Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
Jedyn\'b9 w\'b3adz\'b9 w Ko\'9cciele jest Chrystus, \'bfadnej innej\par
w\'b3adzy Ko\'9cci\'f3\'b3 nad sob\'b9 nie uznaje, a cesarz jest jedynie przy-\par
w\'f3dc\'b9 w tych sprawach Ko\'9ccio\'b3a, kt\'f3re dotycz\'b9 jego ziemskiego,\par
materialnego bytu#o. Stosunek mi\'eadzy pa\'f1stwem a Ko\'9ccio\'b3ezn\par
\par
\par
B# N.M. Korkunow, Russkoje gosudarstzu\'bfennoje prau,o, t. I, Sanl;t\par
Pietierburg 1893, s. 4.\par
# Por. A. Walicki, W kr\'eagu konseriuatyunej utopai, Warsza#va 1964,\par
s. 151.\par
e# A. Walicki, Rosyjska jilozofia i m#\'9c! spo\'b3eczna od o\'9cu,iec#nia do\par
marksizmu, Warszawa 1973, s. 159.\par
# Por. A. Walicki, W kr\'eagu..., s. 156-l;i7.\par
\par
42\par
\page\par
\par
powinien polega\'e6 na wzajemnym uznaniu i nieingereneji. Stwier-\par
dzaj\'b9c, \'bfe Cerkiew rosyjska nie jest na tyle niezale\'bfna od pa\'f1-\par
stwa na ile powinna by\'e6, Chomiakow dowodzi\'b3, \'bfe zale\'bfno\'9c\'e6 ta\par
jest zewn\'eatrzna i nie wp\'b3ywa ujemnie na charakter Cerkwi, jak\par
to np. ma miejsce w Ko\'9cciele anglika\'f1skim.\par
Podobnie przc#ciwko podporz\'b9dkowaniu Ko\'9ccio\'b3a przez pa\'f1stwo\par
wyst\'eapowali inni s\'b3owianofile. Iwan Aksakow twierdzi\'b3, \'bfe pa\'f1-\par
stwo nie powinno przyswaja\'e6 sobie ani autorytetu, ani atrybu-\par
t\'f3vt# Ko\'9ccio\'b3a i oczywi\'9ccie podporz\'b9dkowywa\'e6 go sobie, bo w prz#-\par
ciwnvln razie wprowadza we w\'b3asn\'b9 sfer\'ea \'bfycia i w sfer\'ea \'bfycia\par
ko\'9ceielnego fa\'b3sz i podrywa autorytet Ko\'9ccio\'b3a. Wszyscy s\'b3owiano-\par
file idealizowali stosunki przedpiotrowskie, przeciwstawiaj\'b9c je\par
rzymskokatolickiej i protestanekiej koncepeji pa\'f1stwa i Ko\'9cciola.\par
\par
Obok tej wezesno-s\'b3owianofilskiej koncepeji Ko\'9ccio\'b3a soboro-\par
wego i uk\'b3adu stosunk\'f3w mi\'eadzy nim a w\'b3adz\'b9 \'9cwieck\'b9 istnialy\par
w historii my\'9cli rosyjskiej inne wielkie idee, utopie, jak np.\par
W\'b3odzimierza So\'b3owjowa idea kr\'f3lestwa Bo\'bfego na ziemi, zjedno-\par
czenia duchowe#o ludzko\'9cci pod w\'b3adz\'b9 papie\'bfa i politycznego\par
pod w\'b3adz\'b9 cesarza rosyjskiego#l. So\'b3owjow uwa\'bfa\'b3, \'bfe Ko\'9cci\'f3\'b3\par
pow'inien sta\'e6 ponad pa\'f1stwem, i \'bfe ta w\'b3a\'9cnie zasada urzeczy-\par
wistnia si\'ea w papiestwie. Ko\'9cci\'f3\'b3 powszechny przy tworzeniu\par
kr\'f3lestwa Bo\'bfego na ziemi musi jednak\'bfe wej\'9c\'e6 w sojusz z cesa-\par
rzem rosyjskim. Historyczna misja Rosji polega w\'b3a\'9cnie na tym.\par
aby da\'e6 Ko\'9ccio\'b3owi powszechnemu w\'b3adz\'ea polityczn\'b9 niezb\'eadn\'b9\par
dla zbawienia i odrodzenia Europy i \'9cwiata ##'. Pogl\'b9dy So\'b3owjowa\par
na stosunek mi\'eadzy pa\'f1stwem a Ko\'9ccio\'b3em sprowadza\'b3y si\'ea wi\'eac\par
do zjednoczenia w og\'f3lnym organizmie jakim mia\'b3o by\'e6 teokra-\par
tyczne pa\'f1stwo chrze\'9ccija\'f1skie, kt\'f3re s\'b3u\'bfy\'b3oby kr\'f3lestwu Bo\'bfe-\par
mu pod kierunkiem Ko\'9ccio\'b3a, organizowa\'b3o ca\'b3e \'bfycie na zasadach\par
ewangelicznych.\par
Antytez\'b9 so\'b3owjowskiej teorii chrze\'9ccija\'f1skiego pa\'f1stwa by\'b3y\par
poglady Lwa Tolstoja, kt\'f3ry w og\'f3le negowa\'b3 wszelk\'b9 wi\'ea\'9f mi\'ea-\par
## Por. A. Walicki, Rosyjska filozof\'bfa..., s. 543.\par
#2 S. So\'b3owjow, Ln Russ\'bfe et Egl\'bfse U'niverselLe, Paris 1889. Por-\par
P.S. Troickij, Otnoszenije gosudarstt.ua k'cerku\'bf po u#ozzr\'bfen.\'bfjam najboleje\par
1,uidnych naszych p\'bfsat\'bfeLej i obszezest2#\'bfennych diejatielej, Moskwa 1903,\par
s. 105-146; E. TI-ubieckoj, M\'bfrosoz\'bferca#\'bfje W. S. Solou;jo#eua, t. I, Mo-\par
skw,a 1913.\par
\par
43\par
\par
\par
}