ďťż
Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, Ĺźeby mĂłc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.kontinuum okropnie jękło, jakby macierz roniła, posypał się grad kamieni filozoficznych i łysnął nowy świat - ale jaki!! Z męża baczą - rozjazda,...Kariera i sukces zawodowyWi'kszoœć badanych muzyków (67,3%) nie widzi szans na osišgni'cie esu lub zrobienie kariery zawodowej...O szczęśliwej przyszłości ĹźydĂłw jeszcze na tym świecie Talmud powiada: „Nadejdzie czas, Ĺźe wzejdzie na świat Mesjasz Ĺźydowski, wtedy dopiero ziemia...– A czymĹźe właściwie jest świat zewnętrzny? PoniewaĹź doświadczamy go jedynie poprzez nasze zmysły, nigdy nie widzimy go praktycznie w czystej formie,...Quo Vadis-Henryk Sienkiewicz, quovadis72559ROZDZIAŁ LXXIIA Rzym szalał po dawnemu, tak iż zdawało się, że to miasto, które podbiło œwiat,poczyna się...swoich najlepszych uczniĂłw, wprowadzać ich w tajniki nauk ścisłych, w świat literatur staroĹźytnych i nowoĹźytnych, w to wszystko, co zwykle jest udziałem...KrĂłl Edyp chciał uniknąć swego losu, naznaczonego mu przez bogĂłw, zanim jeszcze przyszedł na świat...Ale Kaśka nie chce tej prawdy zrozumieć, Ĺźyje jeszcze sama za krĂłtko i choć od dziecka widzi nędzę i bĂłl, przez jakie podobne jej istoty przechodzą, wobec...Jednak ten drugi scenariusz nie wydaje mi się bardziej prawdopodobny od pierwszego, ponieważ œwiat potrzebuje chińskiej wytwórni...Tansy odwraca kartkę (na froncie albumu wytłoczono: ZŁOTE WSPOMNIENIA) i oto widzi siebie i Irmę na pikniku Mississippi Electrix, kiedy dziewczynka miała cztery...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

A moze to być tyz i głos, taki perlisty, jakby fto korolami z
grani suł. A casym chłopiec sóm nie wiy, cy to ta głowa, cy to ta noga, cy to te
ocy, cy to te zšbki, cy sytko naroz. I patrzy, jak w œwięty obrozek i modli się
ocami. I całe cielsko go œwierbi, jakby się piyrzył abo mu skrzydła rosły. A
dziywki septały: "Ej, Boze, Boze, ocami się modli. Piyrzy się, jakby mu skrzydła
rosły". A Władek-Platon prawi dalej: - A pote sie cłeku spostrzezes, ze nie ino
jedno, ale inkse ciała tyz sóm piykne. U jednej oko, u drugiej zšbki, u trzeciej
chód. I fte cłek skrzidła prostuje. I leci od jednej ku drugiej i suko
nopiękniejsej pięknoœci to tu, to tam. I w ocak marnieje. I œpiewo: "Kany się
wywine, kany się obróce, to jedne pociese a drugóm zasmuce". A dziywcęta
septały: "Ej, wiera, wiera, drugóm zasmuce, ej, zasmuce". - Ale na takiego kora
bosko musi przyjœć. I przychodzi. Abo go djabli postrasóm, abo po kufie
dostanie, abo go zol potardze. To se wte zaœpiywo: "Skorołeœ mnie Boze, ino nie
wiym, za co, cy za jednóm nocke, cy za całe lato". A dziywcęta septajóm: "Ej,
Boze, Boze, cy za całe lato?" Ale Władek-Platon cišgnie dalej: - A pote cłeku
sie ani spostrzezes, ze prowdziwe piekno w dusy siedzi, a nie po wierchu ciała
sie œciele. I sukos, wtoro mo duse piyknóm. Œlachetnóm. Ujmujšcóm. A cystóm,
jako ta woda w Ÿródle. I siados koło takiej. I piykne myœli przy niej płodzis. I
wiersyki układos. I œpiewos. Het zeœ urzeknięty - tóm dusom. Tu Goœka Chowaniec
nasemu Platonowi przerywo: "A bee sie taki zyniył?" A Władek na to: "Eee!" Goœke
jaz siepło ze złoœci. Pado: "Hej, takiemu to ino popatrzyć". Obróciyła sie na
pięcie i telo-œ jóm widzioł. A inkse za niom. I tak sie skóńcyło Platonowe
naucanie dziywcšt. * * * O tym, jako Władek Trebunia-Tutka, nas piyrsy na
œwiecie Platon, styrmoł się po drabinie ku słonku, co przeziyrało bez dziure w
dachu Na Ornaku, ka teroz schronisko stoi, stoła przed wiekami sopa i w tyj to
sopie nas Władek Trebunia-Tutka objaœnioł ludziskóm, jako sie mo poznawać œwiat.
