Strona startowa Ludzie pragnÄ… czasami siÄ™ rozstawać, żeby móc tÄ™sknić, czekać i cieszyć siÄ™ z powrotem.Aby jakiekolwiek wydarzenie czy sytuacja mog³o zaistnieæ na planie fizycznym,musi zostaæ poprzedzone przez myœl, wprawione przez ni¹ w ruch oraz...Jak regu³a wymusza niechciane d³ugiWskazywa³em poprzednio, ¿e si³a zobowi¹zania do wzajemnoÅ“ci jest tak wielka, ¿e sk³oniæ nas mo¿e do ulegania...W ka¿dym razie do tej grupy rozwi¹zañ wpisuje siê równie¿ Konstytucja polska, nie poprzestaj¹c na ogólnym okreœleniu dzia³añ Rady Ministrów, lecz detalizuj¹c je w...Odpowiedzialnoœæ polityczna realizuje siê poprzez ró¿nego rodzaju sformalizowane procedury parlamentarne, wœród których najd³u¿sz¹ tradycjê przypisaæ mo¿na wotum...– A czymże wÅ‚aÅ›ciwie jest Å›wiat zewnÄ™trzny? Ponieważ doÅ›wiadczamy go jedynie poprzez nasze zmysÅ‚y, nigdy nie widzimy go praktycznie w czystej formie,...((Poprzez odpowiednie zestawienie papierów wartoÅ›ciowych w port­felu można obniżyć ryzyko caÅ‚oÅ›ciowe w stosunku do ryzyka pojedynczego...Wyraz twarzy jest szczególnie ważny, jak widzieliÅ›my to już w poprzednich rozdziaÅ‚ach, jako podstawowa forma wizualnego porozumiewania siÄ™ u naszego gatunku...utopijnego ideaÅ‚u, budowanie kultury zaufania poprzez ksztaÅ‚towanie sprzyjajÄ…cego jej kontekstu strukturalnego może być samo istotnym czynnikiem...Jak wspomniano w poprzednim rozdziale, tworzenie aplikacji modularnej wymaga dodatkowych prac projektowych i podjÄ™cia odpowiednich decyzji, ale w...Podteka nr 1259-1260 (kart M>) posiada obwolutê równie dawn¹ jak poprzednia, z nastêpuj¹c¹ uwag¹ I...
 

Ludzie pragną czasami się rozstawać, żeby móc tęsknić, czekać i cieszyć się z powrotem.

Jest nadal krytyczna, rozwijajc znakomicie t swoj cech. Nie pomija refleksji teoretycznej, chocia| nie to stanowi jej mocn stron. Jakkolwiek gBosi ona obiektywizm, jest nadal pragmatyczna; tyle, |e jej pragmatyzm jest czsto umiejtnie ukryty (kryptopragmatyzm). Erudycjonizm, który przypisujemy jej dominujcej cz[ci, wskazuje tylko na stosunkowo silniejsze poBo|enie akcentów na zbieranie i krytyk informacji zródBowych. SBabo[ teoretyczna historii erudycyjnej zatrzymaBa j na poziomie wyja[nienia genetycznego, tzn. opisu podajcego nastpstwo zdarzeD, lecz nie wskazujcego na ich  gBbsze" przyczyny i prawa rozwoju historycznego, a i to uBatwiB jej heglowski, a potem pozytywistyczny ewolucjonizm. Nazwano j dlatego równie| historiografi genetyczn; tak zreszt okre[laBa si nieraz sama.
W rozwoju refleksji metodologicznej nad pisarstwem historycznym XIX w., który  jak|e sBusznie i zgodnie zreszt z ówczesnym przekonaniem H. Berr za A. Thierry'm nazwaB  wiekiem historii"  do[ wyrazna cezura wewntrzna zaznacza si w latach 1850-1870, kiedy to reakcja przeciw estetyzujcej narracji erudycyjnej i wBa[ciwym romantyzmowi narodowym implikacjom, a tak|e demokratyzmowi zaczBa przybiera wiele ró|nych form, nadajcych pózniejszym dziesicioleciom charakterystyczne pitno metodologicznych poszukiwaD, silnie zwizanych z okre[lonymi postawami spoBecznymi i politycznymi. Historia ugruntowuje w tym czasie zdecydowanie sw pozycj jako nauka, i to w obrbie humanistyki stawianej na czoBowym miejscu. Historycy staj si centralnymi postaciami ówczesnych uniwersytetów.
2. REFLEKSJA METODOLOGICZNA OKRESU TZW. ROMANTYZMU
W pierwszej poBowie XIX w. obserwacje i recepty metodologiczne stosowane w pracach historycznych wywie[ mo|na z dwu do pewnego stopnia sprzecznych ze sob zasad: utrwalajcego si idealistycznego a zarazem ewolucjonistycznego finalizmu oraz z prze[wiadczenia o mo|liwo[ci peBnego odtworzenia przeszBo[ci drog chronologicznego zestawienia faktów, ustalonych poprzez krytyczn analiz zródeB. Pierwsza z tych zasad uBatwiaBa historii stopniowe wchBanianie coraz to peBniej rozumianej kategorii zmiany i postpu, druga bdca, jak ju| stwierdzili[my, prost kontynuacj dawniejszych krytycznych tendencji, wznosiBa budowl nowoczesnego warsztatu historyka, lecz przez swój skrajny empiryzm (indukcjonizm) nie dopuszczaBa doD teoretycznych kategorii spoBecznych, wskazujcych drog obserwacji zródBowej. Tylko nieliczni historycy, a do takich nale|aB nasz Lelewel, potrafili opiera swe badania na tych najnowszych osigniciach ówczesnej my[li filozoficznej, które popychaBy naprzód metodologi nauk (np.