Strona startowa Ludzie pragnÄ… czasami siÄ™ rozstawać, żeby móc tÄ™sknić, czekać i cieszyć siÄ™ z powrotem.- dorêczenia dokonane bez zachowania powy¿szych regu³ uwa¿a siê za dokonane, je¿eli adresat pisma oœwiadczy, i¿ pismo to otrzyma³ (art...for /2 those who trust in me through their teaching;17:21 that they may all be one, even as Thou art in me, OFather, and I am in Thee; that they also may be in us; that...Za gospodarkê finansow¹ Funduszu Wyborczego odpowiedzialny jest i prowadzi j¹ jego pe³nomocnik finansowy (art...W toku postêpowania s¹dowego - zw³aszcza kiedy oskar¿ony nie ma obroñcy - nale¿y go pouczyæ o mo¿liwoœci z³o¿enia wniosku z art...2) bezpodstawnej odmowy wydania przez wierzyciela pokwitowania (art...Wählen Sie STANDARD für die Art der Installation...in vitro, o których mowa w art...towanym przepisie do treœci art...centralnych organów ciaÅ‚a, oddechu i umysÅ‚u" - do wyzwolenia mocy, która,jakkolwiek utajona, jest obecna w strukturze psychofizycznej czÅ‚owieka...lakier na paznokciach topi siÄ™ od gorÄ…cego strumienia mocy, którym cisnęła w bestiÄ™...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

14 Miêdzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych (Dz.U. z 1977 r. Nr 38, poz. 167 i 168; dalej MPPOiP) jednostka „ma prawo do sprawiedliwego i publicznego rozpatrzenia sprawy przez w³aœciwy, niezawis³y i bezstronny s¹d".
Natomiast na podstawie art. 6 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Cz³owieka i Podstawowych Wolnoœci, sporz¹dzonej w Rzymie w dniu 4.11.1950 r. (Dz.U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284 ze zm.; dalej EKPC), „ka¿dy ma prawo do sprawiedliwego i publicznego rozpatrzenia jego sprawy w rozs¹dnym
. Nb. 440
Nb. 440
388
Rozdzia³ XVI. Pozycja prawna s¹dów administracyjnych...
terminie przez niezawis³y i bezstronny s¹d, ustanowiony na mocy ustawy (...)". Kryteria i wartoœci wprowadzone przez art. 6 Konwencji Europejskiej s¹ przedmiotem ustaleñ interpretacyjnych Europejskiej Komisji Praw Cz³owieka i Europejskiego Trybuna³u Praw Cz³owieka w Strasburgu. W literaturze podkreœla siê, ¿e w orzecznictwie tych organów wyraŸnie rysuje siê tendencja do rozszerzaj¹cej wyk³adni cytowanego przepisu, co ma zwi¹zek z zasad¹ demokraty-zmu i pañstwa prawnego1.
Co do zasady, s¹d administracyjny -jako instytucja gwarantuj¹ca ochronê prawn¹- odpowiada wszelkim standardom wynikaj¹cym z art. 14 MPPOiP i art. 6 EKPC. Jednak S¹d Najwy¿szy w wyr. z 24.6.1993 r. (III ARN 33/93, PiP 1994, z. 9, s. 111, z glos¹ M. Wierzbowskiego) stwierdzi³, ¿e w œwietle art. 6 EKPC „nadmierna d³ugoœæ tocz¹cego siê w sprawie postêpowania mo¿e byæ uznana za naruszenie s³u¿¹cego ka¿demu prawa do rozstrzygniêcia jego sprawy w rozs¹dnym terminie przez niezawis³y s¹d". Wynika st¹d, ¿e dla prawid³owego przebiegu postêpowania s¹dowego istotne znaczenie ma jego prosta i nieskomplikowana konstrukcja. Prostota lub z³o¿onoœæ i zawi³oœæ procedury powinna byæ wiêc proporcjonalna i adekwatna do gwarancji procesowych.
W celu upowszechnienia gwarancji procesowych wprowadzonych prze art. 6 EKPC, Komitet Ministrów Rady Europy w zaleceniu z 14.5.1981 i (R 81/7) wskaza³ œrodki maj¹ce u³atwiæ dostêp do wymiaru sprawiedliwoœci Tak wiêc, pañstwa bêd¹ce cz³onkami Rady Europy powinny podj¹æ kroki zmie rzaj¹ce do udostêpnienia informacji dotycz¹cych s¹dowych gwarancji poszano wania praw jednostki oraz uczynienia postêpowania przed s¹dem w sprawacl cywilnych, gospodarczych, administracyjnych, ubezpieczeniowych oraz finansowych „prostym, szybkim i niezbyt kosztownym". W ocenie Komitetu „postêpowanie s¹dowe jest czêsto zbyt z³o¿one, czasoch³onne i kosztowne, w szczególnoœci dla osób o s³abej pozycji spo³ecznej i gospodarczej. Wystêpuj¹ w zwi¹zku z tym istotne trudnoœci w realizacji przys³uguj¹cych jednostce praw"2.
Z przytoczonego wy¿ej zalecenia Komitetu Ministrów Rady Europy wynika, ¿e na w³aœciwych organach pañstwowych ci¹¿y obowi¹zek prawid³owego i wyczerpuj¹cego informowania o œrodkach ochrony s¹dowej, zw³aszcza o kompetencjach s¹dów, regu³ach proceduralnych oraz o kosztach uruchomiê" nia i wykorzystania drogi s¹dowej. Je¿eli koszty postêpowania stanowi¹ jednoznacznie przeszkodê w dostêpie do s¹du, to -je¿eli to mo¿liwe - powinny one
1 Z. Kmieciak, Postêpowanie administracyjne..., s. 235.
2 Z. Kmieciak, Postêpowanie administracyjne..., s. 236-237.
Nb. 440
§ 68. Pozycja prawna s¹dów administracyjnych
389
zostaæ zniesione lub ograniczone1. Przede wszystkim zaœ nale¿y zapewniæ w³aœciw¹ obsadê etatow¹ oraz prawid³owe i sprawne funkcjonowanie s¹dów.
Wa¿nym aspektem prawa do s¹du i do sprawiedliwego procesu s¹dowego jest tak¿e kwestia szybkiego i skutecznego wykonywania orzeczeñ s¹dów administracyjnych.
II. Organizacja s¹downictwa administracyjnego - uwagi ogólne
Organizacja s¹downictwa administracyjnego w Polsce zosta³a unormowana 441 w Konstytucji RP, w ustawie - Prawo o ustroju s¹dów administracyjnych oraz w rozporz¹dzeniu Prezydenta RP w sprawie utworzenia wojewódzkich s¹dów administracyjnych oraz ustalenia ich siedzib i obszarów w³aœciwoœci.