Strona startowa Ludzie pragnÄ… czasami siÄ™ rozstawać, żeby móc tÄ™sknić, czekać i cieszyć siÄ™ z powrotem.Dzem - List do m (pf)* * * * * * * *D¿em - List do M* * * * * * * *Mamo, pisze do ciebie wiersz,Moze ostatni, na pewno pierwszy...Pan Rudecki przetrwawszy bezsennie pierwszÄ… noc w swym pokoju wstaÅ‚ wczeÅ›nie nastÄ™pnego dnia – mimo upomnieÅ„ i protestów żony – ubraÅ‚ siÄ™ w...¿# Polon¿u orc#¿natus est, et ob¿¿t DCCCCLXXXIll1 (Rokuskiego 968 zosta³ ordynowany Jordan, pierwszy biskup wsce; zmar³ on w roku 984)Rocznik...Przez pierwsze sto metrów Moon taÅ„czyÅ‚a jak boja na fali, skupiaÅ‚a caÅ‚Ä… swÄ… uwagÄ™ na bronieniu siÄ™ przed zadeptaniem, potem Å›cisk zaczÄ…Å‚ siÄ™ rozrzedzać...Pokój! Dalsza sÅ‚użba w dyplomacji i policji! Lecz czyż nie jest to zmarnowanie dwóch trzecich armii? Po pierwsze, dla nikogo nie byÅ‚o tajnym, że wÅ›ród wojska,...Tymczasem przez bagno przetoczyÅ‚y siÄ™ dwa kolejne szturmy, oba zakoÅ„czone takÄ… samÄ… klÄ™skÄ… jak pierwszy – Irlandczycy nie tylko zatrzymywali natarcie...mocno upolityczniony, co sprawia, że wiele obszarów badawczych nauk spoÅ‚ecznych, które na pierwszy rzut oka majÄ… „neutralny", apolityczny charakter, mogÄ…...Na widok pierwszego trolloka poleciaÅ‚o jakieÅ› dwadzieÅ›cia strzaÅ‚, najdalsza spadÅ‚a sto kroków przed szeregiem atakujÄ…­cych bestii...- Ale - przerwaÅ‚ mu Michael - zrozumieliÅ›cie, że Adam bÄ™dzie pierwszÄ… ofiarÄ…, jeżeli oprócz tych dwóch Å›ledzi go jeszcze jakiÅ› inny gestapowiec, i że nigdy nie...Co siÄ™ budowy komedyi tyczy, wytknąć siÄ™ musi nieproporcyalność trzech aktów, z których pierwszy, najlepszy w sztuce, jest niemożliwie dÅ‚ugi, tak samo jak akt...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.


\par \'84Niewidomi od urodzenia, m\'f3wi Boutitiel), nie stanowi\'b9,
\par wbrew powszechnemu mniemaniu, specjalnej klasy... \'afy-
\par cie ich nie up\'b3ywa w zacie\'9cnionym i r\'f3\'bfnym od naszego
\par \'9cwiecie. Obecnie, wobec wzrostu ci\'b9g\'b3ego bibljoteki Braille'a,
\par inteligentny niewidomy mo\'bfe doj\'9c\'e6 do tego stopnia eru-
\par dycji co i widz\'b9cy." Ale i niewidomi od urodzenia s\'b9 tak\'bfe
\par w pewnym stopniu \'84uwi\'eazionemi duszami" i dla osi\'b9gni\'ea-
\par cia pe\'b3ni dost\'eapnego im rozwoju wymagaj\'b9 ze strony
\par widz\'b9cych bod\'9fc\'f3w, co nast\'eapuje ju\'bf w samem obcowaniu
\par z nimi, a w wi\'eakszym jeszcze stopniu dzi\'eaki kszta\'b3ceniu
\par odpowiedniemi metodami. Poniewa\'bf, jak ju\'bf wspomnie-
\par li\'9cmy, tylko nieszcz\'ea\'9cliwy traf tak zrz\'b9dzi\'b3, \'bfe niekt\'f3re
\par osobniki s\'b9 pozbawione wzroku, wi\'eac niewidomy przy-
\par chodzi na \'9cwiat z term samemi dyspozycjami co ludzie nor-
\par malni i spotka\'e6 w\'9cr\'f3d nich mo\'bfna tak\'b9 sam\'b9 r\'f3\'bfnorodno\'9c\'e6
\par ') Boutiti~ (Dr.). - La formation des id~es g~n~rales chez les
\par aveugles-nys. Bordeaux, impr. de 1'Universit~, 1925.
