Ludzie pragnÄ czasami siÄ rozstawaÄ, Ĺźeby mĂłc tÄskniÄ, czekaÄ i cieszyÄ siÄ z powrotem.
Mniej ludnoci posiadała Anglia (łšcz-
nie z Irlandiš cztery miliony), Niderlandy (trzy miliony), Szwecja (łšcz-
nie z Finlandiš jeden milion) i Dania (łšcznie z Norwegiš osiemset
tysięcy).
Tempo rozwoju demograficznego było szybkie także w następnych
dziesięcioleciach. Jak obliczył Józef Morzy, do połowy XVII wieku (dane
na 1648 rok) w powiatach białoruskich Wielkiego Księstwa mieszkało
blisko dwa miliony dziewięćset tysięcy ludzi (w całym państwie ludnoć
liczyła wtedy cztery i pół miliona). Mieszkańcy wiosek stanowili około
siedemdziesišt pięć procent całej ludnoci, mieszkańcy miast i miaste-
czek około piętnacie-siedemnacie procent (według obliczeń Zemowija
Kapyskiego), a szlachta około omiu-dziesięciu procent. Szlachta stano-
wiła podobnš częć mieszkańców jedynie w Hiszpanii, w większoci in-
nych państw nie stanowiła więcej niż jeden procent ogółu ludnoci (Fran-
cja, Czechy, Rosja).
Ludnoć kraju była już od dawna wielonarodowa. W miastach i mia-
steczkach Białorusi Zachodniej i rodkowej znacznš częć mieszkańców
stanowiły mniejszoci narodowe, przede wszystkim Żydzi, Tatarzy, Pola-
cy i Niemcy. Żydzi mieszkali na Białorusi od czasów istnienia starodaw-
nych księstw. Żyli w odosobnieniu, w samodzielnych organizacjach tery-
torialnych - kahałach, rzšdzšc się własnymi prawami i zwyczajami. Ich
największe kolonie powstały w Brzeciu i Grodnie, ale liczni Żydzi miesz-
kali także w Wilnie i Trokach. W1388 roku Żydzi z Brzecia, a w 1389 roku
także z Grodna otrzymali przywilej Jagiełły, który zezwalał im na handel
i na kupno ziemi na własnoć. Po dwunastu latach prawo to zostało po-
iwierdzone przez Witolda. Jedynym przykładem nietolerancyjnej polity-
ki władz było wygnanie Żydów połšczone z konfiskatš ich mienia z woli
księcia Aleksandra w 1495 roku, co zresztš zrobiono za przykładem Kró-
lestwa Polskiego. W decyzji hospodara napisano: zamylilimy wybić wszyst-
kich Żydów z naszego Wielkiego Księstwa (to znaczy wygnać). Jednak już
Zygmunt Stary w 1507 roku potwierdził brzeski przywilej Jagiełły, roz-
i išgnšwszy jego moc na wszystkich Żydów w państwie (postanowienia
tego przywileju weszły do Statutu z 1529 roku). W Grodnie i w Brzeciu
oddano Żydom ich domy i place, synagogi i cmentarze. W tych czasach
duża społecznoć żydowska pojawiła się także w Pińsku. W sumie na
220
Rozdział VIII
poczštku XVI wieku w Wielkim Księstwie Litewskim mogło mieszkać
około dziesięciu tysięcy Żydów. Ich liczba znacznie wzrosła w pierwszej
połowie XVII wieku. Zgodnie z obliczeniami specjalistów przed powsta-
niem Chmielnickiego w miastach całej Rzeczypospolitej mieszkało już
około pół miliona Żydów.
