Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
s�owa danego, �e w nich si� szanuje religi� i pogl�dy polityczne.
Ja r�wnie� kiedy� wierzy�em w to co m�wili odno�nie polityki i wydawa�o mi si� potwierdza� ten fakt
to, �e niekt�rzy ludzie b�d�c masonami nie nale�eli do partii radykalnej, kt�ra s�u�y�a jako narz�dzie dla
masonerii, ten jednak kto zna� tych ludzi dok�adniej, wiedzia�, �e s� oni zawieszeni w cz�onkostwie lub
znajduj� si� w swojej partii s�u��c jednak masonerii dla urzeczywistnienia programu antychrze�cija�skiego,
kt�ry jest programem centralnym masonerii w�r�d nas. Zdarza si� s�ysze� w pewnych kr�gach nast�puj�ce
zdanie "to mo�na za�atwi� przez masoneri�"- I rzeczywi�cie zdarzaj� si� przypadki, kt�re w oczach
niewtajemniczonych musz� poci�ga� za sob� uwi�zienie, kar� dyscyplinarn� lub zawieszenie albo utrat�
pracy, a mimo to jaka� r�ka tajemna, kt�ra nie jest r�k� bo�� za�atwia spraw� ku zdziwieniu postronnych, a
winni �miej� si� z naiwnych, kt�rzy my�leli, �e mog� rz�dzi� nimi prawa lub sankcje publiczne kraju.
78. Maski, pod kt�rymi si� kryje
Masoneria wierna nakazowi tajemnicy lub maskowania si�, nie wyst�puje jawnie na scenie
politycznej. �wiat�o bardzo jej szkodzi, przebiera si� wi�c za kogo� i przedstawia swoje idee lub
programy owini�te w programy partii politycznych. W�r�d ich reprezentacji ustawia swoich
najzdolniejszych cz�onk�w, zobowi�zanych do wype�niania jej plan�w i spe�niania rozkaz�w.
Wiedz�c o tej tajemnej interwencji masonerii, rozumie si� straszne znaczenie zdania Disraeliego,
czcigodnego ministra angielskiego: "Ci, kt�rzy rz�dz� �wiatem to nie s� Ci, kt�rzy wydaj� si� nim
rz�dzi�, ale Ci, kt�rzy dzia�aj� za kulisami". Na podobnych faktach opiera� si� brat .�. Blatin, pose�
francuski w 1888 r., kt�ry chwali� si�, �e zorganizowa� w parlamencie francuskim prawdziwy
syndykat wolnomularski, przy pomocy kt�rego m�g� uzyska� 100 razy interwencje prawdziwie
skuteczne.W kt�rych partiach, spyta czytelnik, grupuj� si� agenci masonerii? W swoim czasie by�a to
partia liberalna. St�d rozsiewa�a swoje idee i przygotowywa�a bardziej zaawansowanych adept�w,
kt�rzy nie mog�c przej�� granic, kt�re ustanowi�a wi�kszo�� tej partii tworzyli parti� now�,
radykaln�, pozostawiaj�c w tej pierwszej ludzi potrzebnych dla hamowania reakcji i dla popychania
stale naprz�d ludzi upartych i boj�cych si� nowo�ci. To samo zachodzi�o na nowym polu dzia�ania:
idee wykie�kowa�y, zasady Zakonu, kt�re wyznawali fundatorzy partii radykalnej wydaj� si� teraz dla
wielu konserwatywn� starzyzn�, rzucaj� si� wi�c dalej ku socjalizmowi, komunizmowi,
bolszewizmowi itd. Tutaj mamy braci .'. najbardziej zaawansowanych, reszta w partii radykalnej,
powa�ne rezerwy w liberalnej. Poza tym, bracia wnikn�li do wielu innych siatek politycznych, od
liberalizmu do bolszewizmu, i nie brakuje takich, kt�rzy s� w partii konserwatywnej.
