X

Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.Profilaktyka zaburze� emocjonalnych to przede wszystkim uczenie dziecka r�nych sposob�w radzenia sobie w sytuacjach trudnych, a nie tylko ochrona dziecka przed...Aby jakiekolwiek wydarzenie czy sytuacja mog�o zaistnie� na planie fizycznym,musi zosta� poprzedzone przez my�l, wprawione przez ni� w ruch oraz...Choć dodatkowe wyniki uzyskane przez Langer wykazały istnienie wielu sytuacji, w których ludzie nie zachowują się w taki automatyczny sposób, badaczka ta jest...porównana do sytuacji szachisty, który ma do swej dyspozycji szereg figur o różnychfunkcjach i wartościach i których ruchami kieruje dla uzyskania swego celu...W warunkach �yda spo�ecznego wa�nym czynnikiem okre�laj�cym mo�liwo�ci cz�owieka, a wi�c kszta�tuj�cym te� jego sytuacj�, s� obowi�zuj�ce normy, przepisy,...Aby na etapie projektowania zapewnić wyświetlenie obrazków identyfikowanych przez ścieżki względne, należy dodać do ścieżki # # w opcjach projektu katalog, w...Regresing - uzdrawianie stosunku do przeszłości (DL,LŻ) Regresing, to technika polegająca na wprowadzeniu się w stan regresywny umożliwiający dotarcie do...RegułyJeśli przyjrzysz się specjalizacji char_traits dla typu wchar_t, zauważysz, że jest onpraktycznie identyczny jak odpowiednik dla typu char:4...wariant pr�by zegara polega na tym, �e choremu daje si� model tarczy zegarowej z ruchowymi wskaz�wkami (bez zaznaczonych cyfr), prosz�c, aby ustawi� wskaz�wki na godzin�,...określonych sytuacjach używamy pewnych zwrotów, których unikamy w innych warunkach...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

W przeciwie�stwie do przypominania, przedmiot zapami�tywania pojawia si� tu ponownie w polu spostrze�eniowym cz�owieka.
~ch Trzecia miara jest miar� po�redni� poprzez ponowne uczenie si�. 'm~ Pozwala ona wnioskowa� o procesie przechowania na podstawie zaoszcz�dzania czasu, liczby pr�b itp. w drugim uczeniu si� w por�wnaniu z pierwszym uczeniem si� zachodz�cym w fazie zapami�tywania.
i�u Te trzy miary wyr�niane s� te� cz�sto ze wzgl�du na specyficzne metody badania ka�dej z nich (patrz ni�ej).
Niezale�nie od faz, w tradycyjnych badaniach psychologicznych wyodr�bniano te� r�ne rodzaje pami�ci. Jeszcze w XIX wieku psychologowie badali zakres pami�ci bezpo�redniej (Jacobs, 1887). Osobie badanej eksponowano szeregi cyfr, liter, zg�osek itp., kt�re ona natychmiast powtarza�a
.ci z pami�ci. Zakres pami�ci okre�lany by� liczb� cyfr, liter itp., kt�re osoba ~b badana potrafi�a poprawnie powt�rzy�. W badaniach tych wyst�pi� ciekawy to problem jednostki pami�ci. Okaza�o si�, �e badani zapami�tuj� mniej wi�cej ~z
jednakow� liczb� element�w, niezale�nie od ich rodzaju, a wi�c niezale�nie I od tego, czy s� to np. s�owa czy litery (5 liter i 5 s��w 5-literowych). George
Miller (1956) obliczy�, �e ta jednostka pami�ci wynosi 7�2. Jest ona -z wyra�nie jednostk� znaczeniow�, a nie formaln�. To, co jest percypowane '� jako ca�o�� maj�ca okre�lone znaczenie, mo�e stanowi� tak� jednostk�. u � Jednostka pami�ci pojawia si� te� w badaniach pami�ci kr�tkotrwa�ej,
gdy� jej ujmowanie bywa zbli�one do ujmowania pami�ci bezpo�redniej (por. s. 39).
