Strona startowa Ludzie pragnÄ… czasami siÄ™ rozstawać, ĹĽeby mĂłc tÄ™sknić, czekać i cieszyć siÄ™ z powrotem.[ Integrated: Intel 82915GM Graphics Controller 0 ]Właściwości procesora graficznego:Karta wideo Intel 82915GM Graphics Controller 0Nazwa kodowa...Tak mĂłwiĹ‚ Piris - i dĹ‚ugo jeszcze wyjaĹ›niaĹ‚, jakim gatunkiem drzewa jest on sam, jakim jest Chlo, a jakim gatunkiem mĹ‚odych pÄ™dĂłw sÄ… ich synowie...plenipotentem, a mnie bardzo rzadko Kaziem albo LeĹ›niewskim, ale dość czÄ™sto urwisem, dopĂłki byĹ‚em w domu, albo osĹ‚em, kiedym juĹĽ poszedĹ‚ do szkół...wspĂłlnej kulturze niĹĽ we wspĂłlnym pochodzeniu (47-50)...Przedstawiciele kultury ludu pucharĂłw lejkowatych wznieĹ›li w Stonehenge prawie kompletny podwĂłjny krÄ…g bĹ‚Ä™kitnych kamieni (ktĂłre mogĹ‚y pochodzić z gĂłry...Tak sobie czÄ™sto myĹ›laĹ‚ w minionych latach Baldini, rano, gdy schodziĹ‚ wÄ…skimi schodkami do sklepu, wie­^r 112 ^' ^' 113 ^rczorem, gdy opróżniaĹ‚...Na skutek upolitycznienia kultury, sprowadzenia dziaBaD Ko[cioBa do poziomu doraznych interwencji, staB si on mimo woli uczestnikiem gry o adap-38 Tam|e, sI czyz surowe zakazy i wyjasnianie chlopczykom, jako kobieta rozsiewa grzech, bo jest istota nieczysta, czyz nie musza wlasnie podniecac niezdrowej wyobrazni? Ale...Poszukiwanie etnograficznej prawdy współczesnej przez Kolberga jest wyrazem poglądu, iż kultura ludowa ustawicznie się zmienia, jest dynamiczna, badacz pragnie więc...- Nie jestem znawcÄ… ziemskiej historii, lecz na podstawie mej skromnej wiedzy sÄ…dzÄ™, ĹĽe istniaĹ‚a garstka paĹ„stw centralnych, o kulturze tak potężnej, ĹĽe...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

1968b, s. 25-45). W
naszkicowanej historii socjalizacji swój udział w kształtowaniu co I
bardziej komplikujących się struktur ról ma od pewnego momen,
(ok. 6 r. ż.) szkoła. Poniżej przedstawimy, jakie miejsce przy p
instytucji szkoły w kontekście strukturalno-funkcjonalnej tea,
socjalizacji. I/J!,
,
Szkoła jako instancja socjalizacji 1
Socjologiczne analizy poświęcone instytucji szkoły, efektom ,0
funkcjonowania i jej społecznemu znaczeniu spotkać można w literat
anglo-amerykańskiej co najmniej od lat czterdziestych; odpowied ,
badania naukowe w Republice Federalnej zostały zapoczątkowa j
pod koniec lat pięćdziesiątych (por. Kob 1958, 1963; Dahrend ,
1958). W analizach tych wykorzystuje się zwykle kategorie struktur: no-funkcjonalne, a przynajmniej noszą one
wyraźne ślady ich w Przyczyna tego leży również i w tym, że Parsons dogłębnie zajmo się funkcją systemu kształcenia
(oświaty). Jego opublikowany po pierwszy w roku 1959 artykuł o "Klasie szkolnej jako syste społecznym"
(niemieckie wydanie 1968c) uchodzi za "klasykę" te socjalizacji szkolnej. Parsons obiera w tym artykule jako pu "
odniesienia strukturę społeczeństwa USA i zadaje pytanie, jaką funk dla tego społeczeństwa spełnia szkoła. Należy
przy tym przypomni że Parsons przez strukturę rozumie pewne metodyczne uproszcze
chodzi mu o systemy cząstkowe całościowego systemu, które
ułatwienia analiz uważa się za stabilne. Parsons wychodzi
społeczeństwa przemysłowego, ze zorganizowanym podziałem pr
i i gospodarką kapitalistyczną, którego system kulturowy określo, jest przez uniwersalistyczną orientację co do
wartości. Prywa I
egzystencja ludzi - z wychowaniem dzieci włącznie - odbywa
w małej rodzinie, w której panują wartości partykularysty
W społeczeństwie tym istnieje rozbudowany publiczny system kształcenia (oświaty), którego rdzeń tworzy instytucja
szkoły. Do szkoły uczęszczają wszystkie dzieci ( obowiązek szkolny), przy czym w ok. 6 r-oku życia rozpoczynają
one naukę w powszechnej szkole podstawowej, która w USA trwa do VI lub VIII klasy (czyli do 12 lub 14 r. ż.).
Potem następuje (niezróżnicowana pod względem formy szkoły) high school. Parsons zajmuje się w swojej analizie
przede wszystkim szkołą podstawową, podzieloną organizacyjnie na klasy: jedną klasę szkolną stanowiącą centralne
miejsce szkolnej socjalizacji tworzy ok. 25 uczniów i uczennic oraz nauczyciel (por. Parsons
1968c, s. 161). c-
Opisując, ew. za,k~adając, taką strukturę-aar~ns ujmuje szk.ołę jako podsystem całOscIowego systemu
społeczneg9truktura ta jest punktem wyjścia analizy funkcjonalnej: jego zainteresowanie skierowane jest na to, w jaki
sposób szkoła (a dokładniej: klasa szkolna) przyczynia się do integrowania dorastających osób i przez to do stabilizacji
systemu społecznego. J~go o?powie~ź:~asa szkoln~ ~oże "z je~ne~ strony by c postrzegana jako Instancja bte'rwotna
(prlmare) (...), dZIękI której rozwijane są różne komponenty gotowości i umiejętności", niezbędne do wypełnienia roli
dorosłego. "Z drugiej strony jesu punktu widzenia....-społeczeństwa instancją podziału «siły roboczejd(1968c, s. 163).
tJym stwierdzeniem Parsons identyfikuje dwie zasadnicze funkcje, które system szkolny ma do spełnienia w
rozwiniętym społeczeństwie: socjalizację i dobór (selekcję). Szkoła ma, z jednej strony, przekazywać
uniwersalistyczne orientacje co do wartości, tak aby dorastająca młodzież była w danym społeczeństwie zdolna do
działania w rolach. To zadanie szkoły nazywane jest funkcją socjalizacyjną; rozumie się przez to internalizację
powszechnych oczekiwań co do ról. Z drugiej strony szkoła ma za zadanie rozdzielić młodzież na rozmaite stanowiska
zawodowe. Ma ona dokonać "selekcji i podziału zasobów ludzkich odpowiednio do systemu ról dorosłych" (s. 179). T
o zadanie szkoły określane jest jako funkcja alokacyjna ew. selekcyjna. Przyporządkowanie pozycji i internalizacja ról
są procesami komPlementa!!Jf'mi, które w szkolnej codzienności są bardzo ściśle ze sobą powiąza~ .Parsonsa
interesuje kwestia, w jaki sposób w szkole amerykanskiej spełniane są obie te funkcje naraz. Aby odpowiedzieć na to
pytanie, analizuje on wewnętrzne procesy zachodzące w klasie Pod kątem ich znaczenia społecznego. W tej analizie
klasa szkolna jest