ďťż
Strona startowa Ludzie pragną czasami się rozstawać, Ĺźeby mĂłc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.stawały obok czeskich przeciw cesarzowi, wtedygodnoœć cesarska piastowanš była właœnie przezkrólów czeskich...historycy cesarstwa rzymskiego, zywoty cesarzy 8 Probus kazał naprawić i doprowadzić do porządku kanały i urządzenia wodne pochodzące z czasĂłw... Obaj świeci bracia urodzili się w mieście cesarstwa byzantyńskiego, w Salonice, zwanej po słowiańsku Soluniem, gdzie ojciec ich był znakomitym...kiedy to Cesarstwo Rzymskie przeżywało głęboki kryzys gospodarczy i społeczny, inni widzš godopiero w wędrówkach ludów V i Vi w...Trzeba tu powiedzieć, że Hitler niestety o wiele przecenił potęgę wojskowš, którš Francja,, według jego obliczeń, wykaże w przyszłej wojnie...- Niech pani powie: tamci duĹźo rozkazywali i wydawali pieniędzy, stworzył jednak Francję i sztukę kto inny...róşnych systemach gospodarskich we Francji, Niemczech, Belgii, Holandii...ROZDZIAŁ OSIEMNASTY Następne dwanaście lat - mĂłwiła dalej pani Dean - po tym smutnym okresie były to najszczęśliwsze lata mojego Ĺźycia...Otwarcie miało nastąpić o szesnastej, a więc oczekiwano, Ĺźe wszystkie punkty, od pod- rzędnego baru przekąskowego po najbardziej wymyślną karuzelę,...- Jedenastu - poprawił Adam, ale oświadczenie Ĺźony zrobiło mu wyraĹşną przyjemność...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Mniej ludnoœci posiadała Anglia (łšcz-
nie z Irlandiš cztery miliony), Niderlandy (trzy miliony), Szwecja (łšcz-
nie z Finlandiš jeden milion) i Dania (łšcznie z Norwegiš osiemset
tysięcy).
Tempo rozwoju demograficznego było szybkie także w następnych
dziesięcioleciach. Jak obliczył Józef Morzy, do połowy XVII wieku (dane
na 1648 rok) w powiatach białoruskich Wielkiego Księstwa mieszkało
blisko dwa miliony dziewięćset tysięcy ludzi (w całym państwie ludnoœć
liczyła wtedy cztery i pół miliona). Mieszkańcy wiosek stanowili około
siedemdziesišt pięć procent całej ludnoœci, mieszkańcy miast i miaste-
czek około piętnaœcie-siedemnaœcie procent (według obliczeń Zemowija
Kapyskiego), a szlachta około oœmiu-dziesięciu procent. Szlachta stano-
wiła podobnš częœć mieszkańców jedynie w Hiszpanii, w większoœci in-
nych państw nie stanowiła więcej niż jeden procent ogółu ludnoœci (Fran-
cja, Czechy, Rosja).
Ludnoœć kraju była już od dawna wielonarodowa. W miastach i mia-
steczkach Białorusi Zachodniej i Œrodkowej znacznš częœć mieszkańców
stanowiły mniejszoœci narodowe, przede wszystkim Żydzi, Tatarzy, Pola-
cy i Niemcy. Żydzi mieszkali na Białorusi od czasów istnienia starodaw-
nych księstw. Żyli w odosobnieniu, w samodzielnych organizacjach tery-
torialnych - kahałach, rzšdzšc się własnymi prawami i zwyczajami. Ich
największe kolonie powstały w Brzeœciu i Grodnie, ale liczni Żydzi miesz-
kali także w Wilnie i Trokach. W1388 roku Żydzi z Brzeœcia, a w 1389 roku
także z Grodna otrzymali przywilej Jagiełły, który zezwalał im na handel
i na kupno ziemi na własnoœć. Po dwunastu latach prawo to zostało po-
iwierdzone przez Witolda. Jedynym przykładem nietolerancyjnej polity-
ki władz było wygnanie Żydów połšczone z konfiskatš ich mienia z woli
księcia Aleksandra w 1495 roku, co zresztš zrobiono za przykładem Kró-
lestwa Polskiego. W decyzji hospodara napisano: zamyœliliœmy wybić wszyst-
kich Żydów z naszego Wielkiego Księstwa (to znaczy wygnać). Jednak już
Zygmunt Stary w 1507 roku potwierdził brzeski przywilej Jagiełły, roz-
i išgnšwszy jego moc na wszystkich Żydów w państwie (postanowienia
tego przywileju weszły do Statutu z 1529 roku). W Grodnie i w Brzeœciu
oddano Żydom ich domy i place, synagogi i cmentarze. W tych czasach
duża społecznoœć żydowska pojawiła się także w Pińsku. W sumie na
220
Rozdział VIII
poczštku XVI wieku w Wielkim Księstwie Litewskim mogło mieszkać
około dziesięciu tysięcy Żydów. Ich liczba znacznie wzrosła w pierwszej
połowie XVII wieku. Zgodnie z obliczeniami specjalistów przed powsta-
niem Chmielnickiego w miastach całej Rzeczypospolitej mieszkało już
około pół miliona Żydów.
