Strona startowa Ludzie pragnÄ… czasami siÄ™ rozstawać, żeby móc tÄ™sknić, czekać i cieszyć siÄ™ z powrotem.2009-12-23 01:00 3451 3105 Oprogramowanie Systemów Pomiarowych\OSP\KursyNatInst\KursyNatInst\2012_LV Core 3\2012_LV Core 3_Solutions_2\Exercise...Publiczne instytucje finansowe odgrywa³y wa¿n¹ rolê w pobudzaniu aktywnoœci gospodarczej tak¿e w innych krajach Europy, w których s³aboœæ systemu finansowego zmusza³a...Spojrzenie na system s³owotwórczy w ca³oœci pozwala zobaczyæ kategorie s³owotwórcze w zderzeniu z klasami semantycznymi, które intuicyjnie sk³onni bylibyœmy uwa¿aæ za...  Norma ISO 9001 - jest normÄ… opisujÄ…cÄ… model systemu zapewnienia jakoÅ›ci , obejmujÄ…cy najwiÄ™kszy zakres dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy, a mianowicie :...Jakkolwiek system bezpieczeñstwa musi obejmowaæ ca³y kontynent europejski, to jednak przedsiêwziêcia regionalne i bilateralne odgrywaj¹ donios³¹ rolê...wspólnej kulturze niż we wspólnym pochodzeniu (47-50)...Barton-Davis wspominaÅ‚, że kiedyÅ› drÄ™czyÅ‚y go koszmary nocne zwiÄ…zane z tym systemem, ponieważ „Nie traktowaliÅ›my poważnie odpowiedzialnoÅ›ci za...aparatury nadawczo-odbiorczej o szerokim zakresie czÄ™stotliwo­Å›ci, systemu monitoringu trideo i komory dla urzÄ…dzeÅ„ zdalnie sterowanych...Przedstawiciele kultury ludu pucharów lejkowatych wznieÅ›li w Stonehenge prawie kompletny podwójny krÄ…g bÅ‚Ä™kitnych kamieni (które mogÅ‚y pochodzić z góry...Na skutek upolitycznienia kultury, sprowadzenia dziaBaD Ko[cioBa do poziomu doraznych interwencji, staB si on mimo woli uczestnikiem gry o adap-38 Tam|e, s
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.


(i ) Druga rzeczywistość nie jest zjawiskiem przestrzenno-fizykalnym, lecz funkcjonalno-
semiotycznym, relacjonalnym i systemowym, to znaczy kulturowym. Bazuje ona na biologicznym
systemie organizmów i na socjalnym systemie interakcji i działań, bez tych systemów nie jest do
pomyślenia i do nich już bez reszty nie jest sprowadzalna.
(i i) Druga rzeczywistość to kultura w szerokim rozumieniu, jednak nie w znaczeniu otwartego
ogólnego systemu kultury, lecz w znaczeniu danych i funkcjonujących manifestacji tego systemu
ogólnego, w sensie konkretnych realizacji ogólnych praw systemowych. Druga rzeczywistość jest
więc dana w postaci różnych manifestacji. Kultura jako system ogólny jest częścią składową
pierwszej rzeczywistości (= realności) w tym sensie, w jakim mechanizm ewolucji, system biologiczny
lub socjalny, prawa fizyki itp. przynależą do realności, to znaczy nie są wzorami myślenia, formami
oglÄ…du lub modelami (z uwagi na teoriÄ™ nauki reprezentujÄ™ pozycjÄ™ ontologizujÄ…cÄ… w ramach
hipotetycznego realizmu; por. Friedrich/Sens 1976, 29). Konkretne manifestacje systemu ogólnego
rozumieć należy jako jego realizacje, jako warianty drugiej rzeczywistości, manifestujące się oraz
konkretnie obserwowalne w odmiennych semantyzacjach.
(iv) Najważniejszymi elementami systemu kultury i - z uwagi na jego konkretne manifestacje - drugiej
rzeczywistości są ogólnie rzecz biorąc dyskursy (różnej kompleksowości), w tym dany interdyskurs
(dyskurs kultury jednostkowej) i obrazy świata, ponadto: symbole kolektywne i symbole dyskursowe
jak i różne kulturowo uwarunkowane mechanizmy semantyzacyjne, kolektywne strategie
manipulacyjne, stereotypy, normatywy, konstrukty wydarzeń, procedury normalizacyjne, wzorce
normalizacyjne, skalowania itp. (definicje tych pojęć podane są w aneksie). Najważniejszą ich
funkcjÄ… jest zachowanie i odgraniczenie systemu, to znaczy stabilizacja i odgraniczenie danej
manifestacji systemu z uwagi na własny stan systemu jak i z uwagi na inne systemy oraz środowisko
systemu z jednej strony oraz system ogólny z drugiej. Stosowane są przy tym zarówno mechanizmy
dyferencjujące jak i mechanizmy zapobiegające dyferencjacjom, które również są istotnymi
składnikami drugiej rzeczywistości. Wymienione wyżej obiekty dane są z jednej strony jako
generalne składniki systemu ogólnego, przy czym tutaj są one niespecyficzne, a z drugiej jako
manifestujące się w określony sposób składniki danej konkretnie manifestacji kultury. Wymienione
mechanizmy natomiast dane są tylko jako generalne składniki systemu ogólnego, produkują one
jednak w i dla danych manifestacji kultury różnie ukierunkowane następstwa.
(v) Druga rzeczywistość powstaje zasadniczo na dwa różne sposoby: na poziomie ogólno-językowym
i na poziomie specyficznie kulturowym (przyznaję, że wybór tych określeń nie jest szczególnie
szczęśliwy, gdyż może powstać wrażenie, że ogólno-językowy poziom nie jest czynnikiem
kulturowym, czego nie mam oczywiście na myśli, obydwa sposoby są elementami kultury, niestety
nie przychodzi mi do głowy lepsze sformułowanie, niedwuznacznie oddające problem):
a) Poziom ogólno-językowy bazuje na generalnie obecnych i oddziałujących w języku naturalnym
mechanizmach semantyzacyjnych i prawach semantyzacyjnych (w odniesieniu do słów, zdań,
tekstów, ogólnie - wypowiedzi), na - rozumianych niewartościująco - manipulatywnych
procedurach języka naturalnego, na generowanych przez język i w języku konwencjach obrazów
22
świata. Kompleks ten stanowi podstawowy stopień generowania drugiej rzeczywistości, silnie
obciążony funkcjonalnie, przez uczestników kultury prawie wcale niereflektowany, ze swej strony
w dużym stopniu odporny na manipulacje. Mechanizmy te w obrębie różnych języków naturalnych
różnią się oczywiście od siebie, bazują one jednak na wspólnych filogenetycznych podstawach i
wykazujÄ… tym samym takie same funkcje.
b) Poziom specyficznie kulturowy dotyczy tych i tylko tych semantyzacji oraz pozostałych operacji,
które - w tematyzowanym tutaj sensie - zależne są od danej manifestacji kultury, w niej są
generowane, wykazują specyficzne dla danej manifestacji funkcje i służą do produkowania
dyferencji i zależności oraz niesprowadzalne są bez reszty i tylko do języka.
W związku z tym dokonać należy także rozróżnienia między semantyzacjami językowymi i