Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Przystosowanie naturalnych walorów środowiskowych gminy (lasy, stawy) dla rozwoju turystyki i rekreacji
Zagrożenia:
Niedobór środków własnych gminy, związany z powiększeniem zakresu zadań przy braku pełnego pokrycia ich kosztów.
Zagrożenie szkodliwym zatruwaniem środowiska przez sąsiednie uciążliwe aglomeracje miejskie i działalność niektórych przedsiębiorstw
Program działań niezbędnych do realizacji programu ochrony środowiska.
6.1. Wprowadzenie.
Kierując się długoterminowym celem, sformułowano ogólne cele strategiczne (do 2018 roku) dla poszczególnych kierunków rozwojowych, omawiając zagadnienia związane bezpośrednio ze środowiskiem.
6.2. Program poprawy jakości powietrza atmosferycznego.
Uwarunkowania prawne.
Ochrona powietrza wg polskich przepisów oparta jest o zapobieganie powstawaniu zanieczyszczeń, ograniczanie lub eliminowanie wprowadzanych do powietrza substancji zanieczyszczających w celu zmniejszenia stężeń do dopuszczalnego poziomu lub utrzymanie ich na poziomie dopuszczalnych wielkości. Takie podejście zgodne jest z podejściem ustawodawstwa UE (dyrektywy: 96/62/WE i 96/61/WE). Jednak, polskie przepisy znacznie różnią się od odpowiednich przepisów wspólnotowych (np. sposób ustalania norm emisyjnych). Przewiduje się, że pełne dostosowanie polskiego prawa w zakresie ochrony powietrza nastąpi na gruncie ustawy o ochronie środowiska; znaczny postęp nastąpił w oparciu o nowelizację ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska w sprawie dopuszczalnych stężeń substancji zanieczyszczających w powietrzu. Rozporządzenie odzwierciedla rozwiązania zawarte w dyrektywach Rady:
80/779/EWG w sprawie dopuszczalnych i zalecanych wartości stężeń dwutlenku siarki i cząstek zawieszonych w powietrzu,
82/884/EWG w sprawie dopuszczalnych wartości stężeń ołowiu w powietrzu,
85/203/EWG w sprawie norm jakości powietrza w odniesieniu do dwutlenku azotu,
92/72/EWG w sprawie zanieczyszczenia powietrza ozonem,
96/62/WE w sprawie oceny i kontroli jakości otaczającego powietrza.
Rozporządzenie bierze także pod uwagę rozwiązania proponowane w projekcie dyrektywy (COM/97/500 final), która ma zastąpić ww. dyrektywy imisyjne.
..1. Zadania krótkookresowe do 2016 roku.
Cel: Poprawa jakości powietrza atmosferycznego realizowany poprzez utrzymanie trendu zmniejszania zużycia energii na potrzeby produkcyjne i bytowe ludności, ograniczanie emisji „u źródła” w energetyce.
Zadania:
Zmniejszanie energochłonności produkcji oraz zużycia energii na potrzeby bytowe:
ograniczanie zużycia energii cieplnej poprzez termomodernizację budynków, montaż,
liczników ciepła i zaworów termostatycznych
Ograniczanie emisji „u źródła”:
modernizacja lub wymiana istniejących źródeł ciepła opalanych paliwem stałym na nowoczesne kotły opalane paliwem gazowym, płynnym lub biomasą wyposażone w automatyczną regulację procesów spalania podnoszącą wydajność cieplną źródła,
realizacja inwestycji związanych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii,
modernizacja starych kotłowni,
stosowanie paliw ekologicznych,
usprawnienie ruchu drogowego.
..2. Zadania długookresowe do 2019 roku.
Kontynuacja termorenowacji budynków oraz wprowadzenia nowych materiałów izolacyjnych i uszczelnień w budownictwie, energetyce.
Zmiana paliwa na „czystsze”, tj. olej opałowy lub gaz. Zmiana nośnika energii pozwoli zwiększyć sprawność kotła. Jest to rozwiązanie dobre ze względów ekologicznych, ale w obecnej sytuacji na rynku paliw drogie. Koszty inwestycyjne i eksploatacyjne ogrzewania gazowego i olejowego są bowiem wysokie.
Przeprowadzenie akcji edukacyjno-informacyjnej wśród mieszkańców gminy w zakresie możliwości wykorzystania alternatywnych źródeł energii, racjonalizacji zużycia energii w warunkach lokalnych.
Powstanie źródła skojarzonego wytwarzania energii cieplnej i elektrycznej.
.2. Program ochrony środowiska akustycznego.
Uwarunkowania prawne.
Ochrona środowiska przed hałasem jest regulowana ustawą o ochronie i kształtowaniu środowiska oraz w akcie wykonawczym do tej ustawy, tj. rozporządzeniu Ministra w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. Dopuszczalny poziom hałasu w środowisku jest zróżnicowany w zależności od przeznaczenia terenu i pory dnia. Ponadto, wielkości te są określone w zależności od rodzaju obiektu emitującego hałas. Ogólnie: najwyższy dopuszczalny poziom hałasu w porze dnia, powodowany przez różne grupy źródeł hałasu, w zależności od przeznaczenia terenu mieści się w granicach 40-55 decybeli, a gdy jego źródłem są drogi - wynosi 50-65 decybeli. W porze nocnej wartości te są odpowiednio mniejsze i wynoszą od 35 do 45 decybeli, a dla dróg - od 40 do 55 decybeli.
Prawo wspólnotowe w dziedzinie hałasu koncentruje się na regulowaniu dopuszczalnego poziomu hałasu emitowanego przez indywidualne źródła (maszyny budowlane, urządzenia domowe, pojazdy silnikowe, samoloty, itp.) W przypadku maszyn budowlanych i urządzeń domowych nie ma zgodności polskiego prawa z unijnym, natomiast wysoki stopień zgodności zachodzi w przypadku norm emisji hałasu z pojazdów silnikowych i samolotów cywilnych program.