Inne rozr�nienie polega na powi�zaniu pami�ci jako w�a�ciwo�ci a uk�adu nerwowego z poszczeg�lnymi analizatorami (W�odarski, 1964). Pami�� zale�n� od rodzaju analizatora - a wi�c wzrokow�, s�uchow�, dotykow� itp., mo�na okre�li� jako zdolno�� peryferyczn�. W eksperymentach W�odarskiego, dotycz�cych zapami�tywania prostych bod�c�w na
'I granicy progu czu�o�ci, okaza�o si�, �e osoby badane r�ni�y si� nie tytko interindywidua�nie, lecz i intraindywidualnie pod wzgl�dem trwa�o�ci parni�ci, zale�nie od zaanga�owanego w procesie odbiorczym analizatora, je�li mo�liwo�� werbalizacji zosta�a wyeliminowana. Tak wi�c mo�na m�wi� o istnieniu pami�ci jako zdolno�ci og�lnej, funkcjonuj�cej przy dzia�aniu
bod�c�w z�o�onych dzi�ki wynikom pracy wielu analizator�w, I sk�adnik stanowi pami�� werbalna. Mo�na jednak bada� odr�br ry, kt�rych zdolno�ci przechowywania �lad�w uprzednich pob by� r�ne u tej samej osoby badanej (por. uwagi o pami�c s. 36 i o modu�owo�ci, s. 54).
W wielu podr�cznikach psychologii (por. Witwicki, 1962, v odr�nia si� pami�� mechaniczn� i logiczn�- pierwsza dotyczy c zapami�tywania materia�u; druga - wi��e si� ze zrozumie i zdolno�ci� wy�uskania istoty rzeczy. To rozr�nienie odnosi ; innych proces�w psychicznych (jak np. odtw�rcze i tw�rcze n uczenie si� przez pr�by i b��dy przeciwstawiane uczeniu sil wi�zywanie problem�w).
W badaniach pami�ci wa�ne jest wyodr�bnienie fcryterii kt�rych jest ona oceniana. Kryteria takie w dawnych podr�cznik logii (Witwicki, 1962) okre�lane s� jako cechy pami�ci. S� to:
1 ) trwa�o�� pami�ci - kryterium odnosz�ce si� do fazy prz 2) szybko��-kryterium dotycz�ce fazy zapami�tywania; o jako �atwo�� uczenia si�;
3) dok�adno�� lub wierno�� - kryterium odnosz�ce si� mi�dzy odtwarzaniem a tym, co stanowi�o tre�� fazy zapami�ty~ 4) gotowo�� - kryterium odnosz�ce si� do fazy odtwarzani<
o to, czy przypominanie przebiega giadko i bez opor�w czy te� p. dodatkowe aktywizuj�ce bod�ce;
5) zakres pami�ci lub jej pojemno�� okre�laj�ca, ile rc go materia�u potrafimy zapami�ta� w czasie jednej pr�by, jed zycji materia�u (por�wnaj wymienion� wy�ej jednostk� pami�ci 7~2).
Jak ju� powiedzieli�my, dalszego podzia�u rodzaj�w pami�c kr�tkotrwa�� i d�ugotrwa�� dokonano analizuj�c przebieg proc twarzania informacji. Wyodr�bniono jeszcze- trzeci rodzaj pap pami�� ultrakr�tk� lub sensoryczn� (patrz podrozdzia� "Pami�� p i pami�� trwa�a"). W ramach pami�ci d�ugotrwa�ej analizowa semantyczn�, czyli og�ln� wiedz� o �wiecie, i pami�� epizodyczni osobistych do�wiadcze� danej jednostki. Rozr�nieniami tymi z< bardziej szczeg�owo w podrozdziale. "Pami�� semantyczna i epi
Metody badania pami�ci
Dwa kryteria zwykle decyduj� o wyborze metody w konkretny Pierwsze z nich to wyb�r miary pami�ci, a wi�c takiej lub i odtwarzania. Drugie to cecha pami�ci (trwa�o��, szybko��, c gotowo��), kt�r� w danym badaniu chcemy wyeksponowa�.
W ci�gu dziesi�cioleci bada� nad pami�ci� opracowano w
11