Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Jak grzyby po deszczu pojawiły się różne “szkoły dynamicznego czytania", a przeciętna
szybkość dobrego czytelnika zaczęła zahaczać o kolejną Wielką Barierę - 1000 wyrazów na
minutę.
Wieści o osiągnięciach w tej dziedzinie tak znakomitych osobistości jak prezydent
Stanów Zjednoczonych John F. Kennedy pobudziły rozwój szkół dynamicznego czytania i
powstanie wielu wariantów nauki. Między innymi pojawiło się czytanie fotograficzne, bazujące
na zdolności oka do “sfotografowania" większych obszarów druku niż normalnie.
Wejście w XXI wiek - czytanie mózgiem
Rewolucyjną wiedzą, którą przedstawiani w obecnym, uaktualnionym wydaniu
Podręcznika szybkiego czytania, jest fakt, że tym, co przede wszystkim odpowiada za proces
czytania, nie są oczy, lecz mózg.
To godne uwagi spostrzeżenie stanowi podstawę całkowicie nowego podejścia do
zagadnienia. Czytając tę książkę zapoznasz się z ćwiczeniami, które pomogą ci rozwinąć
zdolności zarówno oczu, jak i mózgu, umożliwiając połączenie ich w jedno narzędzie, które
uczyni z siebie prawdziwą intelektualną siłownię.
OBECNI REKORDZIŚCI
Na bieżącym etapie tempo czytania osób, które ci przedstawię, wydać się może
zdumiewające i zupełnie nieosiągalne. Jednak do czasu, gdy ukończysz tę książkę, nie będziesz
się mógł doczekać, aby im dorównać.
Testy szybkości opierają się głównie na czytaniu opowiadań. Przeczytać należy całe
opowiadanie tak szybko, jak to możliwe, wygłaszając następnie mowę do osób, które już
dokładnie się z nim zapoznały. Wypowiedź zawierać ma naukowy komentarz na temat
wszystkich spośród następujących głównych zagadnień: bohaterowie, tło, fabuła, filozofia,
symbolika, poziom językowy, styl literacki, metafora, wątki, kontekst historyczny. Dziesiątka
aktualnie najlepszych jest następująca:
1. Sean Adam /USA/ 3850
2. Kjetill Gunnarson /Norwegia/ 3050
3. Vanda North /Wielka Brytania/ 3000
4. Cris van Aken /Holandia/ 2520
5. Mithymna Corke /Holandia/ 2100
6. Luc van Hof /Holandia/ 1906
7. Michael J. Gelb /USA/ 1805
8. Cinnamon Adam /USA/ 1782
9. James Longworth /Wielka Brytania/ 1750
10. Dr Frank van Poll /Holandia/ 1560
Jeżeli interesuje cię dołączenie do tej elity, przeczytaj dokładnie książkę, wykonaj
wszystkie proponowane ćwiczenia, przystąp do jednego z klubów “Brain", przyślij nam
informację o swoim najnowszym rekordzie szybkości i zgłoś swoje uczestnictwo w dorocznych
Mistrzostwach Szybkiego Czytania (więcej danych na ten temat znajdziesz na stronie 248).
TWÓJ CZYTELNICZY POTENCJAŁ
Możliwości podniesienia szybkości czytania przynajmniej do poziomu dwukrotności
obecnego tempa, a w perspektywie - do 1000 słów na minutę, są takie same jak te, którymi
dysponuje dziesiątka aktualnych rekordzistów.
Każdy z nich był kiedyś, tak jak ty, niezadowolony ze swego zwykłego tempa czytania i
postanowił zainwestować czas i wysiłek w rozwój tego najbardziej potężnego z ludzkich
uzdolnień. Podręcznik szybkiego czytania stwarza okazję podążenia ich śladem!
PODSUMOWANIE
1. Dzieci uczy się czytać za pomocą dwu podstawowych technik: fonetycznej oraz “patrz
i mów".
2. Metody te wprowadzają nas zaledwie na pierwszy etap czytania.
3. Początek szybkiemu czytaniu dały ćwiczenia szybkiej percepcji wprowadzone przez
Królewskie Siły Powietrzne.
4. Szkoły dynamicznego czytania przełamały barierę 400 słów na minutę.
5. Obecnie wiemy, że organem rzeczywiście czytającym jest mózg.
6. Czołowa światowa dziesiątka osiąga wyniki od 1500 do 3850 słów na minutę.
7. Twoje perspektywy poprawy są takie same jak ich.
PLAN DZIAŁANIA
1. W czasie krótszym niż 5 minut przejrzyj szybko wszystko, co do tej pory przeczytałeś
w tej książce.
2. Sprawdź swoje cele dotyczące szybkiego czytania, ewentualnie zrewiduj je w świetle
tego, czego dowiedziałeś się w tym rozdziale.
3. Ustal w kalendarzu datę kolejnej sesji szybkiego czytania.
4. Poświęć minutę na przejrzenie następnego rozdziału.
ZAPOWIEDŹ NASTĘPNEGO ROZDZIAŁU
Określiłeś już własne limity i zapoznałeś się z historią szybkiego czytania, gotów więc
jesteś zgłębić definicję dziedziny, w której wkrótce staniesz się ekspertem.
3. CZYTANIE - NOWA DEFINICJA
Definicja jest towarzyszką klarowności, klarowność zaś to przewodnik ku twoim celom.
WSTĘP
Zadaj sobie pytanie, czym jest czytanie, i zapisz poniżej własną definicję:
Teraz porównaj ją z typowymi definicjami czytania, określanego jako “rozumienie treści,
które zamierzał przekazać autor", “przyswajanie słowa pisanego" lub “asymilacja informacji
przekazanych w formie druku". Każda z nich obejmuje jedynie część procesu. Dokładna definicja
powinna uwzględniać cały zakres umiejętności czytania.
W rozdziale trzecim czytanie zdefiniowane zostało w nowy sposób, umożliwiający
rozwijanie składających się na nie umiejętności.
CZYTANIE - NOWA DEFINICJA
Czytanie jest siedmioczęściowym procesem składającym się z następujących etapów:
1. Rozpoznawanie
Czytelnik rozpoznaje alfabet. Etap ten zachodzi natychmiast przed rozpoczęciem
fizycznej czynności czytania.
2. Asymilacja
Proces fizyczny, w trakcie którego światło odbija się od zapisanego słowa, jest
przechwytywane przez oko, a następnie, przez nerw wzrokowy, przesyłane do mózgu.
3. Integracja wewnętrzna
Odpowiednik zrozumienia podstawowego, odnoszący się do łączenia wszystkich
odczytywanych aktualnie informacji z innymi, poznanymi wcześniej.
4. Integracja zewnętrzna
Proces, w trakcie którego czytelnik łączy całą swoją dotychczasową wiedzę z tym, co
aktualnie czyta; tworzy odpowiednie powiązania, analizuje, krytykuje, ocenia, wybiera i odrzuca
uzyskane wiadomości.
5. Przechowywanie
Główny “magazyn" informacji. Wielu czytelników doświadczyło sytuacji, gdy na