Strona startowa Ludzie pragnÄ… czasami siÄ™ rozstawać, żeby móc tÄ™sknić, czekać i cieszyć siÄ™ z powrotem.¬---------------{t_lucretius_carus} Lukrecjusz{t_lucretius_carus_desc}Wiedza o naturze i jej aspektach, jak równie| swoboda w poezji, czyni z tego przedstawiciela epikureizmu miBego towarzysza dla my[lcego czBowieka¬****************************************************************************************¬****************************************************************************************¬*¬***** Changes made after 01/03/2004 5:11:34 PM¬*¬****************************************************************************************¬****************************************************************************************¬****************************************************************************************¬****************************************************************************************¬*¬***** Changes made after 21/04/2004 9:00:00 AM¬*¬****************************************************************************************¬****************************************************************************************{actor_effects_desc}WpBywy +1{aged_retainer_effects_desc}Zarzdzanie +1, +1 do osobistego bezpieczeDstwa (zwiksza szanse odkrycia i zapobiegnicia próbie zabójstwa){agriculturalist_effects_desc}+1 do produkcji rolniczej{animal_trader_effects_desc}WpBywy +1{architect_effects_desc}10% zni|ki do kosztów budowy, -1 do ndzy (zwiksza porzdek publiczny i wzrost populacji){armourer_effects_desc}+1 do morale dla wszystkich |oBnierzy na polu bitwy{artist_effects_desc}WpBywy +1, 10% zni|ki do kosztów Bapówki{astrologer_effects_desc}Dowodzenie +1, Zarzdzanie -1¬---------------{barbarian_slave} BarbarzyDski niewolnik{barbarian_slave_desc}"Drobna pamitka z podró|y za granic— W egzotyczne owoce, w egzotyczne zwierzÄ™ta — By choć jedna dzieciÄ™ca bajka mi siÄ™ speÅ‚niÅ‚a...— Dzieci — zwróciÅ‚a siÄ™ do wnuków — musicie bardzo dokÅ‚adnie obejrzeć sobie Feldkirch! To cudowne miasteczko...Przekonania Jak już mówiliÅ›my, dzieci próbujÄ… sobie radzić ksztaÅ‚tujÄ…c bardzo gÅ‚Ä™bokie, podstawowe przekonania na temat wÅ‚asnej osoby i innych ludzi -...nia natury to pole morderczej walki, wiÄ™c po każdym akcie przemocy jej liczne i róż- norodne dzieci gwaÅ‚townie milknÄ…, albo dlatego, że majÄ… gÅ‚Ä™boki...zwierzÄ™tom, ponieważ podobnie jak ludzie mogÄ… one odczuwać ból icierpienie, oraz zmniejszenia praw dzieci i starszych ludzi, którym brakujepewnych...„WidzÄ™, iż osiÄ…gniÄ™to naukowy konsensus w sprawie tego, że jest jakieÅ› globalne ocieplenie, poza tym wiÄ™kszość naukowców uważa, iż emisje wytworzonego...- Ordery dla mnie? Od prezydenta? -cieszyÅ‚ siÄ™ nimi chwilÄ™ i odkÅ‚adaÅ‚, gdzie ich miejsce: do szuflady pamiÄ™ci, peÅ‚nej dzieciÄ™cych wspomnieÅ„, żoÅ‚nierzyków i...mocno upolityczniony, co sprawia, że wiele obszarów badawczych nauk spoÅ‚ecznych, które na pierwszy rzut oka majÄ… „neutralny", apolityczny charakter, mogÄ…...A potem znowu w czasie Wojny Domowej, kiedy dzieci urodzone w czterdziestym szóstym zaczęły dorastać...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Król za-
wezwał chłopca i indagował go w tej sprawie. A gdy ten odpowie-
dział ze spokojnym obliczem, że uczynił to przecież jako król, Astia-
ges podziwiając jego stałość przypomniał sobie swój sen i odpowiedź
wróżbitów. Rysy twarzy, czas porzucenia i zeznanie pasterza spo-
wodowały, że rozpoznał w nim swego wnuka. Wierząc zaś, że spra-
wa ze snem jest załatwiona, skoro wnuk sprawował władzę kró-
lewską wśród pasterzy, przełamał przynajmniej w stosunku do Cy-
rusa swój gniewny zapał. Stał się jednak wrogo usposobiony do
Harpagosa, swego przyjaciela, i z zemsty za ocalenie wnuka zabił
jego syna i podał ojcu na uczcie do zjedzenia15. Lecz Harpagos ukrył
wtedy swój ból, a nienawiść do króla i zemstę odłożył na stosowną
porÄ™.
