Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.
(i ) Druga rzeczywistość nie jest zjawiskiem przestrzenno-fizykalnym, lecz funkcjonalno-
semiotycznym, relacjonalnym i systemowym, to znaczy kulturowym. Bazuje ona na biologicznym
systemie organizmów i na socjalnym systemie interakcji i działań, bez tych systemów nie jest do
pomyślenia i do nich już bez reszty nie jest sprowadzalna.
(i i) Druga rzeczywistość to kultura w szerokim rozumieniu, jednak nie w znaczeniu otwartego
ogólnego systemu kultury, lecz w znaczeniu danych i funkcjonujących manifestacji tego systemu
ogólnego, w sensie konkretnych realizacji ogólnych praw systemowych. Druga rzeczywistość jest
więc dana w postaci różnych manifestacji. Kultura jako system ogólny jest częścią składową
pierwszej rzeczywistości (= realności) w tym sensie, w jakim mechanizm ewolucji, system biologiczny
lub socjalny, prawa fizyki itp. przynależą do realności, to znaczy nie są wzorami myślenia, formami
oglÄ…du lub modelami (z uwagi na teoriÄ™ nauki reprezentujÄ™ pozycjÄ™ ontologizujÄ…cÄ… w ramach
hipotetycznego realizmu; por. Friedrich/Sens 1976, 29). Konkretne manifestacje systemu ogólnego
rozumieć należy jako jego realizacje, jako warianty drugiej rzeczywistości, manifestujące się oraz
konkretnie obserwowalne w odmiennych semantyzacjach.
(iv) Najważniejszymi elementami systemu kultury i - z uwagi na jego konkretne manifestacje - drugiej
rzeczywistości są ogólnie rzecz biorąc dyskursy (różnej kompleksowości), w tym dany interdyskurs
(dyskurs kultury jednostkowej) i obrazy świata, ponadto: symbole kolektywne i symbole dyskursowe
jak i różne kulturowo uwarunkowane mechanizmy semantyzacyjne, kolektywne strategie
manipulacyjne, stereotypy, normatywy, konstrukty wydarzeń, procedury normalizacyjne, wzorce
normalizacyjne, skalowania itp. (definicje tych pojęć podane są w aneksie). Najważniejszą ich
funkcjÄ… jest zachowanie i odgraniczenie systemu, to znaczy stabilizacja i odgraniczenie danej
manifestacji systemu z uwagi na własny stan systemu jak i z uwagi na inne systemy oraz środowisko
systemu z jednej strony oraz system ogólny z drugiej. Stosowane są przy tym zarówno mechanizmy
dyferencjujące jak i mechanizmy zapobiegające dyferencjacjom, które również są istotnymi
składnikami drugiej rzeczywistości. Wymienione wyżej obiekty dane są z jednej strony jako
generalne składniki systemu ogólnego, przy czym tutaj są one niespecyficzne, a z drugiej jako
manifestujące się w określony sposób składniki danej konkretnie manifestacji kultury. Wymienione
mechanizmy natomiast dane są tylko jako generalne składniki systemu ogólnego, produkują one
jednak w i dla danych manifestacji kultury różnie ukierunkowane następstwa.
(v) Druga rzeczywistość powstaje zasadniczo na dwa różne sposoby: na poziomie ogólno-językowym
i na poziomie specyficznie kulturowym (przyznaję, że wybór tych określeń nie jest szczególnie
szczęśliwy, gdyż może powstać wrażenie, że ogólno-językowy poziom nie jest czynnikiem
kulturowym, czego nie mam oczywiście na myśli, obydwa sposoby są elementami kultury, niestety
nie przychodzi mi do głowy lepsze sformułowanie, niedwuznacznie oddające problem):
a) Poziom ogólno-językowy bazuje na generalnie obecnych i oddziałujących w języku naturalnym
mechanizmach semantyzacyjnych i prawach semantyzacyjnych (w odniesieniu do słów, zdań,
tekstów, ogólnie - wypowiedzi), na - rozumianych niewartościująco - manipulatywnych
procedurach języka naturalnego, na generowanych przez język i w języku konwencjach obrazów
22
świata. Kompleks ten stanowi podstawowy stopień generowania drugiej rzeczywistości, silnie
obciążony funkcjonalnie, przez uczestników kultury prawie wcale niereflektowany, ze swej strony
w dużym stopniu odporny na manipulacje. Mechanizmy te w obrębie różnych języków naturalnych
różnią się oczywiście od siebie, bazują one jednak na wspólnych filogenetycznych podstawach i
wykazujÄ… tym samym takie same funkcje.
b) Poziom specyficznie kulturowy dotyczy tych i tylko tych semantyzacji oraz pozostałych operacji,
które - w tematyzowanym tutaj sensie - zależne są od danej manifestacji kultury, w niej są
generowane, wykazują specyficzne dla danej manifestacji funkcje i służą do produkowania
dyferencji i zależności oraz niesprowadzalne są bez reszty i tylko do języka.
W związku z tym dokonać należy także rozróżnienia między semantyzacjami językowymi i