Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Sądzi się, iż orzecz-
kratycznej (SLD) oraz Unia WoL-n^T "sobdamosć" (AWS). Sojusz 'Lew-r? p0- nictwo to jest podstawowym czynnikiem decydującym o elastyczności konstytucji ame-
(por. tab. 17). Doszło do wyraźn V łyskały one łącznie ponad 92°/ m f"10' rvkańskiej. Poszczególne stany mają własne konstytucje, których treść jest zgodna z po-
--^^ wzrostu zjawiska n.r r" "1""^" P0^" Polityczm' ,"^' 5-4-1- <-llaraKIerystyKa sysIemu P""^""^"
trafną strategię wyborczą uznaje ^^"P^0"81'^ elekcji pariamenSy11 -- 'i- stanów Zjednoczonych
wykreowała podczas kamp^" ^IP- kampan^ Ruch" Odbudowy PoGkT^ 2a 1^
łow na placu boju pozostał jedynie J ^ zespoł" hderów- "P0 "sunięciu wci'?1'1 ta ^ obowiązująca w Stanach Zjednoczonych konstytucja uchwalona została przez Kon-
stko, co dobrego spotkało Polaków w^5^.' Pionujący nas tradycyjn- radyka- ..ncję Konstytucyjną w Filadelfii w 1787 r. Jej pierwotny tekst składał się jedynie z pre-
radowska 1997, s. 6). statnlch latach. stało się za sprawą jego ze ws^- 'buty i 7 artykułów. Do chwili obecnej przyjęto 26 poprawek. Nie zostały one jednak
W wyborach parlamentarnych w l Q07 (pa' raczone do tekstu podstawowego, lecz do niego dołączone i stanowią łącznie całość".
wielomandatowych okręgach) z który/h i n r wzlborów do Sejmu III kadencji mandat zgłoslł0 "^Y w ^fym kraju WrezuTt? 52 oraz ustawy z zakresu prawa państwowego i zwyczaje konstytucyjne, ale także obszerne
lityczną zdominowały 3 tj Akcja W h ugrupowań politycznych lecz wy" orzecznictwo Sądu Najwyższego, dotyczące stosowania konstytucji. Sądzi się, iż orzecz-
kratycznej (SLD) oraz Unia Wolność- H^ "solidanlość" (AWS). Sojusz Lewica p0' nictwo to jest podstawowym czynnikiem decydującym o elastyczności konstytucji ame-
(Por. tab. 17). Doszło do wyraźnej Ic zyskały one łącznie ponad 92°/ m T"10' rykańskiej. Poszczególne stany mają własne konstytucje, których treść jest zgodna z po-
ktory zaczyna przypominać układ biool"00"1"0-11 ^^^^^ternego systemu Dart^ stanowieniami konstytucji federalnej (federalistyczna zasada ustrojowa).
bory do Sejmu w 1997 r ukształtow łv J 1'ywall^acy (Wiszniowski 1998 s 9^^' w literaturze przedmiotu spotykamy się z jednoznaczną opinią, iż w Stanach Zjed-
lamencie, czego konsekwencja stało wlęc nowy układ sił Politycznych w polsk y' noczonych mamy do czynienia z klasycznym systemem prezydenckim, który w zasadzie
2000 r. większościowej koalicn- gąb ^ m'1"' sformowanie i utrzymanie do Tn^ar~ jest rozwiązaniem unikatowym. Do tego poglądu przyczyniają się zarówno założenia kon-
miejsc poselskich) oraz silnej opozvc^liIlAr^?:AWS'uw (ponad 560/» mandatówp 7 strukcyjne wyrażające, jak już wcześniej wspomniałem, dążenie do możliwie pełnej sepa-
Na czele gabinetu koalicyjnego sform "Ysponującej 164 mandatami (ponad -Ko/, racji władz (zob. rozdz. 2.1), jak i swoistość systemu partyjnego (dwupartyjność). Prezy-
polityk AWS, wicepremierem zaś i . aneg0 P° oborach w 1997 r. stanął J B i dent łacząc ^mpetencje głowy państwa i szefa rządu spełnia kluczową rolę w systemie
lider UW. inistrem finansów został wówczas L. Balce ~ politycznym Stanów Zjednoczonych. Znajduje się na czele ogromnego aparatu państwo-
Analiza sposobu kreacji strat -h rowlcz ~ ^S0 ^^sgo 2,5 milionów urzędników, z których 1500 to pracownicy federalnych insty-
wspomniana presja większych ueruciow^ rczych przez P^ie polityczne wskazuie - - tllc-'1' wyznaczani bezpośrednio przez prezydenta (zob. Wojtaszczyk 1993, s. 138).
dmch technik marketingu wyborczego ( pomyc7-Tlych w postaci stosowania odoo ' Przyjrzyjmy się zatem bliżej poszczególnym rozwiązaniom polityczno-prawnym,
datkowanie olbrzymich kwot finansowycr' ws2ystkim telewizji) i, co za tym idzie w6' determinującym prezydencką formę systemu. Dotyczy to m.in. charakteru władzy wyko-
ne) tych partii, które nie umiały
.. --. ^,^ imansowych A -JV, ^u za rym idzie wv uciciiuniuJ^yin pic^ucu^.i iuiin<( paleniu, uuiy^y i.u .11.11.. ^iaiaMci ii wiau^y wysu-