Za: Rossi, 1972/1985) W rozdziale drugim wspomnieliśmy o oryginalnym pomyśle Bernheima, który za podstawowy mechanizm transdukcji informacji w...Wyraz twarzy jest szczególnie ważny, jak widzieliśmy to już w poprzednich rozdziałach, jako podstawowa forma wizualnego porozumiewania się u naszego gatunku...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Odnoai ai to przede wszpstkim do umiejseowisnia i stan- ~ ~~ I ~ ~.~.E dardu budynku i jego wyposaeni~., wpywienia dzieci, mo~liwoei
organizaoji atrakopjnyah wyeisczek oraz obsady kadrowej. Tak na przykJ.ad dzissu~e. atawka ipwieniowa na wielu tego typu koloniaah jest wy~sza o okoo 10 z w porwnaniu z koloniami orga~sn3:zowanymi przcz rasort o~wiaty. Fosiedaj~ one azsto do swe~ d:yspczyoji
\
autolmdr lub redki na jego wielokretne w~na~~oie, zatrudniajq w3eansgo leksr$a, ratownika, dietetpczk~. W aumie kolonie-te w wikazyo $akreaie, atopniu i ataadasdzie zaapokajaj~, potrzebp obj~tyoh aw~ opiely dzieoi.
~O W najbardziej niekorzystnej sptuaoji znajdnj~ ai internatp lioew oglnokaztao~,ogoh, przede wszyatkir ze wzgl8du na
~;'; nisdostateczne~ i rniejaz4 w porwnaniu z internatari azkl zawo'`' dowyoh kadr opiekuczo-wyohowatmczq, oraz brak zaplecza teohnicz
no-goapodarczeso. Tak na przyk3ad oko3o azedzieai~oiooaobowp internat LO dysponuje 3G godzinari wyohowawczyri tpgodniowo, czyli brakuje ts.r jeazcze 6 godzin do penego etatu, podczas
' gdp potrzeby opiekmczo-wpohowawcze wy~gej4 tar dwoh etatw wyoho~rawczyoh. Taki atan rzeczp jeat rwncznaczny z obni~enier pcziosn opieki w tpoh plaobwkaoh.
0 r~nioaoh w opieoe nad dzieei w przeoitnej rodzinie i domaoh dzieoke. bdzie mowa dalej.
Problerer a; tu ind~dualne potszebp podopiecznpoh okrelaj~oe mi~dzy innyei heterogeniczno danago ukadu. Nie mog~ ons tak jak potrzeby powszeehne by zaapokajane zgodnie z poatulater rimomiesnooi. Nis mon~a. jedstak zawaze i bezvzgld
' nie rnioowaE ioh zaspokajania. Niezbdne aq,tu x~rczuoie i iamj.as opiekuna.
' ~3 . i", Zgodnie z zaead~, sprawiedliwoai potrzeby ponadpodriotow~e wazyatkioh podopiecznyh, pcza azcz(r)glnpmi wyj$tkami, powinny by zaspokajane na oo najmniej zblionym pod wzgldem jakooi pcziorie.
Cznaa~. to r~niaowanie "w gs~", ponad istniejs~ay w danym ukladzie stendard zaapokajani,a potrzeb ponadpodmiotowpoh. porwnywania aiadcze opiekiniczyoh jest rwMo~liao
ncznaczna z motliwooi~ zastosowania tej zasady w opieoe. Pojawia aip ona dopiero pTZy rczpatrywaniu oo najmiej dwoh ukladbw (stoaunkw) opiek~Sczyah. .
St~,d te w wi~kazooi przypadkw ~ahowankowie domu dzieoka nie akoeptuj~ go jako "awojego doru", nie wi~,q, ai z nir eraojonalnie. wiado~r c~ ty~a riQdzy innyai ioh czpate nie_ przyznnuan,ie aig lub nieoh~tae przy~sewanie ai~ do tego, i a~
439
w'ohewankaai domn d~iooka, poata~ naimzn~~os na bralrt solidar- ! nooi z tys domsm oraz .noieczki do domw rodzinnpah, namst nie
rzadko wwazas, gdy maj~ tam jak najgeraze wax~unk,i egzystenoji. Tak na przykad w jedn~m z badan7oh dombw dzieoka w lataoh 196~1968 byy 3~cznie 163 noieczki, w ktryah wzigo udzia 43 dzieoi, z tego 17 ju nie wroio do zakiadu. Wprawdzie uoieczki wyohowankw nie a~ bynajmnie~ zjawiakiem maa0ltym_w domaoh dzieoka, a podany prz:k,tad joat r swToh rczmiaraoh raczej odoaobniony, tym nieanisj aymptomatyazny dla zwi~zku emoojanalnego tej katsgorii dzieoi.z domem dzieoka. Jeat oazywiste, ~e zwi~zek emoojonalny tyoh dzisoi z doasm dzieaka zaley rwnie od kon-. kretnej plaowki, a przede wazystkim od jej kadra pedagogicznej . i te nie kafi.dy dom dzieoke apeinia v rwnej sierze okrelone warunki aprzyjaj$oe tego rodzaju powi$zaniom. Potwierdza to w
duym atopniu ankieta sonda~owa, jak pa~zeprowadzi3em wrbd starazpah x~whowankw w pi~oiu domaah dzieoka. hTa pytanie zawarte w te~ ankieoie: azy zgodziZby aig ohtnie nosiE na awym nbraniu znaczek t~ro jego dosu, ponad 3~'f~ anleietowanpah dalo od.. powied negatywn~, rpjaniajsyo, i nie oho~, aby je idontTi'3kowano z t; instTtuoj;. Weding bada przeprowadzonyah przez Ha~Ilgiewicz, Z problematyki rodzin wyohowankw domw dzieoka, "Kwastalnik Pedagogicz~"~ 2/1969, a. 187, wbrd 290 wyohowankw domw dzieoka poaiadaj~oyoh rodziobw, 19~r z niah jeat zadawolonyoh z pobytmr tToh plaowicnoh, ~6`~ akoeptuje ten pobyt z zastrzel.eniem poarotn po pswnym cza:ie do domu rodzinnego, a 2~9G wyranie dyakwalitikuje dom dzieoka.