Osadnictwo tatarskie pojawiło się na Białorusi i Litwie w czasach
Witolda. Pierwsza wielka grupa Tatarów oddała się pod jego opiekę
w 1395 roku wraz z chanem Złotej Ordy Tochtamyszem, którego woj-
sko zostało rozgromione przez emira Timura. Po dwóch latach Witold
sam zorganizował wyprawę przeciwko Ordzie i wedle słówjana Długo-
sza: wiele tysięcy Tatarów z żonami i dziećmi oraz ich bydłem i końmi wzišł do
niewoli i przywiódł na Litwę. Wielki ksišżę osadzał ich w swoich włoœciach,
nadzielajšc ziemiš w zamian za służbę wojskowš. Liczni byli także do-
browolni wychodŸcy, uciekinierzy z Ordy, gdzie często zmieniali się cha-
nowie. Duże przesiedlenia Tatarów do Wielkiego Księstwa Litewskiego
trwały nieprzerwanie przez cały wiek XV. Ich największe skupiska po-
wstały w okolicach Trok, Grodna i Mińska. Tatarzy mieszkali w zwartych
grupach w Iwiach, Klecku, Mołodecznie, Mirze i innych miastach oraz
miasteczkach na Białorusi. Według obliczeń historyków w sumie w pierw-
szej połowie XVI wieku w całym Księstwie Litewskim było około sied-
miu tysięcy Tatarów. Wszyscy posiadali szlachectwo i służyli wojnš. Szlachta
wyznania muzułmańskiego nie otrzymała jedynie praw politycznych i nie
mogła władać ludŸmi niewolnymi. Pozostajšc przy swojej wierze, Tatarzy
szybko się jednak slawizowali, przyjmujšc język rdzennych mieszkań-
ców. Zachowały się ich Al-kitaby - oryginalne zabytki literatury XVII-
XVIII wieku (chociaż, jak sšdzš uczeni, mogły one powstawać także w XVI
wieku) napisane literami arabskimi po białorusku. Nawet ustna twór-
czoœć ludowa Tatarów na Białorusi niewiele się różni od białoruskiej.
Podkreœlić jednak należy, że do połowy XVII wieku w miastach i mia-
steczkach Białorusi nadal dominowała liczebnie ludnoœć rdzenna. Z ba-
dań Zenowija Kapyskiego wynika, że stanowiła ona do osiemdziesięciu
procent mieszkańców miast. Żydzi mieszkajšcy w miastach, których nie
zaliczano jednak do mieszczan, stanowili od pięciu do oœmiu procent
mieszkańców miasta. Na przykład, w Brzeœciu, gdzie istniała jedna z naj-
starszych i najważniejszych wspólnot żydowskich, według inwentarza
z połowy XVI wieku Żydzi posiadali dziewięćdziesišt dworów i stano-
wili osiem procent wszystkich mieszkańców miasta. Nawet w połowie
W PAŃSTWIE OBOJGA NARODÓW 221
XVII wieku Żydzi mogli w skali całej Białorusi stanowić nie więcej niż
jeden do dwóch procent całej ludnoœci. Do znaczšcych zmian składu et-
nicznego mieszkańców miast doszło po wojnie 1654-1667 roku, o czym
będzie mowa dalej.
Jednš z najbardziej wyraŸnych cech rozwoju gospodarczego Biało-
rusi XVI i pierwszej polowy XVII wieku był dynamiczny rozwój miast
i miasteczek. Historycy obliczajš, że na poczštku tego okresu było tylko
czterdzieœci osiem miast i miasteczek, tymczasem w połowie XVII wieku
było już czterysta szeœćdziesišt siedem (a w całym Księstwie siedemset
pięćdziesišt siedem). Przy czym, jak zaznaczajeden z najlepszych znaw-
ców przedmiotu - Stanisław Alexandrowicz, absolutna większoœć mia-
steczek pojawiła do końca XVI wieku. W zachodnich powiatach Białoru-
si stopień urbanizacji był wyższy niż w dorzeczu Dniepru i DŸwiny. Ze
względu na liczbę mieszkańców wyróżniały się Brzeœć, Witebsk, Mohy-
lew, Pińsk, Połock, Słuck. Ich ludnoœć obliczano na dziesięć tysięcy miesz-
kańców w każdym; jedynie w Połocku liczba mieszkańców była znacznie
wyższa. Do 1563 roku było to największe miasto w obecnych granicach
Białorusi, zwane w niemieckich gazetkach pisanych wielkim i bogatym.
Sami Połoczanie także uważali Połock za miasto sławne, nie mniej niż Wil-
no czy Malbork. Po zniszczeniu Połocka w czasie wojny inflanckiej dru-
gim miastem co do wielkoœci po stolicy stal się Mohylew. Większoœć miast
miała po kilka tysięcy ludnoœci, a w miasteczkach mieszkało po półtora
do dwóch tysięcy mieszkańców. Liczba mieszkańców miast wzrastała