Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.W istocie otrzymujemy wynik, ktry ma nieoczekiwanie interesujce konsekwencje: pierwsze teorie - to znaczy pierwsze prbne rozwizania problemw - i pierwsze problemy...Podział na wiedzę "że" i wiedzę "jak", oraz przyjęte przez Andersona rozwiązanie nasuwa pewne uwagi...W kadym razie do tej grupy rozwiza wpisuje si rwnie Konstytucja polska, nie poprzestajc na oglnym okreleniu dziaa Rady Ministrw, lecz detalizujc je w...jak jasnoci rozwiza w wity ojciec problem potrzeby rozkoszowania si modlitw? Akurat przypomniaa mi siniedawno przeczytana opinia pewnego duchownego...Gdy zadne wysilki nie uzgodnily dotychczasowych przeciwienstw filozofii i nie bylo widac definitywnego rozwiazania ani po jednej stronie, ani po drugiej, zaczeto go...Liczbę prac naukowych poświęconych hitlerowskiemu „ostatecznemu rozwiązaniu" szacuje się ostrożnie na ponad 10 tysięcy...Osiemnastka przymrużył swe zielone złośliwie-przepiękne oczy i rozwiązał ręcznik, w którym przyniósł kulkowce...„Złe rozwiązanie podsunie ci to właściwe”...Rozwiązanie zadania z fizyki 11...Rozwiązanie zadania z fizyki 10...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

11 x − y − 3 = 0,
x + 3y − 11 = 0,
2x + y − 12 = 0
Przykład 7.12 Napisać w postaci proporcji podwójnej równanie prostej przechodzącej przez
punkt P0 i równoległej do wektora u, mając dane
a)
P0 = (1, −3, 0) ,
u = [3, −2, 5]
b)
P0 = (2, 3, 4) ,
u = [1, 1, 0]
c)
P0 = (2, 3, 4) ,
u = [0, 1, 0]
d)
P0 = (2, 3, 4) ,
u = [1, 0, 0]
118
MATEMATYKA
7. PROSTA I PŁASZCZYZNA W PRZESTRZENI R3
Rozwiązanie 7.12 Na podstawie definicji mamy
x − x0
y − y
z − z
=
0 =
0
p
q
r
Stąd
x − 1
y + 3
2
a)
=
=
3
−2
5
x − 2
y − 3
2 − 4
b)
=
=
, tzn. x − 2 = y − 3, z − 4 = 0
1
1
0
x − 2
y − 3
2 − 4
c)
=
=
, x = 2, z = 4, y− dowolne
0
1
0
x − 2
y − 3
2 − 4
d)
=
=
, y = 3, z = 4, x− dowolne
1
0
0
Przykład 7.13 Napisać w postaci parametrycznej równania prostej
x − 1
y − 3
2 − 5
a)
=
=
2
4
6
b)
2x + 3 = 4y + 5 = 8z
Rozwiązanie 7.13 Przyjmując
x − 1
y − 3
2 − 5
=
=
= t
2
4
6
otrzymujemy
x = 1 + 2t
y = 3 + 4t
z = 5 + 6t
Przyjmując
2x + 3 = 4y + 5 = 8z = t
otrzymujemy
3
t
5
t
t
x = − +
y = − +
z =
2
2
4
4
8
Przykład 7.14 Napisać równanie płaszczyzny, która przechodzi przez:
a)
punkt (1, −2, −1) i jest prostopadła do wektora [1, −3, 2],
b)
punkt (0, 2, 5) i jest równoległa do wektorów [1, 0, 0] i [2, 1, −3],
c)
punkty (1, 0, 5), (−1, 2, 2), (0, 3, 4),
x
x + 2
x − 3
d)
dwie proste równoległe l1 :
= y − 1 =
, l
= y = 2/3.
2
3
2 :
2
−−→
Rozwiązanie 7.14 Zgodnie z Twierdzeniem 7.15 mamy N · P0P = 0. A wi ęc
1 (x − 1) − 3 (y + 2) + 2 (z + 1) = 0
Stąd
x − 3y + 2z − 5 = 0
Zgodnie z Twierdzeniem 7.16
−−→
P0P = tu1 + su2
119
7. PROSTA I PŁASZCZYZNA W PRZESTRZENI R3
MATEMATYKA
A wi ęc
¯
¯
¯
¯
¯ x − 0 1
2 ¯
¯
¯
¯ y − 2 0
1 ¯ = 0
¯ z − 5 0 −3 ¯
Czyli
¯
¯
¯
¯
¯
¯
¯ 0
1 ¯
¯ 1
2 ¯
¯ 1 2 ¯
x ¯
¯
¯
¯
¯
¯
¯ 0 −3 ¯ − (y − 2) ¯ 0 −3 ¯ + (z − 5) ¯ 0 1 ¯ = 0
3 (y − 2) + (z − 5) = 0
3y + z − 11 = 0
Zgodnie z Twierdzeniem 7.17 mamy
¯
¯
¯
¯
¯
¯
¯
¯
¯ x − 1 −1 − 1 −1 ¯
¯ x − 1 −2 −1 ¯
¯
¯
¯
¯
¯ y − 0
2
3 ¯ = 0 = ¯ y
2
3 ¯ =
¯ z − 2 2 − 2
2 ¯
¯ z − 2
0
2 ¯
¯
¯
¯
¯
¯
¯
¯ 2 3 ¯
¯ −2 −1 ¯
¯ −2 −1 ¯
= (x − 1) ¯
¯
¯
¯
¯
¯
¯ 0 2 ¯ − y ¯ 0
2 ¯ + (z − 2) ¯
2
3 ¯ =
= 4 (x − 1) + 4y − 4 (z − 2) = 0
4x + 4y − 4z + 4 = 0, −→ x + y − z + 1 = 0
Patrz Twierdzenie 7.18, a = 2, b = 1, c = 3
¯
¯
¯
¯
¯ x − 0
2
3 ¯
¯
¯
¯ y − 1
1
−1 ¯ = 0
¯ z + 2
3
2 ¯
Stąd
x + y − z − 3 = 0
120
MATEMATYKA
8. CIĄGI I SZEREGI LICZBOWE
8
Ciągi i szeregi liczbowe
8.1
Ciąg liczbowy i jego granica
Liczby naturalne
(1, 2, 3, 4, . . . , n, . . .)
(346)
liczby parzyste dodatnie
(2, 4, 6, 8, . . . , 2n, . . .)
(347)
liczby nieparzyste dodatnie
(1, 3, 5, 7, . . . , 2n − 1, . . .)
(348)
odwrotności liczb naturalnych
µ

