Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
.. – HALINA GUŁA-KUBISZEWSKA, MAREK LEWANDOWSKI 423
Tab. 3. Porównanie ocen końcowych uzyskanych przez studentów od nauczyciela wychowania fizycznego (NWF) z oceną opiekuna dydaktycznego z uczelni za praktykę w szkole ponadgimnazjalnej NWF – przygotowanie
NWF – przygotowanie
Opiekun
Ocena
teoretyczne
praktyczne
dydaktyczny
N
%
N
%
N
%
2 2 1,37 2 1,37 3
2,05
3 10 6,85 11 7,53 26
17,81
3,5 1 0,68 0
0 20
13,70
4 21 14,38 23 15,75 30
20,55
4,5 14 9,60 14 9,60 31 21,23
5 98 67,12 96 65,75 36
24,66
Razem 146
100
146
100
146 100
Tab. 4. Porównanie ocen końcowych uzyskanych przez studentów od nauczyciela wychowania fizycznego pracującego w „szkole ćwiczeń” (NWF) z oceną opiekuna dydaktycznego z uczelni za wszystkie formy praktyki pedagogicznej
NWF – przygotowanie
NWF – przygotowanie
Opiekun
Ocena
teoretyczne
praktyczne
dydaktyczny
N
%
N
%
N
%
2 0 0 0
0 0 0
3 4 13,3 5 16,70 8
26,70
3,5 0 0 0
0 5 16,70
4 8 26,70 7 23,30 1
3,30
4,5 2 6,70 3 10,00 4 13,30
5 16 53,30 15 50,00 12
40,00
Razem 30
100
30
100
30 100
Stwierdziliśmy, że oceny bardzo dobre i dobre plus wystawione przez nauczycieli ze
„szkół ćwiczeń” stanowiły 60%, a przez opiekunów dydaktycznych z uczelni niewiele ponad 53%. Największa różnica w ocenianiu studentów przez nauczycieli akademickich i nauczycieli „szkół ćwiczeń” dotyczyła ocen dostatecznych i dobrych: opiekunowie z uczelni znacznie częściej wystawiali oceny dostateczne (tab. 4).
Ponieważ rozkład uzyskanych wyników był nieparametryczny, przy porównaniu różnic
w ocenianiu na poszczególnych etapach edukacji przez nauczycieli wychowaania fizycznego (współpracujących i niewspółpracujących ze „szkołami ćwiczeń”) oraz opiekunów dydaktycznych posłużyliśmy się dominantą (modą) (tab. 5).
Po stwierdzeniu dużej rozbieżności w ocenianiu studentów przez nauczycieli ze szkół
i z uczelni postanowiliśmy ustalić proporcje między ocenami zgodnymi i niezgodnymi i okazało się, że odsetek ocen niezgodnych malał z każdą kolejną praktyką. Niestety, był
znacznie wyższy niż odsetek ocen zgodnych (tab. 6).
424
EWALUACJA, DIAGNOZA W PROCESIE EDUKACYJNYM
Tab. 5. Najczęściej wystawiane oceny przez nauczycieli wychowania fizycznego (NWF) i nauczycieli pracujących w „szkole ćwiczeń” oraz opiekuna dydaktycznego
NWF – przygotowanie NWF – przygotowanie Opiekun dydaktyczny
Liczba
Praktyka
teoretyczne
praktyczne
studentów
ocena
N
% ocena N
% ocena N
%
SP
5
288 64,86
5
294 66,22
4
107 24,10
444
G
5
283 71,65
5
269 68,10
5
108
27,34 395
SPG
5
98 67,12 5
96 65,75 5
36 24,66
146
„SĆ”
5
16 53,30 5
15 50,00 5
12 40,00
30
SP –
szkoła podstawowa
G –
gimnazjum
SPG –
szkoła ponadgimnazjalna
„SĆ” –
„szkoła ćwiczeń”
Tab. 6. Porównanie zgodności ocen końcowych (w %) uzyskanych przez studentów od nauczyciela wychowania fizycznego (NWF) i nauczyciela „szkoły ćwiczeń” (SĆ) z oceną opiekuna dydaktycznego z uczelni za wszystkie formy praktyki pedagogicznej
NWF – przygotowanie teoretyczne
NWF – przygotowanie praktyczne
Liczba
Praktyka
studentów
Ocena zgodna
Ocena niezgodna
Ocena zgodna
Ocena niezgodna
SP 29,7
70,3
30,4
69,6 444
G 31,9
68,1
32,9
67,1 395
SPG 32,9
67,1
32,9
67,1
146
„SĆ” 43,3
56,7
43,3
56,7
30
SP –
szkoła podstawowa
G –
gimnazjum
SPG –
szkoła ponadgimnazjalna
„SĆ” –
„szkoła ćwiczeń”
Analiza nieparametryczna ANOVA rang Friedmana oraz testy Wilcoxona, U Manna–
–Whitneya i Kruskala–Wallisa wykazały, że różnice w ocenianiu studentów przez nauczycieli w szkołach i opiekunów z uczelni na każdej praktyce były statystycznie istotne. Zasto-sowana w dalszych obliczeniach korelacja rang Spearmana potwierdziła tę zależność. Okazało się, że jedynym wyjątkiem były oceny wystawiane przez nauczycieli „szkoły ćwiczeń”, gdyż test mediany i chi-kwadrat wskazał istotną zgodność ich ocen i opiekuna dydaktycznego na poziomie p = 0,02. Należy jednak pamiętać, że grupa studentów ocenianych przez nauczycieli „szkoły ćwiczeń” była nieliczna (30 osób).
PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Ograniczona forma doniesienia nie pozwala nam, niestety, na przedstawienie wszystkich wyników badania. Zestawiając najważniejsze fakty, zauważyliśmy, że:
ZAKŁADANA... – HALINA GUŁA-KUBISZEWSKA, MAREK LEWANDOWSKI 425
• istnieje niepokojąco duża niezgodność w ocenie wystawianej studentowi przez nauczyciela w szkole i opiekuna dydaktycznego na uczelni,