Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.Pamiętał, że w nocy drżał z zimna, ale Jja otuliła go kocem...rować1 A...Andrzej Szepietowski Matematyka dyskretna 25 czerwca 2002 roku 230 str Md9 14...powietrznodesantowych armii hiszpańskiej...Szliśmy potem Piątą Avenue, mijaliśmy te wszystkie piękne magazyny, które mama tak lubiła...przeprowadzeniatrunk` azaj~ materialno-organizaapjne podstawy funkcjonowania s~tyah kolonii...Założyli się i dorzucili jeszcze jedną flaszkę piwa...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

.. – HALINA GUŁA-KUBISZEWSKA, MAREK LEWANDOWSKI 423
Tab. 3. Porównanie ocen końcowych uzyskanych przez studentów od nauczyciela wychowania fizycznego (NWF) z oceną opiekuna dydaktycznego z uczelni za praktykę w szkole ponadgimnazjalnej NWF – przygotowanie
NWF – przygotowanie
Opiekun
Ocena
teoretyczne
praktyczne
dydaktyczny
N
%
N
%
N
%
2 2 1,37 2 1,37 3
2,05
3 10 6,85 11 7,53 26
17,81
3,5 1 0,68 0
0 20
13,70
4 21 14,38 23 15,75 30
20,55
4,5 14 9,60 14 9,60 31 21,23
5 98 67,12 96 65,75 36
24,66
Razem 146
100
146
100
146 100
Tab. 4. Porównanie ocen końcowych uzyskanych przez studentów od nauczyciela wychowania fizycznego pracującego w „szkole ćwiczeń” (NWF) z oceną opiekuna dydaktycznego z uczelni za wszystkie formy praktyki pedagogicznej
NWF – przygotowanie
NWF – przygotowanie
Opiekun
Ocena
teoretyczne
praktyczne
dydaktyczny
N
%
N
%
N
%
2 0 0 0
0 0 0
3 4 13,3 5 16,70 8
26,70
3,5 0 0 0
0 5 16,70
4 8 26,70 7 23,30 1
3,30
4,5 2 6,70 3 10,00 4 13,30
5 16 53,30 15 50,00 12
40,00
Razem 30
100
30
100
30 100
Stwierdziliśmy, że oceny bardzo dobre i dobre plus wystawione przez nauczycieli ze
„szkół ćwiczeń” stanowiły 60%, a przez opiekunów dydaktycznych z uczelni niewiele ponad 53%. Największa różnica w ocenianiu studentów przez nauczycieli akademickich i nauczycieli „szkół ćwiczeń” dotyczyła ocen dostatecznych i dobrych: opiekunowie z uczelni znacznie częściej wystawiali oceny dostateczne (tab. 4).
Ponieważ rozkład uzyskanych wyników był nieparametryczny, przy porównaniu różnic
w ocenianiu na poszczególnych etapach edukacji przez nauczycieli wychowaania fizycznego (współpracujących i niewspółpracujących ze „szkołami ćwiczeń”) oraz opiekunów dydaktycznych posłużyliśmy się dominantą (modą) (tab. 5).
Po stwierdzeniu dużej rozbieżności w ocenianiu studentów przez nauczycieli ze szkół
i z uczelni postanowiliśmy ustalić proporcje między ocenami zgodnymi i niezgodnymi i okazało się, że odsetek ocen niezgodnych malał z każdą kolejną praktyką. Niestety, był
znacznie wyższy niż odsetek ocen zgodnych (tab. 6).
424
EWALUACJA, DIAGNOZA W PROCESIE EDUKACYJNYM
Tab. 5. Najczęściej wystawiane oceny przez nauczycieli wychowania fizycznego (NWF) i nauczycieli pracujących w „szkole ćwiczeń” oraz opiekuna dydaktycznego
NWF – przygotowanie NWF – przygotowanie Opiekun dydaktyczny
Liczba
Praktyka
teoretyczne
praktyczne
studentów
ocena
N
% ocena N
% ocena N
%
SP
5
288 64,86
5
294 66,22
4
107 24,10
444
G
5
283 71,65
5
269 68,10
5
108
27,34 395
SPG
5
98 67,12 5
96 65,75 5
36 24,66
146
„SĆ”
5
16 53,30 5
15 50,00 5
12 40,00
30
SP –
szkoła podstawowa
G –
gimnazjum
SPG –
szkoła ponadgimnazjalna
„SĆ” –
„szkoła ćwiczeń”
Tab. 6. Porównanie zgodności ocen końcowych (w %) uzyskanych przez studentów od nauczyciela wychowania fizycznego (NWF) i nauczyciela „szkoły ćwiczeń” (SĆ) z oceną opiekuna dydaktycznego z uczelni za wszystkie formy praktyki pedagogicznej
NWF – przygotowanie teoretyczne
NWF – przygotowanie praktyczne
Liczba
Praktyka
studentów
Ocena zgodna
Ocena niezgodna
Ocena zgodna
Ocena niezgodna
SP 29,7
70,3
30,4
69,6 444
G 31,9
68,1
32,9
67,1 395
SPG 32,9
67,1
32,9
67,1
146
„SĆ” 43,3
56,7
43,3
56,7
30
SP –
szkoła podstawowa
G –
gimnazjum
SPG –
szkoła ponadgimnazjalna
„SĆ” –
„szkoła ćwiczeń”
Analiza nieparametryczna ANOVA rang Friedmana oraz testy Wilcoxona, U Manna–
–Whitneya i Kruskala–Wallisa wykazały, że różnice w ocenianiu studentów przez nauczycieli w szkołach i opiekunów z uczelni na każdej praktyce były statystycznie istotne. Zasto-sowana w dalszych obliczeniach korelacja rang Spearmana potwierdziła tę zależność. Okazało się, że jedynym wyjątkiem były oceny wystawiane przez nauczycieli „szkoły ćwiczeń”, gdyż test mediany i chi-kwadrat wskazał istotną zgodność ich ocen i opiekuna dydaktycznego na poziomie p = 0,02. Należy jednak pamiętać, że grupa studentów ocenianych przez nauczycieli „szkoły ćwiczeń” była nieliczna (30 osób).
PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Ograniczona forma doniesienia nie pozwala nam, niestety, na przedstawienie wszystkich wyników badania. Zestawiając najważniejsze fakty, zauważyliśmy, że:
ZAKŁADANA... – HALINA GUŁA-KUBISZEWSKA, MAREK LEWANDOWSKI 425
• istnieje niepokojąco duża niezgodność w ocenie wystawianej studentowi przez nauczyciela w szkole i opiekuna dydaktycznego na uczelni,