\par i
\par \'b3
\par \'b3
\par I
\par 339
\par typ\'f3w umys\'b3owych. Do zada\'f1 pedagogiki przysz\'b3o\'9cci nie-
\par widomych nale\'bfe\'e6 b\'eadzie okre\'9clenie tych pierwotnych ty-
\par ' p\'f3w w\'9cr\'f3d niewidomych. Rzecz niew\'b9tpliwa, \'bfe musz\'b9. one
\par ulec modyfikacji skutkiem nieobecno\'9cci wzroku; nie
\par wszystkie dyspozycje b\'ead\'b9, aktualne, jakkolwiek istniej\'b9,
\par w zarodku i w\'b3a\'9cnie ich przekszta\'b3cenia, transpozycje, sta\'e6
\par si\'ea powinny przedmiotem bada\'f1 psychologicznych i peda-
\par gogicznych. Powinni\'9cmy wi\'eac przyj\'b9\'e6, \'bfe w\'9cr\'f3d niewido-
\par mych istniej\'b9 wszelkie stopnie i rodzaje inteligencji, od
\par nadnormalnej do anormalnej, to samo da si\'ea . zastosowa\'e6
\par do wszystkich innych dziedzin psychicznego \'bfycia; jedni
\par s\'b9 apatyczni, drudzy czynni, jedni \'bf\'b9dni poznania, drudzy
\par ospali, jedni maj\'b9 przewa\'bfaj\'b9c\'b9 sk\'b3onno\'9c\'e6 do ujmowania
\par form przestrzennych i rozwijaj\'b9 g\'b3\'f3wnie dotyk, drudzy
\par dotyk ma\'b3o rozwijaj\'b9 i wykazuj\'b9 przewag\'ea w kierunku
\par zdolno\'9cci s\'b3uchowych (muzykalno\'9c\'e6). Jest rzecz\'b9, prawdo-
\par podobn\'b9, \'bfe ta ostatnia r\'f3\'bfnica zale\'bfna jest od pierwot-
\par nego typu wyobra\'bfeniowego: s\'b3uchowego lub wzrokowego.
\par Istotnie, zada\'e6 mo\'bfna pytanie, jakie b\'ead\'b9 losy niewido-
\par mego, kt\'f3ry urodzi si\'ea jako typ wzrokowca? Owa zdolno\'9c\'e6
\par potencjonalna nie b\'eadzie mog\'b3a oczywi\'9ccie sta\'e6 si\'ea ak-
\par tualn\'b9 i wytworzy typ dotykowca par excellence, wobec
\par bliskiej analogji mi\'eadzy wzrokiem a dotykiem. Typ s\'b3u-
\par chowy rozwinie si\'ea w kierunku muzykalno\'9cci. I dlatego
\par nie nale\'bfy zapomina\'e6, \'bfe dotyk niewidomego nie j\'easi tem
\par samem, czem dotyk widz\'b9cego: przypada mu w udziale
\par czynno\'9c\'e6 dw\'f3ch zmys\'b3\'f3w - dotyku i wzroku, co przyj\'b9\'e6
\par mo\'bfna tylko w zasadzie og\'f3lnej, poniewa\'bf zast\'eapstwo nie-
\par obecnego wzroku wymaga w istocie udzia\'b3u wszystkich
\par :\'a7 zmys\'b3\'f3w. Na tem tle mo\'bfna b\'eadzie przeprowadzi\'e6 indy-
\par widualizacj\'ea w wychowaniu i kszta\'b3ceniu niewidomych,
\par wyb\'f3r dla nich najodpowiedniejszego zawodu, co dzi\'9c od-
\par bywa si\'ea jeszcze zbyt powierzchownie. Nie nale\'bfy r\'f3wnie\'bf
\par zapomina\'e6, \'bfe wola z powodu niemo\'bfno\'9cci biernego odbie-
\par rania wra\'bfe\'f1 dotykowych jest u niewidomego w bli\'bfszym
\par stosunku do inteligencji ni\'bf u widz\'b9cego. Dotyk, kt\'f3ry jest
\par g\'b3\'f3wnem \'9fr\'f3d\'b3em poznania \'9cwiata przestrzennego, wy-
\par maga wieloletniego rozwoju i niezb\'eadnie czynnej postawy
\par 340
\par osobnika, w przeciwie\'f1stwie do wzroku i s\'b3uchu, dla kt\'f3-\tab
\par rych warunek ten nie jest niezb\'eadny. St\'b9d potrzeba roz-\tab
\par wijania aktywno\'9cci, ruchliwo\'9cci i samodzielno\'9cci, nawet\tab `~
\par niezale\'bfnie od wzgl\'ead\'f3w higjenicznych a wysuwaj\'b9c same\tab
\par tylko podstawy psychologiczne.\tab R
\par Jest rzecz, jasn\'b9, \'bfe niewidomy nie przystosowuje si\'ea\tab
\par do w\'b3asnego \'9cwiata czyli do \'9cwiata niewidomych, lecz \'bfe\tab
\par wszystkie jego d\'b9\'bfno\'9cci biegn\'b9 w kierunku opanowania\tab
\par \'9cwiata dla widz\'b9cych. Jest to z jednej strony wynikiem\tab
\par naturalnych d\'b9\'bfno\'9cci rozwojowych, ze wzgl\'eadu na to, \'bfe\tab