X

Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.Profilaktyka zaburze� emocjonalnych to przede wszystkim uczenie dziecka r�nych sposob�w radzenia sobie w sytuacjach trudnych, a nie tylko ochrona dziecka przed...[ Integrated: Intel 82915GM Graphics Controller 0 ]W�a�ciwo�ci procesora graficznego:Karta wideo Intel 82915GM Graphics Controller 0Nazwa kodowa...Gdy zakoDczyB si sezon oratoryjny 1750, w ramach kt�rego prawykonana zostaBa Teodora, Handel po raz ostatni wyprawiB si do Rzeszy, kt�rej granice przekroczyB akurat w dniu [mierci Bacha (niewiele wcze[niej i jego |ycie znalazBo si podobno w niebezpieczeDstwie -w zwizku z wypadkiem powozu, kt�rym podr�|owaB przez Holandi)Jakim sposobem dotrzemy do tęczy z zasłoniętymi oczami?Kiedy nie będziesz na nią patrzył, nie będzie mogła wydawać się odległa - tłumaczył mu Arnold...— Jak to nie obchodzi?! — krzyknął kapitan Giles nie kryjąc już oburzenia, które zresztą przejawiało się u niego w sposób opanowany i spokojny...Choć dodatkowe wyniki uzyskane przez Langer wykazały istnienie wielu sytuacji, w których ludzie nie zachowują się w taki automatyczny sposób, badaczka ta jest...Kiedyś miałem sposobność obserwować go przez cały wieczór podczas koncertu symfonicznego; ku memu zdziwieniu, siedział w pobliżu, wcale mnie jednak nie...poczciwy Chapsal i Noël dlatego tylko jest tolerowany, że wypada przy sposobności ortogra- ficznie napisać francuski bilecik, inaczej dosyć by było...Tym sposobem podejście na wysokość sześciuset metrów zajęło nam ponad cztery godziny, a wątpię aby przebyty dystans na mapie wyniósł więcej niż trzy...Skoczyłem na pień z takim rozmachem, że o mało nie spadłem z urwiska, co było z pewnością najprostszym i najszybszym sposobem dotarcia na dno przepaści...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

ewentualnego rozgrzeszania jednostek, grup, czy instytucji z pewnych dziaBaD, dlatego |e dziaBania te tworzyBy, umacniaBy czy przyspieszaBy pewne procesy oceniane przez nas dodatnio. NiewBa[ciw byBaby jednak i druga skrajno[, tzn. zapominanie przy ocenie dziaBaD
7> Tam|e s. 219.
450
ludzkich o procesie historycznym i jego rezultatach dla |ycia czBowieka. Historyk musi znajdowa ka|dorazowo drog midzy tymi skrajno[ciami. Marksizm proponuje stanowisko antropocentryczne, uznajce czBowieka za warto[ najwy|sz i ostateczn; to stanowisko te| ma najwiksz szans, by sta si najbardziej pierwotnym kryterium ocen historycznych i pomoc historykowi w szukaniu dr�g warto[ciowania. O ile w procesie ustalania praw, czyli zale|no[ci og�lnych historyk musi si oderwa od czBowieka jako jednostki, o tyle  w my[l postulatu antropocentryzmu  w toku dokonywania ocen musi mie tego czBowieka konkretnego, czBowieka |ywego i jego indywidualne potrzeby  stale przed oczyma. Trzeba zaznaczy, |e antropocentryzm gBoszony na gruncie marksizmu nie traktuje czBowieka jednostronnie i absolutnie w jego sferze egzystencjalnej. Nie odrywa tej sfery od sfery spoBecznej, a tym bardziej (tak jak niekt�re filozofie  egzystencjalne" i personalistyczne) obu sfer sobie nie przeciwstawia. Jednostka nie jest traktowana ani w oderwaniu, ani jedynie jako tw�r spoBeczeDstwa, lecz jako czynnik tw�rczy w dziejach. Nie wchodzimy gBbiej w te sprawy, bowiem z nasz prac wi| si one jedynie ubocznie.
SformuBowane tu stanowisko antropocentryczne zawiera si midzy abstrakcyjn koncepcj niezmiennej natury ludzkiej a relatywizmem historyzmu. Wynika z niego uznanie w pewnym zakresie wsp�lnej podstawy natury ludzkiej w odniesieniu do r�|nych okres�w i r�|nych terytori�w. Chodzi przy tym nie tylko o pBaszczyzn biologiczn (cho w tym wzgldzie wsp�lna podstawa wydaje si najwyrazniejsza) lecz r�wnie| o pBaszczyzn psychologiczn. Ka|dy historyk jest przekonany o pewnych staBych cechach natury ludzkiej, o pewnych staBych potrzebach czBowieka i na tym opiera wiele ze swych stwierdzeD.
XXVI. STRUKTURA METODOLOGICZNA HISTORII
1. KRYTERIA KLASYFIKACJI NAUK
Zebrali[my ju| chyba do[ du|o materiaBu, by odpowiedzie na pytanie, jaka jest struktura metodologiczna historii lub inaczej m�wic, do jakiej grupy, klasy czy rodziny nauk mo|na zaliczy histori. Najpilniejszej za[ odpowiedzi domaga si pytanie, czy  jak gBosz przedstawiciele fenomenalistycznej (indukcjonistycznej) koncepcji nauki  historia ma charakter idiograficzny, a wic opisowy, nie realizujcy zadaD teoretycznych i monologicznych.

 

Drogi uĚźytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.