X

Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.Dzem - List do m (pf)* * * * * * * *D�em - List do M* * * * * * * *Mamo, pisze do ciebie wiersz,Moze ostatni, na pewno pierwszy...\par le\'bfy stwierdzi\'e6 dla pierwszych nier\'f3wnie wi\'eacej rozwojo-\par wych mo\'bfliwo\'9cci, ich los jest wprost uprzywilejowany...Pan Rudecki przetrwawszy bezsennie pierwszą noc w swym pokoju wstał wcześnie następnego dnia – mimo upomnień i protestów żony – ubrał się w...Przez pierwsze sto metrów Moon tańczyła jak boja na fali, skupiała całą swą uwagę na bronieniu się przed zadeptaniem, potem ścisk zaczął się rozrzedzać...Pokój! Dalsza służba w dyplomacji i policji! Lecz czyż nie jest to zmarnowanie dwóch trzecich armii? Po pierwsze, dla nikogo nie było tajnym, że wśród wojska,...Tymczasem przez bagno przetoczyły się dwa kolejne szturmy, oba zakończone taką samą klęską jak pierwszy – Irlandczycy nie tylko zatrzymywali natarcie...mocno upolityczniony, co sprawia, że wiele obszarów badawczych nauk społecznych, które na pierwszy rzut oka mają „neutralny", apolityczny charakter, mogą...Na widok pierwszego trolloka poleciało jakieś dwadzieścia strzał, najdalsza spadła sto kroków przed szeregiem atakują­cych bestii...- Ale - przerwał mu Michael - zrozumieliście, że Adam będzie pierwszą ofiarą, jeżeli oprócz tych dwóch śledzi go jeszcze jakiś inny gestapowiec, i że nigdy nie...Co się budowy komedyi tyczy, wytknąć się musi nieproporcyalność trzech aktów, z których pierwszy, najlepszy w sztuce, jest niemożliwie długi, tak samo jak akt...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