Osadnictwo tatarskie pojawiło się na Białorusi i Litwie w czasach
Witolda. Pierwsza wielka grupa Tatarów oddała się pod jego opiekę
w 1395 roku wraz z chanem Złotej Ordy Tochtamyszem, którego woj-
sko zostało rozgromione przez emira Timura. Po dwóch latach Witold
sam zorganizował wyprawę przeciwko Ordzie i wedle słówjana Długo-
sza: wiele tysięcy Tatarów z żonami i dziećmi oraz ich bydłem i końmi wzišł do
niewoli i przywiódł na Litwę. Wielki ksišżę osadzał ich w swoich włociach,
nadzielajšc ziemiš w zamian za służbę wojskowš. Liczni byli także do-
browolni wychodcy, uciekinierzy z Ordy, gdzie często zmieniali się cha-
nowie. Duże przesiedlenia Tatarów do Wielkiego Księstwa Litewskiego
trwały nieprzerwanie przez cały wiek XV. Ich największe skupiska po-
wstały w okolicach Trok, Grodna i Mińska. Tatarzy mieszkali w zwartych
grupach w Iwiach, Klecku, Mołodecznie, Mirze i innych miastach oraz
miasteczkach na Białorusi. Według obliczeń historyków w sumie w pierw-
szej połowie XVI wieku w całym Księstwie Litewskim było około sied-
miu tysięcy Tatarów. Wszyscy posiadali szlachectwo i służyli wojnš. Szlachta
wyznania muzułmańskiego nie otrzymała jedynie praw politycznych i nie
mogła władać ludmi niewolnymi. Pozostajšc przy swojej wierze, Tatarzy
szybko się jednak slawizowali, przyjmujšc język rdzennych mieszkań-
ców. Zachowały się ich Al-kitaby - oryginalne zabytki literatury XVII-
XVIII wieku (chociaż, jak sšdzš uczeni, mogły one powstawać także w XVI
wieku) napisane literami arabskimi po białorusku. Nawet ustna twór-
czoć ludowa Tatarów na Białorusi niewiele się różni od białoruskiej.
Podkrelić jednak należy, że do połowy XVII wieku w miastach i mia-
steczkach Białorusi nadal dominowała liczebnie ludnoć rdzenna. Z ba-
dań Zenowija Kapyskiego wynika, że stanowiła ona do osiemdziesięciu
procent mieszkańców miast. Żydzi mieszkajšcy w miastach, których nie
zaliczano jednak do mieszczan, stanowili od pięciu do omiu procent
mieszkańców miasta. Na przykład, w Brzeciu, gdzie istniała jedna z naj-
starszych i najważniejszych wspólnot żydowskich, według inwentarza
z połowy XVI wieku Żydzi posiadali dziewięćdziesišt dworów i stano-
wili osiem procent wszystkich mieszkańców miasta. Nawet w połowie
W PAŃSTWIE OBOJGA NARODÓW 221
XVII wieku Żydzi mogli w skali całej Białorusi stanowić nie więcej niż
jeden do dwóch procent całej ludnoci. Do znaczšcych zmian składu et-
nicznego mieszkańców miast doszło po wojnie 1654-1667 roku, o czym
będzie mowa dalej.
Jednš z najbardziej wyranych cech rozwoju gospodarczego Biało-
rusi XVI i pierwszej polowy XVII wieku był dynamiczny rozwój miast
i miasteczek. Historycy obliczajš, że na poczštku tego okresu było tylko
czterdzieci osiem miast i miasteczek, tymczasem w połowie XVII wieku
było już czterysta szećdziesišt siedem (a w całym Księstwie siedemset
pięćdziesišt siedem). Przy czym, jak zaznaczajeden z najlepszych znaw-
ców przedmiotu - Stanisław Alexandrowicz, absolutna większoć mia-
steczek pojawiła do końca XVI wieku. W zachodnich powiatach Białoru-
si stopień urbanizacji był wyższy niż w dorzeczu Dniepru i Dwiny. Ze
względu na liczbę mieszkańców wyróżniały się Brzeć, Witebsk, Mohy-
lew, Pińsk, Połock, Słuck. Ich ludnoć obliczano na dziesięć tysięcy miesz-
kańców w każdym; jedynie w Połocku liczba mieszkańców była znacznie
wyższa. Do 1563 roku było to największe miasto w obecnych granicach
Białorusi, zwane w niemieckich gazetkach pisanych wielkim i bogatym.
Sami Połoczanie także uważali Połock za miasto sławne, nie mniej niż Wil-
no czy Malbork. Po zniszczeniu Połocka w czasie wojny inflanckiej dru-
gim miastem co do wielkoci po stolicy stal się Mohylew. Większoć miast
miała po kilka tysięcy ludnoci, a w miasteczkach mieszkało po półtora
do dwóch tysięcy mieszkańców. Liczba mieszkańców miast wzrastała