Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Te same osoby, które prowadziły bada-
nia w interesującym ich zakresie mogą później w trakcie realizacji projektu zajmować się tym samym zagadnieniem.
P: Jaki średnio procent czasu realizacji projektu jest przeznaczany na badania?
O: Osobiście badania traktuję jako część etapu planowania. Dodatkowo, dobrym stwierdze-niem dla osób zajmujących się planowaniem projektów informatycznych jest „Zmierz dwa razy, aby przycinać tylko raz.”. Dzięki każdej godzinie spędzonej na planowaniu zaoszczędza się trzy w trakcie prac wdrożeniowych. Trudno określić średnią procentową ilość czasu. Nasz zespół
na planowanie może poświęcić od 10 do 25% całkowitego czasu, ale to się zmienia w zależ-
ności od zakresu i skali projektu.
66
Zarządzanie projektami IT
Z praktyki — ciąg dalszy
P: W jaki sposób w branży prawniczej są inicjowane projekty? Czy zlecenia są kierowane do dostawców, ogłaszane w fachowych czasopismach czy może są rozpoczynane po pojawieniu
się zapotrzebowania na rozwiązanie problemu?
O: W większości przypadków projekty są rozpoczynane w celu znalezienia rozwiązania problemu. Zazwyczaj konieczne jest określenie rozwiązania, które spełni wymagania biznesowe.
Aby znaleźć możliwe rozwiązania alternatywne, przeprowadza się badania. Dysponowanie wiedzą na temat tego, w jaki sposób inne firmy prawnicze znalazły rozwiązanie spełniające podobne wymagania biznesowe może być pomocne w kierowaniu pracami badawczymi.
P: Czy specjalistyczne szkolenie powinno być częścią badań przeprowadzanych do projektu?
O: Tak, ale tylko, gdy ma się pewność, że szkolenie nie pójdzie na marne. Szkolenie powinno być na tyle obszerne, aby jej uczestnik zapoznał się z technologią i produktem. Obecnie większość szkoleń jest sponsorowanych przez dostawców. Nawet w przypadku szkoleń należy być
obiektywnym.
P: Jaki wpływ na badania do projektu mają dostawcy?
O: Dostawcy są znakomitym źródłem informacji na temat swoich produktów. Konieczne jest
zorientowanie się, co jest źródłem ich przychodów. Jeśli dostawca reprezentuje wszystkie pro-dukty, określony ich margines może narzucać stosowanie jego rozwiązania. Poza tym od do-
stawców usłyszy się tylko dobre wiadomości, dlatego należy założyć, że nie będą kompletne.
P: Jak bardzo w trakcie przeprowadzania badań do projektu przydaje się internet?
O: Internet jest odpowiednim miejscem, od którego można rozpocząć badania. W sieci można
znaleźć magazyny, artykuły, techniczne specyfikacje, materiały udostępnione przez dostawców, a także historie projektów zakończonych zarówno powodzeniem, jak i porażką. W celu zapoznania się z typami problemów, z jakimi aktualnie borykają się klienci dostawców i ich rozwią-
zaniami, dobrym pomysłem może być zajrzenie na ich strony internetowe.
P: W jaką pułapkę najczęściej wpada kierownik projektu informatycznego i jak można jej uniknąć?
O: Zbyt wiele razy technologia była wymówką dla całej reszty. Należy pamiętać o tym, aby
przypisywać sobie zasługi, gdy się na nie zasłużyło i również dzielić się sukcesem z innymi.
Rozwlekanie projektu lub dodanie do niego elementów już po stworzeniu planu i zatwierdze-
niu karty projektu może go zrujnować. Kierownik projektu musi nauczyć się mówić „nie”, lub przynajmniej „Przyjrzymy się projektowi później.”. Niektórzy sponsorzy wesprą Cię w takiej de-fensywnej postawie.
P: Jakie są charakterystyczne cechy badań zakończonych powodzeniem?
O: Przede wszystkim nie jest to tylko wiedza techniczna, ale też korzyści biznesowe, które mu-szą zostać zbadane. Jeśli wszystko działa, zastąpienie koncentratorów ethernetowych bardziej zaawansowanymi przełącznikami nie będzie wiele znaczyło dla członka zarządu. Jeśli członek zarządu wiedziałby, że przełączniki umożliwią użytkownikom obsługującym klientów telefo-nicznie uzyskanie szybszego dostępu do informacji i osiągnięte oszczędności zostaną wyrażone liczbami, powiązane z tym badania będą dla niego interesujące.
P: Jaką radę dasz innym kierownikom projektów informatycznych badających nowe technologie?
O: Specjaliści mają skłonność do jak najszybszego wprowadzania najnowszych technologii.
Jeśli projekt zaangażował duże środki finansowe i wpłynie na funkcjonowanie firmy, badania do niego należy tak przeprowadzać, jakby los firmy zależał od sukcesu projektu.
Rozdział 2. ♦ Planowanie projektu
67
Podsumowanie
Każdy projekt ma swoje granice. Przed rozpoczęciem realizacji projektu, określeniem
budżetu lub zdefiniowaniem jego celu, konieczna jest znajomość granic projektu. Kie-
rownik projektu musi dokładnie wiedzieć, w jakim celu projekt jest realizowany.
Celem planowania projektu jest udzielenie odpowiedzi na pytania powiązane z zasię-