1 1 1
1
1, , , , . . . ,
, . . .
(349)
2 3 4
n
są przykładami ciągów.
Definicja 8.1 Funkcj ę odwzorowującą zbiór liczb naturalnych N w zbiór liczb rzeczywistych
R
f : N −→ R
(350)
nazywamy ciągiem nieskończonym o wyrazach rzeczywistych lub ciągiem liczbowym
albo krótko: ciągiem i oznaczamy
(an) lub (a1, a2, . . . , an, . . .)
(351)
Symbol n nazywamy wskaźnikiem, a an wyrazem o wskaźniku n albo n− tym
wyrazem ciągu liczbowego. Do zdefiniowania ciągu liczbowego wystarczy wi ęc podać wzór
na jego n− ty wyraz.
Uwaga 8.1 Mając na uwadze informacje uzyskane w szkole średniej, zauważamy, że odwzoro-
wanie (350) charakteryzuje si ę tym, że jego argumentami są kolejne liczby naturalne. Nie jest
wi ęc odwzorowaniem, które ogólnie nazywamy odwzorowaniem ciągłym. Funkcj ę zależną
od argumentu zmieniającego si ę skokowo nazywamy funkcją dyskretną. Jej wartości są
punktami o współrz ędnych (n, f (n)) lub (n, an) (patrz rysunki w dalszej cz ęści wykładu).
Ciąg arytmetyczny (p− pierwszy wyraz, d− różnica ciągu)
(p, p + d, p + 2d, p + 3d, . . . , p + (n − 1) d, . . .)
(352)
oraz ciąg geometryczny (p− pierwszy wyraz, q− iloraz ciągu)
¡
¢
p, pq, pq2, pq3, . . . , pqn−1, . . .
(353)
są przykładami ciągów bardziej złożonych.
Szczególnym przypadkiem ciągu jest ciąg o takich samych wyrazach - ciąg stały (c−
dowolna liczba)
(c, c, c, . . . , c, . . .)
(354)
który jest jednocześnie ciągiem geometrycznym (q = 1) i arytmetycznym (d = 0).
121
8. CIĄGI I SZEREGI LICZBOWE
MATEMATYKA
Innymi przykładami ciągów są odwzorowania
(−1, 1, −1, 1, . . . , (−1)n , . . .)
(355)
µ
µ


1
10
113
1 n
2, 2 , 2
, 2
, . . . , 1 +
, . . .
(356)
4
27
256
n
¡ √ √ √

¢
c,
c, 3 c, 4 c, . . . , n c, . . .
(357)
³ √ √ √

´
1,
2, 3 3, 4 4, . . . , n n, . . .
(358)
µ

1 2 3 4
n
, , , , . . . ,
, . . .
(359)
2 3 4 5
n + 1
W ciągu liczbowym bardzo ważne jest uporządkowanie wyrazów. Ciągi
(1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, . . .)
(360)
i
(1, 0, 1, 0, 1, 0, 1, 0, . . .)
(361)
pomimo tej samej liczby zer i jedynek są różne, ponieważ ich wyrazy są inaczej uporządkowane.
Definicja 8.2 Mówimy, że ciąg (an) jest:
1. rosnący (silnie rosnący), jeżeli15
∀n ∈ N
an < an+1
(362)
2. niemalejący (słabo rosnący), jeżeli
∀n ∈ N
an ≤ an+1
(363)
3. malejący (silnie malejący), jeżeli
∀n ∈ N
an > an+1
(364)
4. nierosnący (słabo malejący), jeżeli
∀n ∈ N
an ≥ an+1
(365)
5. monotoniczny, jeżeli jest niemalejący lub nierosnący,
6. silnie monotoniczny, jeżeli jest rosnący lub malejący.