W dachu sopy dzióra była. Bez te dzióre słónko przeziyrało. Stoła tyz w sopie
drabina. Władek wystyrmoł sie na piyrsy scebel i tak zacón prawić: - Tyn scebel
to scebel fantazyi, abo - jako fto woli - wyobrazynio. Fantazyjo nojraŸniej sie
cuje w ciemnoœci. Im ciemniej, tym jej raŸniej. Ona juz tako jest, ze ci - cłeku
- cienie abo w rozmaite potwory, abo janioły przemiynio. Widzis jóm? Hań w kšcie
cupi dziwozona. Widzis? Pod dachem wisi strzyga. Słysys, jak koło sopy djabli
burzóm? Ale moze ci sie i janioł przywidzieć. Ono cie nęci, kusi. Cłek se myœli:
ej kiebyk kapke złota mioł... Abo: ej kiebyk mioł jakóm takóm babine... Jakiego
janiołka. I tak to wej cłek połyko i wlywo w siebie rozmaite zwidy. A kie sie
juz tak nałyko, kie sie tyj fantazyi napije, to chodzi jak spity. I staje sie,
jako by był obrozkiem samego siebie. Taki obrozek, a nie chłop. Teroz Władek
wystyrmoł sie na drugi scebel totyj drabiny i pado: - A to jest stopień
wierzenio. Wierzenio sóm rozmaite. Kie wierzys, to wierzys oku, uchu, wierzys
smakowi. Nejœci musis wierzyć. No bo, cy ty wiys, ze nie œpis? Jak zaœ patrzys,
to sie ni mozes napatrzyć i wse ino byœ patrzoł i patrzoł. I z tyj, i z tamtyj
stróny, roz z bliska, a roz z daleka i taki-zeœ jakisi nienapatrzóny. Zycie cie
minie, a ty sie œwiatu nie napatrzys. I tymu wej musis wierzyć. Patrzys, a pote
godos patrzeniu: "doœć". A to "doœć" telo znacy, ze wiara dojrzała. I wierzys
jus, ze baba jest babóm i do tego jesce dobróm babóm, choć-jeœ sie jej przecie
nie napatrzoł. Teroz Władek wyseł na trzecie podwyzsynie i pedzioł: - Na totym
podwyzsyniu rozum sie budzi. Co robi rozum? Rozum cuje harmonie. I suko. I cego
suko? Suko cyfry. Rozum cyfruje. Cyframi opowiado o harmonii. Znacy to, ze przy
muzyce. Chłopy grómy! Tu Władek wzión skrzypce do ręki i zagroł. Starodowne nuty
zagroł. A na kóńcu zagroł Krywania: "...a mojemu będzie zol kochaniu, ej
Krywaniu wysoki, Krywaniu!" A ci, co słuchali, cyfrowali. Roz dwa, roz dwa, roz
dwa...Trzy, œtyry... Kie skóńcył grać, wyseł pod sóm scyt sopy. Głowa Władzia
znasła sie w słónku. Władek wyŸroł. I wte dało sie usłyseć: - Ale dobre, ale
dobre, ale dobre... Cysto prowda... Przepiykne... A z dołu krzyceli: "Ujku! Co?
Co dobre? Przecie powiedzcie!" Ale Władek Trebunia-Tutka, nas podhalański
Platon, nic więcej nie pedzioł, ino powtorzoł, ze dobre. Kie óni jesce wołali,
machnón rękóm i rzek zezłoscony: - "Nie bede godoł bo i nima do kogo". * * * O
tym, jak nas podhalański Platon, Władek Trebunia-Tutka, dowodziył, ze my zyli,
zakiel my sie urodziyli Józek Komperda ze Szaflar nie wierzył, ze my byli w
zaœwiatak zakiel my sie na tym œwiecie urodziyli. Chodziył za Władkiem i pytoł:
"Ujku, dajcie dowód". I co sie nie robi. Akurat œli ludzie na Rusinowóm Polane
ku kaplicce. Pomiędzy ludziami sło dziywce, moze jej wte było dwanoœcie, a moze
œtyrnoœcie roków. Nazywała sie Goœka Gombos z Jurgowa. Zawołoł Władek dziywce ku
sobie i pyto sie, cy umie grać na skrzypcak. A ona, ze nie, bo ni mo skrzypiec.
Władek wyjmuje swoje skrzypce, drugie biere od Bartka Kudasika i daje
dziywcęciu. Pado: - Ona tu nóm zagro nute, wtoryj jesce na tym œwiecie nie
słysała. A wy sie ino patrzojcie, jako ona będzie robić to, cego się nigda ni
ucyła. Goœka wziyna skrzypce. Przycisła strune, przejechała smyckiem, wyseł ton
a. Pocišgła jesce roz. W tym samym casie Władek podjechoł ze sekundym na C-dur.