Po upływie czasu, gdy Cyrus stał się dojrzałym młodzieńcem,
Harpagos, którego boleść z powodu straty syna była ciągle żywa, na--
pisał do niego w liście, jak to dziadek odesłał go do Persów, jak
14 Według Herodota (I 107 i nn.) kobieta urodziła martwe dziecko. Hi-
storyk ten nie mówi też o suce, ale o tym, że żona pasterza nosiła imię
Suka (po grecku: Kyne); tego rodzaju opowiadania najbardziej znane dotyczą Mojżesza, Romulusa i Cyrusa.
15 Por. Herodot I 119; motyw baśniowy i mityczny (uczta Tyestesa, Tan-
tala).
kazał mu zabić go w niemowlęctwie, jak on go ocalił z własnej wo-li, jak tym samym obraził króla i utracił własnego syna. Zachęcił go,
aby zorganizował wojsko i wszedł na drogę wiodącą prosto do tro-
nu. Przyrzekł równocześnie, że Medowie przejdą na jego stronę. Po-
nieważ listu nie można było posłać jawnie, gdyż królewskie straże
obsadziły wszystkie przejścia, przeto włożył go do wnętrza wypa-
troszonego zająca, a zająca dał zaufanemu niewolnikowi, aby za-
niósł go do Cyrusa. W celu zamaskowania swego podstępu zaopat-
rzył niewolnika niby myśliwego w sieci łowieckie.
6. Cyrus przeczytawszy list otrzymał we śnie rozkaz, aby podjął
się właśnie tego dzieła. Równocześnie został poinstruowany, iż jako
towarzysza w tym przedsięwzięciu ma sobie wzdąć pierwszego prze-
chodnia, jakiego napotka w następnym dniu. Przed świtem więc ru-
szył w drogę na wieś i spotkał niewolnika imieniem Sybares, który
wyszedł z domu roboczego pewnego Meda. Zapytał go o pochodze-
nie. Skoro usłyszał, że jest rodem z Persji, zdjął z niego kajdany,
wziął jako towarzysza i powrócił z nim do Persepolis16. Tutaj zwo-
łał lud, nakazując wszystkim przyjść z siekierami i wycinać las ro-
snący przy drodze. Ponieważ wezwani dziarsko wykonali pracę, za-
prosił ich na ucztę w dniu następnym. Widząc zaś, jak ożywili się
podczas biesiady, postawił im pytanie: jaki wybraliby dla siebie
tryb życia, gdyby dano im możliwość wyboru, czy wczorajszy oparty
na pracy, czy dzisiejszy — na zabawie? Skoro wszyscy wykrzyk-
nęli: "dzisiejszy", powiedział, że całe życie spędzą na pracy, podobnie jak wczoraj, jeśli będą podlegać Medom; lecz ci, którzy pójdą
za nim, życie swe spędzą na ucztach jak dzisiaj. Tak wśród ogólnej
radości wypowiedział Medom wojnę.
Astiages tymczasem, niepomny na swój postępek wobec Harpago-
sa, powierzył mu naczelne dowództwo w wojnie. On zaś natych-
miast poddał Cyrusowi swoje wojsko przez kapitulację i w ten spo-
sób, wiarołomnym przejściem na stronę wroga, pomścił okrucieństwo
króla. Skoro dowiedział się o tym Astiages, zebrał zewsząd posiłki
i osobiście pomaszerował na Persów. Wznowiono walkę, która zaw-
rzała z tym większą gwałtownością, że król na tyłach swoich od-
działów umieścił część żołnierzy z nakazem, aby maruderów popę-
dzali mieczem na wroga. Równocześnie oznajmił swoim, że jeśli nie
zwyciężą, znajdą na tyłach nie mniej dzielnych mężów niż na przo-
dzie; niech zastanowią się ponadto, czy lepiej w ucieczce rozbić szyk
bojowy swoich, czy w walce — szyk wrogów. Z koniecznoÅ›ci wiÄ™c
ogarnął jego żołnierzy wielki zapał do walki. Gdy na skutek ich