Strona startowa Ludzie pragnÄ… czasami siÄ™ rozstawać, żeby móc tÄ™sknić, czekać i cieszyć siÄ™ z powrotem.2009-12-23 01:00 3451 3105 Oprogramowanie Systemów Pomiarowych\OSP\KursyNatInst\KursyNatInst\2012_LV Core 3\2012_LV Core 3_Solutions_2\Exercise...Publiczne instytucje finansowe odgrywa³y wa¿n¹ rolê w pobudzaniu aktywnoœci gospodarczej tak¿e w innych krajach Europy, w których s³aboœæ systemu finansowego zmusza³a...* * * – PuÅ‚kowniku – warknÄ…Å‚ Bistem Kar – ma pan jakieÅ› problemy? – PorzÄ…dkujÄ™ szyk, panie generale –...31Wypowiedz dra Wiktora Poliszczuka - prawosBawnegoUkraiDca na temat przyczyn i skutków politycznegozatajania prawdy o zbrodniach11 lipca 2003 roku w Porycku (obecnie Pawliwka) odbyBy si obchody 60Spojrzenie na system s³owotwórczy w ca³oœci pozwala zobaczyæ kategorie s³owotwórcze w zderzeniu z klasami semantycznymi, które intuicyjnie sk³onni bylibyœmy uwa¿aæ za...  Norma ISO 9001 - jest normÄ… opisujÄ…cÄ… model systemu zapewnienia jakoÅ›ci , obejmujÄ…cy najwiÄ™kszy zakres dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy, a mianowicie :...z von Papenem na czele, jak równie¿ politycy, którzy otaczali prezydenta orazodgrywaj¹cego zakulisow¹ rolê jego syna Oskara, s¹dzili, ¿e nowy kanclerz bê-dzie...osób lub poszczególnej osoby z powodu jej przynale¿noœci narodowej,etnicznej, rasowej, politycznej, wyznaniowej lub z powodu jejbezwyznaniowoœci, podlega...W³odkowic podj¹³ w swym traktacie g³ówne w¹tki rozwa¿añ Stanis³awa ze Skarbimierza, nadaj¹c im jednak wymiar konkretnoœci i przesycaj¹c politycznymi realiami...Swoist¹ nieoficjaln¹ dzia³alnoœæ polityczn¹ wznowi³ tak¿e Necmettin Erbakan, który za³o¿y³ Partiê Dobrobytu, zdecydowanie proislamsk¹, bêd¹c¹ kontynuacj¹...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.


Szczególnie ciekawe, z interesującego nas punktu widzenia, były narady zwoływane
przez prezydia lub ich wydziały, w których uczestniczyły praktycznie wszystkie większe
organizacje działające na terenie powiatów. Przykładem mogą tu służyć dwie narady
zwołane przez Wydział Organizacyjno-Prawny PPRN w Pasławcu, poświęcone obronie
terytorialnej powiatu i koordynacji działalności kulturalno-oświatowej, które zgromadzi­
ły przedstawicieli 128 organizacji, czy narady zorganizowanej przez Wydział Komunikacji PPRN w Duchnowie na temat walki z gołoledzią przedstawicieli 119 organizacji.
Problematyka tych narad potwierdza wcześniejsze spostrzeżenie, że domeną integracyjną prezydiów i ich wydziałów była problematyka wyspecjalizowana, o wąskim zakresie rzeczowym, w którą jednak zaangażowano poważną liczbę organizacji lokalnych. O popularności narad jako formy współdziałania może świadczyć fakt, że w materiałach z posiedzeń prezydium PRN w Duchnowie z roku 1969 znalazłem informacje na temat
48 narad, a w analogicznych materiałach w Pasławcu na temat 66 narad, przy czym
.nożna bez obawy założyć, że liczba ich była z pewnością znacznie wyższa.
Osobiste kontakty przedstawicieli organizacji powiatowych
fJystematyczna analiza kontaktów osobistych wymagałaby uprzedniego przeprowadzenia odrębnych badań typu socjometrycznego, których nie byłem w stanie przeprowadzić. Jednakże obserwacje poczynione podczas pobytu w obu powiatach pozwalają na sformułowanie pewnych ogólnych uwag na ten temat.
KomaKty tego typu tworzą niewątpliwie najgęstszą sieć kontaktów międzyorganiza-
cyjnych. Niewielkie rozmiary Duchnowa i Pasławca, bliskość przestrzenna większości
ważniejszych organizacji powiatowych, stałe kontaktowanie się pracowników organizacji powiatowych na różnego typu scenach integracyjnych powodowały, że ludzie ci, w tym szczególnie personel kierowniczy poszczególnych organizacji, znali się osobiście.
Można wyróżnić co najmniej trzy typy tych kontaktów, przyjmując za kryterium
wy. Sżnienia stopień ich sformalizowania.
1. Kontakty formalne, w których przedstawiciele organizacji powiatowych kontaktowali się ze sobą właśnie z racji ról pełnionych w tych organizacjach. Do kontaktów tych można zaliczyć wszelkie kontakty w sprawach służbowych nawiązywane przez poszczególne organizacje za pośrednictwem swoich przedstawicieli. Niekiedy kontakty tego typu miały charakter systematyczny i zinstytucjonalizowany. Wymienić tu można przyk­
ładowo praktykę cotygodniowych spotkań sekretarzy KP PZPR z dyrektorami, sekreta-
System polityczny powiatu jako system integracji poziomej
131
rzami komitetów zakładowych i przewodniczącymi rad zakładowych największych
zakładów obu powiatów czy cotygodniowe spotkania I sekretarza KP w Pasławcu
z dyrektorem jednego z zakładów w okresie rozbudowy tego zakładu.
2. Kontakty półformalne polegające na kontaktach przedstawicieli organizacji powiatowych w sprawach służbowych, lecz przy innej okazji, nie związanej bezpośrednio z załatwianą sprawą. Płaszczyzną tych kontaktów były na ogół zebrania i posiedzenia
wszelkiego rodzaju komitetów i komisji oraz narady i konferencje opisane poprzednio,
jak też i osobiste kontakty typu formalnego. Ten typ kontaktów, popularnie określany
jako „załatwianie spraw w korytarzu" (od załatwiania spraw w korytarzach podczas
przerwy w obradach), rzucał się w oczy każdemu, kto uczestniczył w posiedzeniach tych
kolektywów. W ten sposób opisane już wyżej sceny integracyjne odgrywały dodatkową
rolę, ułatwiając osobisty kontakt działaczom powiatowym.
3. Kontakty nieformalne, czysto osobiste, wbrew pozorom, wydawały się odgrywać
stosunkowo niewielką rolę w funkcjonowaniu powiatowych systemów politycznych.
Rozbudowana sieć powiązań międzyorganizacyjnych i łatwość wzajemnego dostępu nie
narzucały konieczności odwoływania się do stosunków osobistych przy załatwianiu
spraw swoich organizacji.
Przedstawiony wyżej podział kontaktów osobistych ma charakter wyłącznie analityczny. W rzeczywistości wszystkie te typy zachodziły na siebie, upodabniały się wzajemnie, tak że w praktyce ich rozróżnienie często było niemożliwe. Wzajemna
zażyłość wielu działaczy powiatowych wynikająca z długoletniej współpracy nadawała
często nawet kontaktom formalnym formę niesformalizowaną, a często pełnienie kilku
funkcji przez jedną osobę owocowało licznymi kontaktami o charakterze półformalnym.
Jak wykażemy to podczas omówienia przebiegu procesów decyzyjnych, ta forma