Wyt�umaczeniem i dowodem na to co powiedzia�em jest wysi�ek, z jakim lo�e organizowa�y i
propagowa�y parti� liberaln� w ubieg�ym wieku oraz ich d��enie do zaszczepienia swoich idei nawet
w�r�d kleru. Wolno�� (po hiszpa�sku libertad) i liberalizm, s�owa o znaczeniu wielorakim, kt�re mo�e
zakrzykn�� zar�wno Lucyfer buntuj�cy si� przeciwko Bogu jak i �w. Piotr, obiecuj�c by� pos�uszny wpierw
Bogu, a potem ludziom. Okrzyk ten stal si� okrzykiem bojowym sprytnie wybranym przez masoneri�.
"By�oby nierozwa�nie walczy� z odkryt� twarz�, powiedzia� Fryderyk de Sidow. Propagowanie wolno�ci
umys�u i poczucia niezale�no�ci, by�o to jakby chcie� cisn�� o ziemi� gigantyczny pomnik wzniesiony
przez ambicje. Pod ochron� autorytet�w masoneria pracowa�a w wielkim dziele, kt�re jej powierzono"
(Eckert, I, 209-210).
Biuletyny oficjalne masonerii belgijskiej stale wykazuj� trosk� Wielkiego Wschodu o parti� liberaln�,
poniewa� wciela�a w �ycie, mimo �e niewtajemniczeni nie zdawali sobie z tego sprawy, jej idee i
dzia�alno�� polityczn�, zgodnie zreszt� z jej w�asn� deklaracj�: "Partia liberalna, kt�ra jest wyrazicielem
masonerii dla niewtajemniczonych musi otrz�sn�� si� z opiesza�o�ci. Jej chwilowy letarg jest
spowodowany brakiem precyzji w jej programie. Trzeba ograniczy� ten program do ma�ej liczby proble-
m�w...". Tak m�wi� brat Quequier na posiedzeniu Wielkiego Wschodu Belgii z 25 stycznia. Lo�e tego
Wielkiego Wschodu w swoim zapale zniszczenia chrze�cija�stwa przekazuj� partii liberalnej jedno��, si��
i kierownictwo. W nich "dojrzewaj� idee liberalne", "przygotowuje si� sesje kongresu libera��w", tylko w
nich "jest mo�liwe sprzymierzenie si� szef�w liberalizmu". To w�a�nie w nich przygotowuje si� program
rozdzia�u pa�stwa i Ko�cio�a i "nauczanie �wieckie, przymusowe i bezp�atne", likwidacj� przedstawicielstwa w
Watykanie, wprowadzenie rozwod�w, zniesienie dotowania kultu itd. (F. M. B.).
Na kongresie maso�skim w Mediolanie w 1881 r.; �smy punkt deklaracji by� nast�puj�cy: "Kongres
decyduje, �e jest miejsce na to, �eby zorganizowa� potajemnie si�y liberalne W�och i �e lo�e winny wysili� si�
bardziej ni� kiedykolwiek, aby w parlamencie wi�kszo�� zdobyli masoni". Punkt dziesi�ty dodaje do tego:
"W ko�cu Kongres decyduje, �e z inicjatywy w�adzy maso�skiej przedsi�we�mie si� stworzenie wielkiej
partii antyklerykalnej bez rozr�niania opinii politycznych, kt�rej celem b�dzie zwalcza� i zniszczy�
klerykalizm wszystkimi mo�liwymi sposobami" (Marg., 146).
Teraz si� rozumie dlaczego, gdy si� wzywa do jakiej� kampanii antyreligijnej, czyni si� to w imi� idei i
zasad liberalnych. Masoneria wstydzi si� swojego w�asnego imienia. "Kiedy nasz [argenty�ski - przyp.
t�um.] prezydent wr�ci� z Europy w 1925 r. masoneria Buenos Aires utworzy�a Komitet Liberalny dla
zorganizowania przyj�cia przez ludno�� i dla przywitania go. Dzi�ki temu Komitetowi wszystkie elementy
liberalne Argentyny odda�y ho�d prezydentowi. Ten za�, ze swej strony poczyni� przy tej okazji deklaracje
bardzo okre�lone, co do swojego przysz�ego dzia�ania w rz�dzie, skondensowane w nast�puj�cej