Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.uważałbym taką notę za wypowiedzenie wojny! Wszystkie dwory mi to przyznały! Cesarz począł krążyć ogromnymi krokami po pokoju, a Bałaszow musiał...— Rejestr naszych “niemożności" jest spory, ale to nic, dobrze, żeśmy go sobie przepowiedzieli od tej strony, myślę o uzbrojeniu...mogliby ustala normy efektywnoci i rejestrowa znaczne i nieoczekiwanezmiany w otoczeniu...Cesar przekręcił włącznik, który miał za plecami...Rubens usuwał poza miłość swe miłosne przygody, nie dlatego że był nieczuły, lecz dlatego że zamierzał je zamknąć w granicach sfery czysto erotycznej,...Myślenie w Polsce zawsze szokowało...Łuczywo palące się w grubach przygasło...sieciowego (sieciowego)” str...xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxc— Wierzę — rzekł, na pół przekonany...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Dlatego czsto zarzuca si Franckowi, |e jego instrumentacja jest ci|ka, szkolna. I faktycznie, mo|na odnie[ takie wra|enie sBuchajc I lub III cz[ci Symfonii d-moll. Bardziej a|urow konstrukcj nadaB Franek swoim poematom symfonicznym. S zdecydowanie mniej ci|kie. Tak|e zastosowane instrumentarium zwraca nasz uwag. Nie ma dwch kompozycji, w ktrych wyzyskiwaBby ten sam zespB wykonawczy. Orkiestra Francka jest wyjtkowo zr|nicowana. Czsto instrumenty traktuje solistycznie, co stawia jego twrczo[ symfoniczn na granicy z koncertami instrumentalnymi.
Wyjtkowa pozycja Francka w historii muzyki XIX wieku wypBynBa ze specyficznego charakteru jego twrczo[ci. W Pary|u, z ktrym Franek nie rozstaB si a| do [mierci w 1890 roku, zbiegBy si w owym czasie drogi wybitnych artystw, reprezentujcych r|ne kierunki twrczo[ci. Do stolicy Francji zmienne koleje losu zawiodBy Fryderyka Chopina, przebywaB tam Ferenc Liszt. Zetknicie si z bezpo[rednie kompozytorw z kultur francusk rozmaicie podziaBaBo na ich twrczo[. Na Chopina
41
twrczo[
wywarta ona nikBy wpByw, wikszy na Liszta, ktrego twrczo[ miaBa generalnie charakter wielonurtowy. Jeszcze inaczej przedstawiaB si pod tym wzgldem wpByw kultury francuskiej na Francka.
Przeznaczeniem Francka byBa niejako kontynuacja tradycji niemieckich i przyswojenie ich muzyce francuskiej. Fascynacja kompozytora twrczo[ci Bacha i Beethovena wynikaBa zarwno z tradycji rodzinnych, jak i osobistych zapatrywaD kompozytora. W rozbudzeniu zainteresowaD kultur niemieck znaczn rol odegraB zapewne wspomniany ju| nauczyciel Anton Reicha. Nie nale|y jednak zbytnio przecenia jego roli, biorc pod uwag fakt, |e wychowankami Reichy byli rwnie| Liszt i Berlioz, a ich twrczo[ potoczyBa si zupeBnie odmiennymi torami.
O nawizaniu do muzyki dawnej mo|na mwi w odniesieniu do caBego stulecia. Przecie| zapocztkowane ju| przez Mendelssohna na pocztku XIX wieku prby stylizacji ulegBy znacznemu o|ywieniu przeradzajc si w uksztaBtowan orientacj artystyczn widoczn na przykBadzie twrczo[ci Brahmsa, Brucknera czy Regera.
Cesar Franek