cep�t habe#e ep�scopu#n, (968. Polska za-
cz�a mie� biskupa)
Data 963 w Roczniku pozna�skim jest oczywistym b��dem rocz-
nikarza, zapamietajmy jednak znamienn� r�nic� pomi�dzy dwo-
zna pierwszymi rocznikami: pierwszy z nich nazywa Jordana bi-
sk#.zpem "w Polsce", drugi - biskupem pozna�skim. Zapis rocz-
nika czeskiego wprawdzie pomija �mi� Jordana, ale bardziej zb�i�a
si� do pierwszego z tych dw�ch sformu�owa�, w ka�dym razie
w okre�leniu wyst�puje nazwa kraju, nie miasta.
Znacznie wi�cej szczeg��w dotycz�cych okoliczno�ci chrztu
Mieszl:a I zawar� w swojej kronice Thietmar z 1\#erseburga. Oto
odpowiednie fragmenty tej kroniki (ks. IV, rozdz. 55 i 56):
206
Dlatego przedstawi� reszt� czyn�w znakomitego ksi�cia Polan
Mieszka, o kt�rym pisa�em szeroko w poprzednich ksi�gach.
W czeskiej krainie poj�� on za �on� szlachetn� siostr� Boles�awa
Starszego [Boles�awa II], kt�ra okaza�a si� w rzeczywisto�c:i
tak�, jak brzmia�o jej imi�. Nazywa�a si� bowiem po s�owia�sku
Dobrawa, co w j�zyku niemieckim wyk�ada si�: dobra. Owa wy-
znawczyni Chrystusa, widz�c swego ma��onka pogr��onego
w wielorakich b��dach poga�stwa, zastanawia�a si� usilnie nad
tym, w jaki spos�b mog�a by go pozyska� dla swojej wiary.
Stara�a si� go zjedna� na wszelkie sposoby, nie dla zaspokojenia
trzech ��dz tego zepsutego �wiata, lecz dla korzy�ci wynikaj�-
cych z owej chwalebnej i przez wszystkich wiernych po��danej
nagrody w �yciu przysz�ym.
Umy�lnie post�powa�a ona przez jaki� czas zdro�nie, aby p�-
niej m�c d�ugo dzia�a� dobrze. Kiedy mianowicie po zawarciu
wspomnianego ma��e�stwa nadszed� okres wielkiego postu i Do-
brawa stara�a si� z�o�y� Bogu dobrowoln� ofiar� przez wstrzy-
mywanie si� od jedzenia mi�sa i umartwianie swego cia�a, jej
ma��onek namawia� j� s�odkimi obietnicami do z�amania po-
stanowienia. Ona za� zgodzi�a si� na to w tym celu, by z kolei
m�c tym �atwiej zyska� u niego pos�uch w innych sprawach.
Jedni twierdz�, i� jad�a ona mi�so w okresie jednego wielkiego
postu, inni za�, �e w trzech takich okresach. Dowiedzia�e� si�
przed chwil�, czytelniku, o jej przewinie, zwa� teraz, jaki owoc
wyda�a jej zbo�na intencja. Pracowa�a wi�c nad nawr�ceniem
swego ma��onka i wys�ucha� jej mi�o�ciwy Stw�rc:a. Jego nie-
sko�czona �aska sprawi�a, i� ten, kt�ry Go tak srogo prze�lado-
wa�, pokaja� si� i pozby� na ustawiczne namowy swej u##ocha-
nej ma��onki jadu przyrodzonego poga�stwa, chrztem �wi�tym
zr.zywaj�c plam� grzechu pierworodnego. I natychmiast w �lad
za g�ow� i swoim umi�owanym w�adc� posz�y u�omne dot�d
cz�onki spo�r�d ludu i w szat� godow� przyodziane, w poczet
syn�w Chryst#.zsowych zosta�y zaliczone. Ich pierwszy biskup
Jordan ci�k� mia� z nimi prac�, zanim, niezmordowany w wy-
si�kach, nak�oni� ich s�owem i czynem do uprawy winnicy Pa�-
skie j.
#vast�pne Thietmar wspomina narodziny Boles�awa (Chrobre-
go) spomina narodziny Boles�awa (Chrobre-
#ot#m urodzi�a zacna matka syna, bardzo do niej niepodobne-
go, sprawc� z#uby wielu matek, kt�rego nazwa�a imieniem
swego brata Boles�awa i kt�ry - trzeba to powiedzie� - jej
przede wszystkim okaza� sw� z�o�� do czasu ukrywan�, nast�p-
nie za� sro�y� si� przeciw krewnym, jak to jeszcze przedstawi�
poni�ej.
107
Tutaj kronikarz-biskup da� upust swej g��bokiej niech�ci wok
Boles�awa Chrobrego, zapominaj�c albo nie wiedz�c, �e w chw
�mierci matki Boles�aw nie m�g� mie� wi�cej ni� jakie� 10 lat (Z
br�wka umar�a, wed�ug �wiadectwa kronikarza praskiego Koszr
sa, w 977 roku), w �aden spos�b nie m�g� jej "okaza� swej z�o;
do czasu ukrywanej".
A oto jak wyobra�a� sobie okoliczno�ci przyj�cia chrze�cija
stwa w Polsce pisz�cy w czasach Boles�awa Krzywoustego najsts
szy kronikarz polski, cudzoziemiec Gall Anonim. Najpierw nie;
ko prolog, zapowied� chrztu. Wr��my my�lami do przytoczoz
w jednym z poprzednich rozdzia��w (s. 54) genealogii Mieszka
Ten za� Siemomys� sp�odzi� wielkiego i s�awnego Mieszka, kt�=
ry pierwszy nosi� to imi� [lub: kt�ry pocz�tkowo zwany by� in=
nym imieniem], a przez siedem lat od urodzenia by� �lepy. Gdy
za� dobiega�a si�dma rocznica jego urodzin, ojciec, zwo�awszy
wedle zwyczaju zebranie komes�w i innych swoich ksi���t,
urz�dzi� obfit� i uroczyst� uczt�; a tylko w�r�d biesiady skrycie
z g��bi duszy wzdycha� nad �lepot� ch�opca, nie trac�c z pami�ci
[swej] bole�ci i wstydu. A kiedy inni radowali si� i wedle zwy-
czaju klaskali w d�onie, rado�� dosi�g�a szczytu na wiadomo��,
�e �lepy ch�opiec odzyska� wzrok. Lecz ojciec nikomu z dono-
sz�cych mu o tym nie uwierzy�, a� matka, powstawszy od bie-
siady, posz�a do ch�opca i po�o�y�a kres niepewno�ci ojca, poka-
zuj�c wszystkim biesiadnikom patrz�ce#o ju� ch�opca. Wtedy
na koniec rado�� sta�a si� powszechna i pe�na, #dy ch�opiec roz-
pozna� tych, kt�rych poprzednio nigdy nie widzia�, i w ten spo-

 

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.