Strona startowa Ludzie pragnÄ… czasami siÄ™ rozstawać, żeby móc tÄ™sknić, czekać i cieszyć siÄ™ z powrotem.Profilaktyka zaburzeñ emocjonalnych to przede wszystkim uczenie dziecka róŸnych sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych, a nie tylko ochrona dziecka przed...[ Integrated: Intel 82915GM Graphics Controller 0 ]W³aœciwoœci procesora graficznego:Karta wideo Intel 82915GM Graphics Controller 0Nazwa kodowa...Gdy zakoDczyB si sezon oratoryjny 1750, w ramach którego prawykonana zostaBa Teodora, Handel po raz ostatni wyprawiB si do Rzeszy, której granice przekroczyB akurat w dniu [mierci Bacha (niewiele wcze[niej i jego |ycie znalazBo si podobno w niebezpieczeDstwie -w zwizku z wypadkiem powozu, którym podró|owaB przez Holandi)Jakim sposobem dotrzemy do tÄ™czy z zasÅ‚oniÄ™tymi oczami?Kiedy nie bÄ™dziesz na niÄ… patrzyÅ‚, nie bÄ™dzie mogÅ‚a wydawać siÄ™ odlegÅ‚a - tÅ‚umaczyÅ‚ mu Arnold...— Jak to nie obchodzi?! — krzyknÄ…Å‚ kapitan Giles nie kryjÄ…c już oburzenia, które zresztÄ… przejawiaÅ‚o siÄ™ u niego w sposób opanowany i spokojny...Choć dodatkowe wyniki uzyskane przez Langer wykazaÅ‚y istnienie wielu sytuacji, w których ludzie nie zachowujÄ… siÄ™ w taki automatyczny sposób, badaczka ta jest...KiedyÅ› miaÅ‚em sposobność obserwować go przez caÅ‚y wieczór podczas koncertu symfonicznego; ku memu zdziwieniu, siedziaÅ‚ w pobliżu, wcale mnie jednak nie...poczciwy Chapsal i Noël dlatego tylko jest tolerowany, że wypada przy sposobnoÅ›ci ortogra- ficznie napisać francuski bilecik, inaczej dosyć by byÅ‚o...Tym sposobem podejÅ›cie na wysokość szeÅ›ciuset metrów zajęło nam ponad cztery godziny, a wÄ…tpiÄ™ aby przebyty dystans na mapie wyniósÅ‚ wiÄ™cej niż trzy...SkoczyÅ‚em na pieÅ„ z takim rozmachem, że o maÅ‚o nie spadÅ‚em z urwiska, co byÅ‚o z pewnoÅ›ciÄ… najprostszym i najszybszym sposobem dotarcia na dno przepaÅ›ci...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

ewentualnego rozgrzeszania jednostek, grup, czy instytucji z pewnych dziaBaD, dlatego |e dziaBania te tworzyBy, umacniaBy czy przyspieszaBy pewne procesy oceniane przez nas dodatnio. NiewBa[ciw byBaby jednak i druga skrajno[, tzn. zapominanie przy ocenie dziaBaD
7> Tam|e s. 219.
450
ludzkich o procesie historycznym i jego rezultatach dla |ycia czBowieka. Historyk musi znajdowa ka|dorazowo drog midzy tymi skrajno[ciami. Marksizm proponuje stanowisko antropocentryczne, uznajce czBowieka za warto[ najwy|sz i ostateczn; to stanowisko te| ma najwiksz szans, by sta si najbardziej pierwotnym kryterium ocen historycznych i pomoc historykowi w szukaniu dróg warto[ciowania. O ile w procesie ustalania praw, czyli zale|no[ci ogólnych historyk musi si oderwa od czBowieka jako jednostki, o tyle  w my[l postulatu antropocentryzmu  w toku dokonywania ocen musi mie tego czBowieka konkretnego, czBowieka |ywego i jego indywidualne potrzeby  stale przed oczyma. Trzeba zaznaczy, |e antropocentryzm gBoszony na gruncie marksizmu nie traktuje czBowieka jednostronnie i absolutnie w jego sferze egzystencjalnej. Nie odrywa tej sfery od sfery spoBecznej, a tym bardziej (tak jak niektóre filozofie  egzystencjalne" i personalistyczne) obu sfer sobie nie przeciwstawia. Jednostka nie jest traktowana ani w oderwaniu, ani jedynie jako twór spoBeczeDstwa, lecz jako czynnik twórczy w dziejach. Nie wchodzimy gBbiej w te sprawy, bowiem z nasz prac wi| si one jedynie ubocznie.
SformuBowane tu stanowisko antropocentryczne zawiera si midzy abstrakcyjn koncepcj niezmiennej natury ludzkiej a relatywizmem historyzmu. Wynika z niego uznanie w pewnym zakresie wspólnej podstawy natury ludzkiej w odniesieniu do ró|nych okresów i ró|nych terytoriów. Chodzi przy tym nie tylko o pBaszczyzn biologiczn (cho w tym wzgldzie wspólna podstawa wydaje si najwyrazniejsza) lecz równie| o pBaszczyzn psychologiczn. Ka|dy historyk jest przekonany o pewnych staBych cechach natury ludzkiej, o pewnych staBych potrzebach czBowieka i na tym opiera wiele ze swych stwierdzeD.
XXVI. STRUKTURA METODOLOGICZNA HISTORII
1. KRYTERIA KLASYFIKACJI NAUK
Zebrali[my ju| chyba do[ du|o materiaBu, by odpowiedzie na pytanie, jaka jest struktura metodologiczna historii lub inaczej mówic, do jakiej grupy, klasy czy rodziny nauk mo|na zaliczy histori. Najpilniejszej za[ odpowiedzi domaga si pytanie, czy  jak gBosz przedstawiciele fenomenalistycznej (indukcjonistycznej) koncepcji nauki  historia ma charakter idiograficzny, a wic opisowy, nie realizujcy zadaD teoretycznych i monologicznych.